Navigation Navigation

محتوا محتوا

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

افزایش 24 ساله امید به زندگی در چهار دهه انقلاب/تحول نظام سلامت در بخش خصوصی


معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان گفت: اکنون پوشش شبکه بهداشتی درمانی کشور از جمله یزد 100 درصد هست.

به گزارش خبرنگار  یزدامروز، محمدحسن لطفی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با اشاره به توسعه شبکه‌های بهداشت و درمان گفت: اوایل انقلاب امید به زندگی در استان 54 سال بود که کنون با 24 سال افزایش سن امید به زندگی در استان به 78 سال رسیده است.

وی ادامه داد: میزان مرگ مادران باردار در اول انقلاب 270 نفر بین 100 هزار بود که با کاهش محسوسی که داشته است به 14.5 نفر بین 100 هزار رسیده است، همچنین میزان مرگ کودکان زیر پنج سال از 170 نفر در هزار تولد زنده اکنون به 11 در هزار کودک رسیده است و نتیجه کنترل این مرگ‌ها که به دلیل بیماری‌های واگیردار رخ می‌داد، افزایش امید به زندگی به 78 سال هست.

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه اکنون پوشش شبکه بهداشتی درمانی کشور از جمله یزد 100 درصد هست، افزود: به برکت انقلاب اسلامی اکنون براساس نیازسنجی‌هایی که در همه نقاط کشور از جمله استان یزد انجام شده مراکز خدمات درمانی شهری، روستایی، پایگاه‌های سلامت و ... وجود دارد و شاکله ساختاری بهداشتی درمانی کامل است.

لطفی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در سالیان اخیر رشد بیماری‌های غیر واگیردار مانند دیابت و سرطان کاهش کیفیت زندگی و متوقف شدن افزایش امید به زندگی را موجب شده چرا که این بیماری‌ها چندعاملی هستند و کنترل آنها سخت و هزینه‌های زیادی را در بردارند.

وی با بیان اینکه نظام سلامت ما به درماندگی در حوزه کنترل هزینه‌ها رسیده است، گفت: با نگاه به آمار در حوزه نظام سلامت متوجه می‌شویم که باید برنامه‌ها را با نگاه دیگری تعقیب کنیم و استراتژی و تاکتیک‌ها را در نظام سلامت تغییر دهیم  و از زیرساخت‌ها، منابع مالی و انسانی در جهت آموزش و توانمندسازی مردم و پیشگیری از بیماری‌ها تا درمان آنها استفاده کنیم و خود مراقبتی را به مردم یاد بدهیم تا 50 درصد از بیماری‌ها را کنترل کنند.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در نظام سلامت در بخش خصوصی

لطفی با اشاره به هدف معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: مشارکت آگاهانه، فعال و ساختارمند مردم و همکاری تنگاتنگ ادارات بین بخشی و سازمان‌ها در حوزه سلامت را از اهداف این معاونت است و با اقدامات انجام شده امیدواریم دیگر هیچ مجوزی برای کارگاه‌ها، صنایع معدنی و ... بدون تهیه شدن پیوست سلامت صادر نشود.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در خصوص بخش خصوصی نظام سلامت گفت: قبل از انقلاب تنها دو بیمارستان خصوصی در استان وجود داشت که اکنون به 6 بیمارستان خصوصی و همچنین تخت‌های بیمارستان‌های خصوصی در اول انقلاب از 60 مورد اکنون به 778 تخت و تعداد تخت‌های ویژه مانند ICU، NICU و ... در بخش خصوصی در استان از صفر به 88 تخت رسیده است.

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه در ابتدای انقلاب هیچ تخت دیالیز در استان در بخش خصوصی وجود نداشت و اکنون به 43 تخت رسیده است، افزود: افزایش تعداد آمبولانس بخش خصوصی از 4 واحد به 76 واحد، راه‌اندازی پنج بخش شیمی درمانی در این بخش، راه‌اندازی بخش جراحی قلب در یکی از بیمارستان‌های خصوصی و افزایش مرکز تصویربرداری از 3 به 33 بخش از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش خصوصی هست.

لطفی افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها از دو به 22 واحد، افزایش تعداد درمانگاه‌ها از دو واحد به 75 واحد، افزایش بخش فیزیوتراپی از صفر به 122 مورد و راه‌اندازی 16 شرکت‌های خدمات پرستاری در بخش خصوصی را از دیگر دستاوردهای انقلاب در این چهل سال عنوان کرد و  افزایش تعداد پزشکان عمومی از 178 نفر به بیش از 1300 پزشک، افزایش متخصصان از 55 به 701 متخصص و افزایش تعداد پرستاران از 126 پرستار به 2280 پرستار در استان از دیگر دستاوردهای انقلاب محسوب می‌شود.

40 درصد بیماران کلینیک‌های تخصصی یزد از استان‌های همجوار هستند

وی با بیان اینکه با توجه به توسعه نظام سلامت یزد 40 درصد از بیماران مراجعه کننده به کلینیک‌های تخصصی یزد از استان‌های همجوار هستند، افزود: اکنون در کشور به ازای هر هزار نفر 1.7 تخت بیمارستانی وجود دارد که این شاخص برای یزد 2.6 برای هر هزار تخت هست که استان یزد به استاندارد که سه تخت برای هر هزار نفر هست نزدیک شده است.

لطفی با بیان اینکه خیرین استان در حوزه سلامت و توان‌بخشی 400 میلیارد تومان کمک کردند، ادامه داد: 157 میلیارد تومان از این کمک‌ها بهای زمین‌ها اهدا شده از سوی خیرین، 160 میلیارد تومان آن مربوط به تجهیزات اهدا شده و 183 میلیارد آن مربوط به کمک‌های خیرین در زمینه احداث بنا بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد سلامت از دو سمن قبل از انقلاب به 46 سمن در حال حاضر رسیده است، گفت: این سمن‌ها نیروهای داوطلب مردمی هستند که بیماران را شناسایی و برای بهبود آنها کمک‌های مادی و غیرمادی را ارائه می‌کنند و در زمینه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی، درمان، تجهیزات پزشکان، معرفی به سازمان‌های حمایتی و ... فعال هستند.

مشکلات اقتصادی پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت را افزایش داده است

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به طرح تحول سلامت عنوان کرد: با اجرای این طرح پرداخت از جیب مردم کاهش قابل توجهی پیدا کرد ولی با وجود مشکلات اقتصادی، گرانی‌ داروها، تحریم‌ها و ... پرداخت از جیب مردم از 35 درصد در سال 96 به 47 درصد در سال 97 رسیده و در واقع با 12 درصد افزایش پرداخت مواجه بوده‌ایم.

لطفی با اشاره به راه‌اندازی کانون‌های سلامت در محلات شناسایی شده در استان گفت: تاکنون 46 کانون سلامت در استان راه‌اندازی شده که 32 کانون مربوط به شهر یزد هست و هدف این هست که  تعداد کانون‌های سلامت در استان به 486 مورد برسد و در یزد نیز بنا بر این هست که تعداد کانون‌ها 90 مورد در محلات شناسایی شده یزد برسد.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار