Navigation Navigation

محتوا محتوا

شهرداریزد خبر داد

استقرار ناظرین معلول در مناطق 5 گانه شهرداری شهر یزد/ اولین جشنواره گردشگری معلولین به میزبانی یزد برگزار می شود


شهردار یزد از استقرار ناظرین معلول در مناطق 5 گانه شهرداری شهر یزد خبر داد و گفت: در راستای براورده کردن نیازمندی های معلولان در سطح شهر در مناطق 5 گانه شهرداری کارشناسان معلول بر پروژه های عمرانی نظارت خواهند کرد.

جمال الدین عزیزی بندرآبادی در مصاحبه با خبرنگار یزدامروز؛ پیرامون اقدامات شهرداری یزد در زمینه مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان گفت: یکی از تعهداتی که برای ثبت جهانی شهر یزد توسط شهرداری داده شده این است که باید وضعیت شهروندان یزدی طی 10 سال آینده در این شهر بهبود پیدا کند که طبیعتا معلولان عزیز نیز جزئی از شهروندای به حساب می آیند

شهردار شهر جهانی یزد با بیان این مطلب که در حقیقت شهر یزد دارای معلولیت و محدودیت است اظهار داشت: باید شهر یزد را به گونه ای طراحی کنیم که تمامی شهروندان بتوانند از آن بهره ببرند و دسترسی راحتی به امکانات شهری داشته باشند.

عزیزی با بیان این مطلب که متاسفانه در برنامه ریزی های شهری در گذشته به مناسب سازی برای معلولان توجه ای ویژه صورت نگرفته ابراز داشت: مناسب سازی از دو بخش طراحی و اجرا تشکیل شده که ابتدا باید در زمینه طراحی و اجرای تاسیساتی که در گذشته در شهر ایجاد شده اصلاحاتی صورت گیرد که در این زمینه تجارب خوبی داریم و در مرحله بعد باید در طراحی و اجرای تاسیسات اینده شهری مناسب سازی برای معلولان در نظر گرفته شده و رعایت شود.

استقرار ناظرین معلول در مناطق 5 گانه شهرداری شهر یزد

وی از استقرار ناظرین معلول در مناطق 5 گانه شهرداری شهر یزد خبر داد و گفت: در راستای براورده کردن نیازمندی های معلولان در سطح شهر در مناطق 5 گانه شهرداری کارشناسان معلول بر پروژه های عمرانی نظارت خواهند کرد تا دسترسی های مطلوب برای معلولان در پروژه های عمرانی در نظر گرفته شود ضمن اینکه این عزیزان در این پروژه ها حق امضاء و حق نظر دهی دارند و باید پیمانکاران درهنگام تحویل پروژه های عمرانی از این کارشناسان تائیدیه بگیرند.

عزیزی در واکنش به این سوال که چرا در بحث مناسب سازی تنها به معلولان ضایعه نخاعی توجه شده گفت: معلولیت ضایعه نخاعی از شدیدترین نوع معلویت هاست و در حقیقت توجه شهرداری در مناسب سازی به این نوع معلولان به این دلیل است که اگر شهر برای تردد این عزیزان مناسب سازی شود برای سایر معلولان نیز قابل استفاده است.

برگزاری اولین جشنواره گردشگری معلولین به میزبانی یزد

شهردار یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری اولین جشنواره گردشگری معلولین به میزبانی یزد با محوریت معلولان اظهار داشت: این جشنواره صرفا یک کار تبلیغاتی نیست بلکه می خواهیم با توجه به اینکه در برنامه ریزی های عادی شهری کمتر به مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان توجه شده بستری خاص را برای توجه دادن برنامه ریزان وطراحان شهری به نیازمندهایی این عزیزان و مناسب سازی امکانات شهری فراهم کنیم.

عزیزی هدف از برگزاری این جشنواره را ارتقای کیفیت زندگی شهروندان از جمله معلولان دانست و ابراز داشت: با توجه به بعد جهانی شهریزد و حضور گردشگران خارجی مناسب سازی معابر شهری می تواند در جذب گردشگران خارجی معلول نیز نقش مهمی داشته باشد بنابراین این جشنواره در مرحله اول بر روی موضوعات خاص مناسب سازی متمرکز خواهد شد و در ادامه این اقدامات به عنوان رویه کاری در دستور کار شهرداری قرار خواهد گرفت.

راه اندازی دبیرخانه دائمی ستاد مناسب سازی در یزد در آینده ای نزدیک

وی از مناسب سازی حدود 15 دستگاه اتوبوس شهری برای استفاده معلولین یزدی خبر داد و گفت: با شروع به کار این جشنوارخ جشنواره پایش مکان های نیازمند مناسب سازی صورت گرفته و برنامه ریزی لازم در این خصوص انجام خواهد شد بنابراین این جشنواره شروع اقدامات درازمدت شهرداری در زمینه مناسب سازی شهری برای معلولان خواهد بود.

این مقام مسئول همچنین از راه اندازی دبیرخانه دائمی ستاد مناسب سازی در یزد در آینده ای نزدیک خبر داد و ابراز داشت: امیدواریم با آغاز به کار این جشنواره شاهد انجام حرکت های مناسبی در شهر برای معلولان باشیم و شهر یزد بتواند الگویی مناسب در راستای تبدیل شدن به یک شهر دوست دار معلول و دسترس پذیر برای سایر شهرهای کشور باشد.

گفتنی است اولین جشنواره گردشگری معلولین از 11 آذرماه به مدت یک هفته و با حضور 70 معلول از سراسر کشور به میزبانی یزد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار