Navigation Navigation

محتوا محتوا

تأثیر نوسان نرخ ارز بر وضعیت ساخت وساز؛

افزایش نرخ دلار وضعیت مسکن را بیش از پیش دچار رکود خواهد کرد؟


برخی از کارشناسان معتقدند هرچند افزایش قیمت ارز موجب افزایش بسیاری از کالاها می شود ما با افزایش نرخ دلا بازار مسکن بیشتر در رکود می‌رود.

به گزارش یزدامروز به نقل از  یزدرسا، نوسان قیمت دلار در هفته‌های اخیر و عبور نرخ دلار از چهار هزار تومان، موجب افزایش قیمت بسیاری از کالاهای وارداتی شده است. بررسی‌ داده‌های آماری از نحوه نوسانات قیمتی ارز نشان می‌دهد قیمت دلار حداقل در سه ماه اخیر افزایش شدیدی داشته است. حتی برخی از کارشناسان می‌گویند قیمت دلار ظرفیت افزایش تا 5200 تومان را دارد و لذا نمی‌توان نوسان سه ماهه گذشته و تأثیر آن در بازارهای دیگر را نادیده گرفت‌.

مسکن از مؤلفه‌های مهمی است که سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد و اینکه نوسان نرخ ارز چه تأثیری بر اوضاع مسکن دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. این مسئله زمانی اهمیت مضاعف دارد که همچنان شاهد تدام رکود بی‌سابقه بر بازار مسکن در پنج سال اخیر هستیم.

نکته قابل توجه اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عرصه مسکن، یک واحد شوک مثبت در شاخص قیمت دلار تأثیرات متناقضی را در بازار مسکن به دنبال خواهد داشت؛ این تأثیرات به صورت بلندمدت و کوتاه‌مدت وارد بازار می‌شوند و شاخص‌های بازار مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهند‌.

در حال حاضر نرخ دلار در بازار آزاد بیش از چهار هزار تومان است، به نظر می‌رسد این تحول به صورت کوتاه‌مدت بر قیمت مسکن تأثیر منفی خواهد داشت چراکه به صورت تئوری با افزایش نرخ ارز حجم آورده صادرات هم افزایش یافته و با افزایش بهره‌وری در صنعت بخشی از سرمایه‌ها به سمت صنعت خواهد رفت‌. با این وجود در بلندمدت افزایش قیمت‌ها به بازار مسکن هم می‌رسد چراکه از طرفی برخی از شاخص‌های مسکن در ارتباط با نرخ ارز است و از طرف دیگر رونق اقتصادی شاخص قیمت‌ها را صعودی خواهد کرد‌. اثر بلندمدت نوسان دلار ممکن است قیمت تمام شده مسکن را افزایش داده و تأثیر منفی کاهش تمایل سرمایه‌گذاران را خنثی کند.

محمدرضا زهره‌وندی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در یادداشتی در این رابطه اعلام کرد: در حال حاضر افزایش قیمت ارز را هم به سخنرانی ترامپ نسبت می‌دهند اما به نظر من این سیاست‌های دولت است که به افزایش قیمت دامن می‌زند. نرخ ارز مناسب برای اقتصاد ما 4 هزار و 300 تا 400 تومان است و آن زمان است که می‌توانیم از تک نرخی شدن ارز حرف بزنیم. اگر روند افزایش قیمت ارز ادامه پیدا کند به نظر می‌رسد در روزهای نزدیک به بهمن ماه، دولت تک نرخی شدن ارز را اعلام کند. این افزایش قیمت به طور طبیعی در بازار مسکن هم اثرگذار است چراکه افزایش نرخ ارز، رونق صادرات را به همراه دارد و بخش مسکن هم از این رونق بی‌نصیب نخواهد ماند.

برخی از کارشناسان معتقدند هرچند افزایش قیمت ارز موجب افزایش بسیاری از کالاها می شود ما با افزایش نرخ دلا بازار مسکن بیشتر در رکود می‌رود. واقعیت آن است که در صورت افزایش نرخ دلار، بازار مسکن دیگر جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌های جدید نخواهد بود. چه آن‌که طی سال‌های اخیر یکی از گلایه‌های دولتی‌ها همین مسئله بوده است.

سلمان خادم‌المله، کارشناس بازار مسکن در همین رابطه نوشت: بازار ارز، رقیب بازار مسکن است و به نظر می‌رسد که این افزایش نرخ دلار، تهدیدی برای تشدید رکود در بازار مسکن هم باشد.

همچنین بهروز ملکی کارشناس اقتصاد مسکن درباره نحوه اثرگذاری نوسان قیمت ارز بر بازار مسکن می‌گوید: از دید تقاضای سرمایه‌ای، این دو بازار رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند. افزایش قیمت در بازار ارز با توجه به قدرت نقدشوندگی آن‌که به مراتب بیشتر از املاک است و امکان تبدیل دارایی در کوتاه‌مدت را به سرمایه‌گذار می‌دهد، احتمال کسب سود و عایدی بالا برای سفته‌باز ارزی را در مقایسه با خرید سرمایه‌ای مسکن بالا می‌برد. بنابراین تقاضای سرمایه‌ای را به سمت خود جذب می‌کند. لذا افزایش قیمت ارز از این منظر به نفع ثبات قیمت مسکن خواهد بود و نیروی وارد آمده بر بازار ملک از این جهت، افزایشی نیست.

این کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است: نیروی دوم ناشی از نوسانات مثبت قیمت ارز بر بازار مسکن، به‌صورت مثبت و از محل قیمت تمام شده و تورم عمومی خواهد بود. با افزایش نرخ ارز، برخی مصالح ساختمانی که سهم واردات آنها به کشور در مقایسه با تولید داخلی، قابل توجه است افزایش قیمت پیدا می‌کند و باعث افزایش قیمت تمام شده ساخت می‌شود. البته، این میزان افزایش با توجه به سهم کمتر از ۴۰ درصدی قیمت کل مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن، قابل توجه نخواهد بود. دو نیروی غیر هم جهت از سمت بازار ارز بر بازار مسکن، تا حدودی می‌تواند اثر یکدیگر را تخفیف دهد.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار