Navigation Navigation

محتوا محتوا

سایش چخماق را باور کنیم؟!

ادعای آموزش و پرورش یزد درخصوص مدارس غیرانتفاعی و چند نکته!


معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش استان یزد ادعا کرده است «آزمون‌های هماهنگ کشوری و استانی نشان داده که کیفیت بسیاری از مدارس دولتی از مدارس غیردولتی برتر است در ضمن میانگین عملکرد مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت معناداری ندارد.

به گزارش یزدامروز به نقل از یزد رسا، روز گذشته معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش استان یزد در گفت وگو با سایت خبری یزدآوا مطالبی را پیرامون مدارس غیرانتفاعی بیان کرد که این ادعاها سؤالاتی را به اذهان متبادر می کند. بر همین اساس و با توجه به مطالب بیان شده، به نظر می‌رسد بیان نکاتی لازم باشد:

اول اینکه در گفت وگوی مذکور از سوی معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش استان یزد ادعا شده است «آزمون‌های هماهنگ کشوری و استانی نشان داده که کیفیت بسیاری از مدارس دولتی از مدارس غیردولتی برتر است در ضمن میانگین عملکرد مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت معناداری ندارد.» در رابطه با این ادعا گفتنی است که اولا امیدواریم چنین ادعایی صحت داشته باشد و چقدر خوب که واقعا کیفیت مدارس دولتی بهتر از مدارس غیردولتی باشد. اما به راستی اگر اینچنین است پس چه چیزی موجب می‌شود تا بخش قابل توجهی از خانواده‌ها با پرداخت هزینه های زیاد مدارس غیرانتفاعی را انتخاب کنند آیا این مسئله معلول کیفیت برتر این مدارس در مقایسه با مدارس دولتی است یا اینکه این بیشتر یک مسئله فرهنگی است و صرفا تصور اشتباهی است که در ذهن افراد جامعه ته‌نشین شده است؟

اگر فرض اول درست است و مدارس غیرانتفاعی کیفیت بهتری در مقایسه با مدارس دولتی دارند، چرا مدیران آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی تلاش نمی‌کنند و اگر هم غیر از این است و طبق ادعای معاون محترم آموزش و پرورش استان، کیفیت مدارس دولتی برتر از مدارس غیرانتفاعی است؛ پس چرا آموزش و پرورش نسبت به این مسئله اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی لازم را انجام نمی‌دهد تا موجب سوق دادن جامعه به سمت مدارس دولتی شده و مانع رشد بی‌رویه مدارس غیرانتفاعی شود؟

در بخش دیگری از این مصاحبه آمده است: «در بخشی از شهرستان‌ها از نظر قانونی مجوز وجود دارد که فضاهایی که توسط آموزش و پرورش نیاز نیست، می‌توان به مدارس غیردولتی اجاره داد.» در رابطه با این ادعای معاون محترم پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش استان نیزگفتنی است آیا مدارس دولتی خود به اندازه کافی از امکانات و فضای آموزشی برخوردار هستند و برای این مدارس کمبود فضای آموزشی وجود ندارد که آن را در اختیار مدارس غیرانتقاعی قرار می‌دهند. یا اینکه روند رو به رشد مدارس غیرانتفاعی و صدور مجوز پی در پی برای آن‌ها توسط آموزش وپرورش و حتی فضای مدارس دولتی را در اختیار آن‌ها گذاشتن، به مثابه مسؤولیت‌گریزی این نهاد در قبال امر آموزش در کشور است؟

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار