Navigation Navigation

محتوا محتوا

مشاور ارشد رهبر انقلاب در کنگره بزرگداشت شهید پاکنژاد:

آثار شهید پاکنژاد چشمه جوشان معرفت/سبک زندگی شهید پاکنژاد باید الگوی عملی جوانان باشد


سرلشکر رحیم ‌صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، گفت: باور من این است که خدا این شهید را از کودکی انتخاب و تربیت کرده بود. به راستی این شهید بزرگوار مصداق «عاش سعیداً و مات سعیداً» بود.

به گزارش یزد امــــــــروز؛  سردار سرلشکر رحیم ‌صفوی دستیار و مشاور عا لی فرماندهی معظم کل قوا صبح امروز با حضور در کنگره بزرگداشت شهید سیدرضا پاک‌نژاد ضمن ادای احترام به مقام والای این شهید بزرگوار به ایراد سخن پرداخت.

 

سرلشکر صفوی با درود به روان پاک شهیدان، گفت: خدا را شاکرم که به بنده فرصت داد تا در جمع مردم خردمند و شجاع سخنی در مورد شهید والا مقام سید رضا پاکنژاد بیان کنم.

 

وی در ادامه افزود: در ابتدای سخنان خود از طرف مقام معظم رهبری سلام حضرت آقا را به خانواده شهید به همسر شهید به برادر بزرگوار ایشان سید عباس پاکنژاد و به انشجویان فرهنگیان و دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ می کنم.

 

مشاور ارشد مقام معظم رهبری با بیان اینکه امروز مایلم صمیمانه با جوانان صحبت کنم ، بیان کرد: محور سخنان من یک سوال از جوانان است. ما برای سنجش انسان ها یا قضاوت راجع به یک فرد چه شاخص هایی را می توانیم ملاک قرار دهیم؟

 

صفوی در ادامه با ارائه چهار شاخص اندیشه و تفکر، اخلاق و رفتار، خدمات سیاسی و اجتماعی و کیفیت زندگی و مرگ به بررسی ابعاد شخصیتی شهید پاکنژاد با استفاده از  شاخص های یاد شده پرداخت.

 

وی در تشریح شخصه اول در زندگی شهید پاکنژاد گفت: ما برای آگاهی از اندیشه، تفکر و جهان بینی هر فرد باید به نوشته ها و آثار به جا مانده از وی مراجعه کنیم تا ببینیم دنیا را چگونه دیده است. در واقع تفکر هر انسانی در کتاب ها و سخنانش مشهود است.

 

دکتر صفوی افزود: باید دید هر فرد در موقعیت حساس حاکمیت یک رژیم دیکتاتور در مقابل ظالمین چگونه سخن می گوید و در برابر مظلومان چگونه عمل می کند. باید دید در فتنه ها چه موضعی می گیرد.

 

این یادگار جبهه و جنگ، خاطر نشان کرد: آثار شهید پاکنژاد مثل یک چشمه جوشان است که این امر حکایت از لطف و عنایت خدا دارد. چرا که وی در کنار علم طبابت هم علم دین داشت و هم محقق قرآن بود.

 

وی با اشاره به این که ممکن است عده ای حرف و عملشان یکسان نباشد، تصریح کرد: ولی شهید پاکنژاد پیش از پیروزی انقلاب از امام و ولایت حمایت می کرد و تا آخر از مسیر ولایت منحرف نشد. این انسان از نظر استقلال و استغنای فکری ثابت قدم بود.

 

سردار صفوی با بیان اینکه انسان ها عملشان از افکارشان تاثیر می پذیرد، گفت: شهید پاکنژاد بر خلاف عده ای که در تعامل با مردم تند مزاج و متکبرند، مردم دار و مردم یار بود. و این مهم، میسر نیست مگر با خودسازی و تقوا و عرفان عملی.

 

وی افزود: انسان های با تقوا اعمالشان پیامبرگونه است. در واقع این افراد مصداق «ینظروا به نور الله» هستند.

 

دستیار ارشد رهبر انقلاب، یادآور شد: شهید پاکنژاد از نظر اخلاق و رفتار یک انسان به تمام معنا بود و خضوعش در مقابل ضعفا زبانزد بود. در احوالات ایشان آمده است که حتی پول نسخه بیماران بی بضاعت را هم مخفیانه پرداخت می کرد.

 

سردار صفوی با ذکر این نکته که دانشمند بی عمل درخت بی ثمر است، بیان کرد: شهید پاکنژاد علمش نافع بود. ایشان چه قبل از انقلاب  در مبارزات و چه بعد از انقلاب و هنگام تدوین و تصویب قوانین در مجلس شورا از علم خودش به نفع جامعه استفاده کرد. در واقع ایشان هم اهل علم بود و هم عمل.

 

این مقام مسئول با اشاره به فرمایش امام راحل که فرمودند «بالاترین ملاک برای شناخت افراد تقوا و جهاد فی سبیل الله است»، تصریح کرد: این بزرگوار هم تقوا داشت و هم  اهل جهاد بود. ایشان هم سابقه مبارزه با پادشاهان سعودی و حتی محکومیت و تحمل زندان در عربستان و هم مبارزه با ساواک را در کارنامه خود داشت.

 

دکتر صفوی با استناد به آیه «ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره الحسنه  » گفت: اسلام آمده تا به ما یاد بدهد هم خوب زندگی کنیم و هم خوب بمیریم . در واقع اسلام دین دنیا و آخرت است. زندگی این شهید ساده و بی آلایش و انفاق های وی نشان دهنده این است که اگرچه ایشان در این دنیا زندگی می کرد ولی نگاهش به آخرت بود . آخرت گرا بود. می دانست درمکتب اسلام «الدنیا مزرعه الاخره» است.

 

وی با بیان اینکه بهترین مرگ شهادت است، یادآور شد: اهمیت مساله شهادت به قدری است که پیامبر اسلام  برای حضرت علی از خدواند متعال طلب شهادت می کند.

 

سردار صفوی ضمن تجلیل از 4 هزار شهید استان یزد، تصریح کرد: همانطور که شهید خدا و جان دادن در راه خدا را انتخاب می کند، خدا هم شهید را انتخاب می کند.

 

وی با بیان این نکته که دکتر پاکنژاد خوب زندگی کرد و حیات جاودانه را انتخاب کرد، گفت: باور من این است که خدا این شهید را از کودکی انتخاب و تربیت کرده بود. به راستی این شهید بزرگوار مصداق «عاش سعیداً و مات سعیداً» بود.

 

سرلشکر صفوی با بیان اینکه سبک زندگی این شهید می تواند یک الگوی عملی برای زندگی جوانان باشد، افزود: توصیه می کنم به جوانان که قدر نعمت جوانی را بدانید و از این فرصت برای خودسازی، عبادت و خدمت به خلق استفاده کنید. اینطور نشود که بعدها بگوئید:«می توانستم ندانستم، چه سود ،  تا که دانستم توانستن نبود»





آخرین اخبار آخرین اخبار