Navigation Navigation

محتوا محتوا

گزارشی از جشنواره فیلم کوتاه رضوی(1)؛

«پارکینگ» روایتگر نقاشی‌های قاسم


جشنواره فیلم رضوی یزد 25 مرداد ماه با نمایش فیلم پارکینگ در سالن سینما تک افتتاح شد.

به گزارش یزدرسا؛ جشنواره فیلم کوتاه رضوی روز گذشته با نمایش فیلم «پارکینگ»  اثر عباس عمرانی بیدی در سینما تک کار خود را آغاز کرد. فیلم عمرانی روایتگری حمله عراق را به خرمشهر برعهده دارد. پارکینگ، نقاش کهن‌سالی به نام قاسم دارد که در پارکینگی که به نظر متروکه می‌آید نقاشی می‌کند. روایتگری داستان برعهده خواهر شهید قاسم، لیلاست. نقاشی‌های هرکدام به یک ماشین چسبانده شده‌است و قاسم نقاشی‌هایش را به روایت جنایت بعثی‌ها به خانواده و دوستانش اختصاص داده که خودش کشیده است.
پارکینگ اثر دوم عمرانی است که بعد از فیلم پیاده‌رو ساخته است. تصویربرداری مناسب و طراحی صحنه بسیار خوب شاید از نقاط قوت فیلم باشد. داستان ریتم خوبی دارد و مخاطب را سردرگم نمی‌کند در عین حال به خوبی جنایت‌های رژیم بعث را به تصویر کشیده‌است.
عمرانی در مصاحبه با سینماپرس در مورد فیلم خود می‌گوید: همواره به رویدادهای حماسی سرزمینم علاقه مند هستم و در ساخت این مستند به این می اندیشیدم که یک اتفاق شهری و مردمی را در دفاع مقدس بسازم، این شد که خرمشهر و وقایع آن به صورت نمادین دستمایه تولید مستند «پارکینگ» شد.
وی در مورد ژانر مستند خود نیز گفت: «پارکینگ» یک مستند تلفیقی شاعرانه است که از ساختار ایستگاهی پیروی می کند، درست مانند مستند «پیاده رو» فیلم قبلی ام ، اما این ساختار از نظر شکل شبیه ساختار اپیزودیک است اما به واقع اپیزودیک نیست. من آنرا یک اثر در ژانر دفاع مقدس اجتماعی می دانم و امیدوارم موضوعات وطنی سوژه های بچه های جوان شود.

عصر فرهنگ/








آخرین اخبار آخرین اخبار