Navigation Navigation

محتوا محتوا

امام جمعه موقت یزد در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اسلام مطرح کرد

اختلاف انسان ها و تنوع افکار از سنت های الهی است


امام جمعه موقت یزد در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اسلام گفت: در اسلام ، اختلاف انسان ها و تنوع افکار امری پذیرفته و در واقع از سنت های الهی قلمداد شده است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم حقوق اقلیت ها بر همین اساس به رسمیت شمرده شده است.

به گزارش یزدامروز؛ حجت الاسلام محمدحسن معزالدینی در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اسلام در یزد افزود: واقعیت کنونی جهان و ارزیابی تحولات چند دهه اخیر در جوامع بشری و بروز تنش ها و ناهنجاری ها در جهان اسلام چاره اندیشی برای برون رفت از این وضعیت را ضروری کرده و این موضوع دغدغه همه دوستداران صلح جهانی است.

وی اظهار کرد: قرآن همه انسانها را به پیمودن راهی برای سامان دادن به این امر رهنمون کرده راهی که بازگشت به هویت اصیل اسلام و نگاه کریمانه به انسان است.

امام جمعه موقت یزد اضافه کرد: در نگاه اسلام انسان دایره امکان بوده که بر فطرت خدایی و دین حنیف آفریده شده و پیامبران آمده اند تا خطوط تربیتی را برای انسان بر مبنای بهره مندی آزادانه ترسیم کنند.

معزالدینی تصریح کرد: آخرین پیامبر یعنی پیامبر اسلام هم با سیمایی جذاب و قلبی مهربان و روحیه ای مسالمت آمیز با تصدیق همه پیامبران پیشین آمده تا همه را به پیروی آگاهانه و آزادانه از دینش فراخواند که ندای رحمانیش تا دیوارهای چین هم پیش خواهد رفت.

این استاد حوزه علمیه گفت: اسلام دینی است مبتی برا آموزه های مختلف که معتقد است دین سرمایه است نه سربار و باید آزادانه انتخاب و نه اینکه مستبدانه تحمیل شود.

وی اضافه کرد: مروری بر این آموزه ها نشان می دهد که جان مایه این دین مسالمت با انسان ها و تکریم جوهره آدمیت و پذیرش اختلاف بینش ها ، منش ها و روش های آدمیان و کنار آمدن با افکار و آرای مخالف است.

امام جمعه موقت یزد با اشاره به صفات و خصوصیات پیامبر اسلام (ص) نیز یادآور شد: ایشان تذکر دهنده بودند نه سلطه گر، مخاطب خود را باطل محض نمی داندند ، دعوتش به یکتاپرستی بر مبنای برهان است ، عدالت در عداوت شعارش بودند ، خویشتن دار ، مردم دار و دارای رحمت خاص و عام بودند.

وی اضافه کرد: پیامبر اسلام با عقل و اخلاق ، جامعه را مدیریت می کرد و بر کسی ستم روا نکرد و اهل بیت ایشان نیز پرورش یافتگان همین مکتب بودند و این خصلت های نیکو را داشتند از این رو مسلمین باید این صفات را الگو قرار دهند.

معزالدینی خاطرنشان کرد: همه این نکات نشان می دهد که در اسلام ، اختلاف انسان ها و تنوع افکار امری پذیرفته و در واقع از سنت های الهی قلمداد شده است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم حقوق اقلیت ها بر همین اساس به رسمیت شمرده شده است.

وی اظهار کرد: در همین شهر یزد که امروز هفتمین اجلاس مجمع جهانی اسلام در آن در حال برگزاری است مسلمانان و غیر مسلمانان بصورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند و با این الگو و پشتوانه قوی معرفتی در مسیر تحکیم و توسعه کشورها گام برداشت و زندگی توام با صلح و آرامش داشت.

ایرنا/






آخرین اخبار آخرین اخبار