Navigation Navigation

محتوا محتوا

گزارش/

اما واگرهای هوشمندسازی تاکسی‌ها در یزد/ از هزینه بالای هوشمندسازی وفرسودگی تاکسی‌ها تا مزاياي اجرای طرح


نظام‌مند کردن حمل و نقل عمومی ‌به‌ویژه تاکسی‌های درون‌شهری یکی از خواسته‌های اصلی شهروندان یزدی است.

به گزارش یزد امــــــــــــــروز، نظام‌مند کردن حمل و نقل عمومی ‌به‌ویژه تاکسی‌های درون‌شهری یکی از خواسته‌های اصلی شهروندان یزدی است.


همشهری نوشت:با اینکه در سال‎‎های اخیر بارها و بارها از هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی در شهر سخن به میان آمده، این فرایند هنوز محقق نشده و مشکلاتی از جمله تاکسی‌های فرسوده و دوگانگی مدیریتی در حوزه فعالیت آژانس‌های درون شهری، مانعی جدی برای تسریع در این روند بوده است.
با این حال، هوشمندسازی ناوگان تاکسی در شرایطی که مشکلات ناشی از تعیین کرایه و نظارت بر اجرای درست نرخ مصوب، شهروندان یزدی را در بهره‌گیری از ناوگان تاکسیرانی با مشکل مواجه کرده است، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
همچنین نبود تاکسی‌متر در ناوگان تاکسیرانی یزد موجب افزایش تخلف در دریافت کرایه‌ در مسیرهای یکسان و مشخص نبودن مسافت پيموده شده است که دلیلی برای آن است که شهروندان خواهان نظارت دقیق‌تر تاکسیرانی بر عملکرد رانندگان تاکسی باشند.
این در حالی است که اولین گام برای هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی شهر، تجهیز تاکسی‌ها به تاکسی‎‎متر و دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی است.
در این میان، سامانه هوشمند تاکسی‎‎ها که مجهز به جی.پی.اس است نیز می‎‎تواند مسیر تردد تاکسی‎‎ها، نحوه خدمات‌رسانی، سوخت‌گیری و سایر عملکرد‌های هر دستگاه را مشخص کند که به این ترتیب شناسایی و برخورد با رانندگان تاکسی کم‌کار و غیرفعال برای سازمان تاکسیرانی آسان‏‏تر خواهد شد.
هر چند اجرای این طرح به مذاق برخی از رانندگان تاکسی خوش نمی‌آید، اما تعداد زیادی از تاکسیرانان متعهد و قانون‎‎مدار از اجرای آن استقبال کرده ‏‏اند.
استفاده از سامانه پرداخت الکترونيکي کرايه از اقدامات نويني است که در بسياري از کلان‌شهرهاي دنيا و کشورهاي توسعه‌يافته، پياده‌سازي و به شکل چشم‌گيري باعث افزايش رضايت کابران شده است.
از این رو سازمان تاکسيراني شهر يزد نیز بر آن شده است که با پياده‌سازي سامانه پرداخت الکترونيکي کرايه تاکسي‌هاي شهر يزد، شهروندان يزدي را از مزاياي ارزشمند اين سامانه برخوردار کند.

 

 

اهتمام تاکسیرانی به هوشمندسازی این ناوگان
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد در این مورد اعلام می‌کند: هر چند این سازمان از تلاش برای هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی شهر دست برنداشته است، باید گفت که اجرای این طرح تنها بر عهده سازمان تاکسیرانی نیست و نیازمند تامین زیرساخت‌ها و مشارکت دستگاه‌های مختلفی است.
«حسین صالحیان» معتقد است زمانی می‌توانیم تاکسی‌های شهر را هوشمند کنیم که زیرساخت‌های لازم در این رابطه مهیا باشد.
وی در این باره اضافه می‌کند: هماهنگی با مراکز کنترل ترافیک و پلیس راهور، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری برای صدور کارت‌های شهروندی و تعامل با بانک‌های عامل متقاضی مشارکت در این طرح از مقدمات مورد نیاز برای هوشمندسازی ناوگان تاکسی شهر یزد است. وی با اشاره به پیگیری هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی یزد از یک ماه اخیر تاکنون، ادامه می‌دهد: با برخی از شهرهای کشور که در این رابطه تجربه اجرایی داشته‏‏اند نیز مذاکرات و هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

هزینه بالای هوشمندسازی تاکسی‎‎های شهر
صالحیان هوشمندسازی را تنها مشکل تاکسی‎‎رانان برای نصب جی پی اس و تاکسی متر نمی‌داند و می‌گوید: هزینه نصب هر یک از دستگاه‌های مزبور در هر تاکسی نزدیک به 2 تا 5/2‌میلیون تومان است بنابراین از رانندگان تاکسی که حداکثر روزانه بین 50‌تا‌70‌هزار تومان درآمد دارند، نمی‌توان انتظار داشت که این هزینه را پرداخت کنند.
به گفته این مسئول، سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد در نظر دارد راهکارهای مناسبی را برای تجهیز تاکسی‌های شهر به این تجهیزات دنبال کند تا فشار زیادی به رانندگان تاکسی وارد نشود، از این رو باید فرایندی تعریف شود که بانک‌های عامل متقاضی ورود به این فرایند، توانایی حضور داشته باشند.
صالحیان یکی از راهکارهای پیشنهادی را تقبل بخشی از هزینه‌ها از سوی سازمان یا دریافت منابع مالی به عنوان تسهیلات از سوی بانک‌ها اعلام می‌کند.

 

 

مزاياي اجرای طرح هوشمند‏‏سازی تاکسي‎‎ها
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی یزد یکی از مزاياي سامانه هوشمند تاکسي را حذف مشکل پول خرد از چرخه پرداخت کرايه، کمک به سلامت و بهداشت تاکسيران و مسافر و حذف فيزيکي پول، کاهش زمان پرداخت کرايه، افزايش تمايل مسافران به استفاده از ناوگان تاکسيراني و کاهش رغبت شهروندان در استفاده از مسافربرهاي شخصي و بدون مجوز ذكر مي‌كند.
به گفته وی، از دیگر مزایای بهره‌گیری از این سیستم کاهش اختلاف ميان تاکسي و مسافر در مورد مبلغ کرايه، مديريت مسير حرکت و انتخاب مسير بهينه از طريق مسير‌يابي روي نقشه، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو، کاهش زمان مراجعه حضوري به سازمان تاکسي‌راني و شرکت‌هاي تابعه است.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی یزد مي‌گويد: با بهره‌گیری از این سیستم می‌توان به انجام برخي از امور بانکي از طريق سامانه نصب شده روي تاکسي نیز پرداخت و امکان برنامه‌ريزي سفر و همچنین ارائه سرويس‌هاي بيشتر به شهروندان، محاسبه دقيق کرايه از سوی GPS و سرعت‌سنج خودرو نیز میسر خواهد شد.
وی تاکید مي‌كند: مطالعات هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی شهر یزد آغاز شده است، اما از قبل برخی برنامه‌های استراتژیک نیز تعریف شده بود که باید با زیرساخت‌های شهر مطابقت داده شود.

فرسودگی 450دستگاه تاکسی شهر یزد
صالحیان با بیان این‌که پیش‏‏بینی زمانی مشخصی درخصوص هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی وجود ندارد، می‌گوید: سازمان تمام تلاش خود را برای اجرای این طرح خواهد کرد و انتظار می‌رود سال آینده خبرهای خوشی را در این زمینه به شهروندان بدهیم.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری از جمله مشکلات موجود در روند هوشمندسازی ناوگان تاکسی شهر را وجود تاکسی‌های فرسوده در ناوگان عنوان و اظهار می‌کند: در حال حاضر از مجموع 1100 دستگاه تاکسی موجود در شهر 450 دستگاه فرسوده است.
وی ادامه می‌دهد: تاکنون 230‌دستگاه تاکسی نیز برای نوسازی ثبت‏‏نام کرده‏‏اند که 150‌متقاضی از این تعداد برای دریافت تسهیلات معرفی شده‏‏اند اما این افراد به دلیل بروز برخی اختلافات و این موضوع که شرکت ایران خودرو  از صدور پیش‌فاکتور ممانعت به عمل آورده است، قادر به دریافت تسهیلات نیستند.
صالحیان تاکید می‌کند: چطور می‌توان تاکسی‌های فرسوده را با هزینه‌های بالا به جی.پی.اس و تاکسی‏متر مجهز کرد، در حالی که عمر زیادی نخواهند داشت و باید نوسازی شوند؟
وی دوگانگی مدیریتی بر آژانس‏‏های درون شهری را نیز یکی دیگر از موانع جدی برای هوشمندسازی تاکسی‎‎های شهر برمی‌شمارد و می‌افزاید: البته اقدامات موثری برای رفع این دوگانگی در حال انجام است، اما در مجموع کار هوشمندسازی کار ساده‌ای نخواهد بود.






آخرین اخبار آخرین اخبار