Navigation Navigation

محتوا محتوا

در نشست خبری مدیر کل بهزیستی استان یزد مطرح شد

اجرای طرح « دادگاه درمان مدار» در استان یزد/ هشدار مدیر کل بهزیستی در خصوص برخی مهد کودک‌ها


مدیرکل بهزیستی استان یزد از اجرای طرح « دادگاه درمان مدار» در استان ویژه معتادین متجاهر خبر داد.

به گزارش یزدامروز به نقل از یزدآوا، مدیر کل بهزیستی استان یزد پیش از ظهر امروز در نشست خبری بمناسبت هفته بهزیستی، توجه هر چه بیشتر به مسائل اجتماعی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور را خواستار شد و گفت: در برنامه ششم توسعه نسبت به سنوات قبل خیلی بیشتر به مسائل اجتماعی توجه شده است که با توجه به اهمیت این مقوله می‌طلبد این توجه بیشتر شود.

دکتر «جلیل عفتی» در بیان عملکرد بهزیستی استان یزد اظهار کرد: بیش از 95 درصد فعالیت‌های بهزیستی در زمینه‌های مختلف خدماتی، مشاوره‌ای و غیره توسط بیش از هزار مرکز خصوصی و مردم نهاد با بیش از 3 هزار و 500 نیروی انسانی و با سرمایه حدود 3 هزار میلیارد تومان انجام می‌گیرد.

انجام غربال‌گری رایگان قبل از ازدواج به صورت رایگان

وی ادامه داد: سالانه بیش از 10 هزار ازدواج در استان یزد صورت میگیرد که همه این ازدواج‌ها به صورت کاملا رایگان تحت غربال‌گری ژنتیک به صورت جامع قرار می‌گیرند که در امر جلوگیری از افزایش تعداد معلولان در جامعه بسیار موثر است.

عفتی عنوان کرد: بیش از 15 هزار آزمایش ژنتیک در استان یزد انجام شده است که از تعداد 1200 مورد سقط درمانی با رعایت موازین قانونی و شرعی انجام گرفته است.

کلاس اجباری برای زوج‌های جوان

عفتی اذعان کرد: همچنین کلیه جوانانی که در شرف ازدواج هستند باید در کلاس‌های آموزش حین ازدواج شرکت کنند یعنی از زمان عقد تا ثبت دفتر باید زوجین 16 ساعت کلاس آموزشی را با پرداخت فقط 35 هزار تومان بگذرانند که این مدت کلاس یک هفته طول می‌کشد و زوجین در مدت زمان کوتاه با مهارت‌های زنگی آشنا می‌شوند.

1200 کودک مبتلا به اتیسم در استان یزد

وی همچنین از شناسایی1200 کودک مبتلا به اتیسم در استان یزد خبر داد که در مراکز تحت نظر بهزیستی مداوا می‌شوند و گفت: خانواده‌ها و مسئولان آموزشی باید نسبت به این بیماری شناخت پیدا کنند تا این کودکان مورد ظلم قرار نگیرند و درمان شوند.

عفتی بیان دیگر خدمات بهزیستی گفت: بیش از 150 هزار مورد از خدمات مشاوره 1480 و همچنین مراکز مشاوره‌ای استفاده کرده‌اند، که صدای مشاور استان یزد در کشور رتبه اول را دارد.

اجرای طرح « دادگاه درمان مدار»

مدیر کل بهزیستی استان یزد از اجرای طرح « دادگاه درمان مدار» در استان ویژه معتادین متجاهر خبر داد و اذعان کرد: این طرح ویژه معتادینی است که از آنها توسط مردم، خانواده‌ها گزارشی رسیده باشد یا توسط پلیس دستگیر شده باشند در مراکز ویژه زیر نظر تیم متخصص نگهداری شده و ترک داده می‌شوند و اگر هیچ سر پناهی نداشته باشند در سرپناههایی به صورت موقت نگهداری می‌شوند.

عفتی عنوان کرد: تاکنون 3500 معتاد در کل استان از طریق این تیم تحت درمان هستند.

خانه‌دار شدن خانواده‌های دارای 2 معلول و بالاتر

وی از خانه‌دار شدن خانواده‌های دارای 2 معلول و بالاتر تا پایان سال 97 خبر داد.

هشدار مدیر کل بهزیستی استان یزد به خانواده‌ها

مدیر کل بهزیستی استان یزد همچنین نسبت به رقابتی شدن فضای مهد کودک‌ها خبر داد و گفت: مهد کودک مکان بازی است اما این مکان نیز تغییر رویکردها به فضای آموزشی و رقابتی مانند سایر مقاطع نظیر دبیرستان و سال کنکور تبدیل ی‌شود و این یک زنگ خطر است.

عفتی اظهار کرد: والدین فرزند خود را در مهدهایی ثبت نام می‌کنند که بیشترین آموزش را بدهد تا برای مثال فرزندشان در فلان مدرسه قبول شود و این اصلا خوب نیست و به نظر می‌رسد یک مافیا پشت این قضیه باشد و این چنین نظام آموزشی ما را به سمت بی راهه می‌کشاند.

وی بابیان‌اینکه مهد کودک باید محیطی امن و ایمن برای بازی کردن و کسب مهارت های اجتماعی باشد افزود: هزینه امروز مهدهای کودک برای صاحبان مهدها صرفه اقتصادی ندارد اما بیشتر هم نمیشود که به مردم فشار وارد نشود اما دولت باید به مهد کودک ها یارانه اختصاص دهد تا محیطی امن و ایمن برای رشد کودکان فراهم شود.

عفتی همچنین از ارائه خدمات به 6 هزار کودک در روستا مهدها در حاشیه شهرها و روستاها خبر داد که حداقل یک وعده غذای گرم به آنها تعلق می‌گیرد.

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز جامعه ما از آشنا نبودن نسلهای جدید با مهارتهای زندگی رنج می‌برد و باید خانواده‌ها و همه ارگان‌ها به خصوص نظام آموزشی نسبت به این مسئله دغدغه داشته باشند و آنقدر که خانواده‌ها و نظام آموزشی به فراگیری ریاضی و زبان و غیره اهمیت می‌دهند نسبت به نحوه زندگی کردن بچه‌ها نیز باید حساس باشند.

برنامه‌های هفته بهزیستی

عفتی همچنین از اجرای 23 افتتاحیه با سرمایه گذاری 16 میلیارد تومانی و اجرای 61 برنامه از قبیل برگزاری جشن در پارک‌های مختلف شهر در هفته بهزیستی و همچنین حضور رئیس کل بهزیستی کشور در یزد خبر داد.

انتهای پیام/ح
 






آخرین اخبار آخرین اخبار