Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد:

اثربخش ترین رسانه در زمان انقلاب کاست بود/«پیوند رسانه های سنتی با روحانیت»؛ مهره‌ تأثیرگذار انقلاب


مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد گفت: کاست به‌عنوان یک رسانه صوتی که حمل و پخش بسیار آسانی داشت در رساندن پیام انقلاب بسیار مؤثر وتأثیر گذاربوده است.

احمد پهلوانیان در مصاحبه با یزدامروز، با اشاره به اینکه هر حرکت سیاسی و اعتقادی و اجتماعی و حتی اقتصادی و فرهنگی که صورت میگیرد نیاز به تبلیغ و اطلاع رسانی دارد اظهار کرد: تبلیغ یعنی رساندن پیام و برای رساندن پیام نیاز به ابزار رساندن پیام است که عمده ابزار رساندن پیام رسانه ها می باشند.

وی افزود: رسانه ها در دوره های مختلف متفاوت بوده اند در دوران اصل حاکمیت رسانه های سنتی به معنای سخنرانی های مذهبی دردوره ای دیگر رسانه های مکتوب اعم از کتاب و مطبوعات ودردوران جدید هم رسانه های پیش رفته و فوق پیشرفته که از رادیو، سینما و تلوزیون شروع شده و به رسانه های مجازی که در حال حاضر وجود دارد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران یک حرکت اعتقادی و در عین حال سیاسی و فرهنگی با داشتن رده هایی از مباحث اجتماعی و اقتصادی بوده است گفت: زیر ساخت اصلی انقلاب اسلامی مباحث اعتقادی و مباحث دینی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) بوده است.

پهلوانیان ادامه داد: از طرف رسانه های سنتی و جدید که در پیام رسانی انقلاب نقش بسزایی داشتند شامل شبکه پیچیده تبلیغ دینی بودندکه روحانیون و علما بخش دیگر این شبکه را تشکیل می دادند.

 مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد ادامه داد: کانون اصلی ارسال پیام دردوره ای شهر مقدس قم و بعد از آن به شهر نجف منتقل شد. فرمایشات حضرت امام به صورت شفاهی و بعضا به صورت مکتوب به دست علما میرسد و این پیام به صورت اطلاع رسانی سنتی و بسیار تاثیرگذار پخش می شد و سخنرانان مذهبی با بهره گرفتن از رسانه های موثر و تاثیر گذار منبر و محراب و سخنرانی در جلسات محدود تر پیام حضرت امام را به شکل های مختلف به مردم منتقل می کردند.

وی در ادامه گفت: شبکه اطلاع رسانی در داخل کشور سرشاخه هایی داشت است مثل مرحوم شهید صدوقی سومین شهید محراب که در واقع  کانون هدایت و اطلاع رسانی انقلاب به استان های یزد و برخی استان های شرق و جوب شرق کشور بود این شبکه اطلاع رسانی سنتی عمدتا از تاثیرات عمیقی برخوردار بود و از طرف دیگر روحانیون در شرایط زمانی که پیام تاثیربیشتری بر مردم داشت مثل ایام محرم و صفر پیام انقلاب را به مردم انتقال می دادند.این پیام رسانی منحصر به این شبکه اطلاع رسانی نبود بلکه از رسانه های مکتوب و اعلامیه ها و اطلاعیه های دیوارکوب که بر دیوار ها نصب می شد و خبر نامه ها و مجلاتی که به شکل های مختلف در جاهای مختلف استفاده می شد

پهلوانیان با اشاره به اینکه یکی از رسانه‌های جدیدی که در شکل‌گیری انقلاب تأثیر گذار بود نوار کاست بود است اذعان کرد: کاست به‌عنوان یک رسانه صوتی که حمل و پخش بسیار آسانی داشت بسیار مؤثر بوده وتأثیر گذاری این رسانه به جهت محتوا کاست‌ها که در آن سخنرانی‌های حضرت امام در قرار داشته است بسیار مؤثر و تأثیر گذار بوده است است.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار