Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیرکل ارشاد یزد در آئین افتتاحیه رویداد فرهنگی ادبی آذر یزدی:

استاد آذر یزدی برند و نشان افتخار یزد/خلوص آذر یزدی آثارش را ماندگار کرد


مدیرکل ارشاد یزد در آئین افتتاحیه رویداد فرهنگی ادبی آذر یزدی، وی را برند و نشان افتخار یزد دانست و گفت: مرحوم آذر یزدی در طی ده‌ها سال چراغ ادبیات کودک و نوجوان را زنده نگه داشت.

 به گزارش خبرنگار یزدامروز؛ آئین افتتاحیه رویداد فرهنگی ادبی آذر یزدی پیش از ظهر امروز با حضور«رضا رفیع» مجری و طنزپرداز کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی استان  در محل حسینیه خرمشاه یزدبرگزارشد.

استاد آذر یزدی  برند و نشان افتخار یزد

مجید جوادیان زاده در آئین افتتاحیه این مراسم، استاد آذر یزدی  را  برند و نشان افتخار یزد دانست و گفت: مرحوم آذر یزدی در طی ده‌ها سال چراغ ادبیات کودک و نوجوان را زنده نگه داشت و تا قبل از دهه 30 که آثار ایشان خلق شد به آن شکل ادبیاتی تحت عنوان کودک و نوجوان وجود نداشت و کمتر نویسنده‌ای علاقه‌مند بود به‌عنوان نویسنده کودک و نوجوان شناخته شود.

مدیرکل ارشاد استان یزد افزود: کسی که به این حوزه به‌صورت جدی ورود کرد مرحوم آذر یزدی بود و بعد از ایشان بود که تیپ نویسنده کودک و نوجوان آفریده شد و نسل ارزشمندی در این حوزه از ادبیات به وجود آمد.

جوادیان زاده ابراز امیدواری کرد بتوان با برگزاری این رویدادها، نسل کودک و نوجوان امروز را با سرمایه‌های عظیم گذشته پیوند زد.

وی بابیان این مطلب که از زمان چاپ کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تاکنون چندین نسل با این کتاب زندگی کرده و خاطرات به‌یادماندنی دارند ابراز داشت:  اولین باری که بنده با این کتاب مواجه شدم برایم جالب بود که یک صفت تحت عنوان «خوب» هم برای بچه‌ها و هم برای قصه‌ها در نظر گرفته‌شده و این موضوع نشان از پویایی وزنده بودن قصه‌های مختلف این کتاب دارد و به همین دلیل این کتاب با اعماق فرهنگی ما پیوند خورده است.

مدیرکل ارشاد یزد در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اقدامات این نهاد در معرفی هرچه بیشتر آذر یزدی به آحاد جامعه  تصریح کرد: انسان‌های بزرگ نیازی به سیاست‌گذاری دولت برای معرفی ندارند چراکه آثارشان در اعماق دل‌ها نشسته و جای خود را در فرهنگ جامعه بازکرده است اما کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که بستر آشنایی جامعه را باشخصیت  این عزیزان فراهم کنیم  ازاین‌رو تلاش کردیم بحث پایتخت کتاب  را با نشان و پیوست آذر یزدی مطرح کنیم.

خلوص آذر یزدی آثارش را ماندگار کرد

جوادیان زاده افزود: شخصیت آذر یزدی با آثارش عجین وبیانش با قصه درهم‌آمیخته بود و در این مسیر مشقت‌های زیادی کشید و در حقیقت یک بازآفرین بزرگ بود که برعکس امروز که گاهی برای یک اثر ادبی سوداگری‌هایی صورت می‌گیرد و اول قرارداد منعقد می‌شود و بعد اثر نوشته می‌شود آذر یزدی با عشق و علاقه وافر به کودکان و نوجوان آثارش را به رشته تحریر درآورد و همین خلوص ایشان بود که این آثار را ماندگار کرد.

برگزاری جشنواره ملی بازآفرینی متون کلاسیک در آینده نزدیک

مدیرکل ارشاد استان از برگزاری جشنواره ملی بازآفرینی متون کلاسیک در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: استاد آذر یزدی از کسانی بود که در عرصه بازآفرینی متون کلاسیک پیشگام بود و از همین رو این رویداد فرهنگی را با محوریت این استاد برجسته برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به تبدیل آثار استاد آذر یزدی به  تولیدات نمایش رادیویی  و پویانمایی ابراز امیدواری کرد رسانه ملی نیز درزمینهٔ تولید مجموعه تلویزیونی یا سینمایی با محوریت زندگی‌نامه و آثار استاد آذر یزدی، گامی مهم درزمینهٔ شناساندن این شخصیت برجسته ادبیات کودکان و نوجوانان بردارد.

گفتنی است پخش انیمیشن آذر یزدی به همت سازمان فرهنگی سپاه الغدیر، اجرای سرود، رونمایی از کارت اعتباری یاران کتاب،افتتاح نمایشگاه کتاب با محوریت کودک و نوجوان با حضور ناشران برتر کشور و گلباران مزار استاد آذر یزدی توسط جمعی ازکودکان ونوجوانان، مسئولان و فعالان فرهنگی استان یزد از حواشی این مراسم بود

یادآور می شود این مراسم با مشارکت موسسه آئینه، حوزه 3 نصرناحیه مقاومت بسیج روح الله، اداره کل ارشاد و نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد برگزار شد.

 






آخرین اخبار آخرین اخبار