Navigation Navigation

محتوا محتوا


آمار و ارقام عجیب و تناقض‌های عجیب‌تر دولت‌مردان


حسن روحانی نیز در سال 92 اظهار کرده بود: «ملاک گرانی جیب مردم است، نه آمار و ارقام دولتی». سخنی که البته بعدا به کرات توسط منتقدان مورد استفاده قرار گرفت و به استناد آن بارها دولت روحانی مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش یزدامروز، نوع مواجهه دولت‌مردان با مقوله آمار شرایطی را به وجود آورده که موجب شده در رابطه با آمار و ارقامی که بعضا ارائه می‌شود، تشکیک و تردید ایجاد شود و نتوان آن‌ها را خیلی جدی گرفت.

البته که آمار و ارقام دروغ نمی‌گویند، ولی تردیدی نیست که می‌توان در قالب آمار برخی حرف‌ها را نزد. در واقع هنگام بیان آمار ترفندهایی به کار بسته می‌شود تا مخاطب به اشتباه بیفتد.

افزون بر این، از آمارهای غلط که بگذریم، واقعیت آن است که گاهی بهره‌برداری‌های مختلفی از آمار می‌شود و از آمارهای درست استفاده‌ای غلط و ابزاری می‌شود. یا با دادن آماری خام صرفا دل خوشی برای مدیر مربوطه فراهم می‌شود. این در حالی است که در روزهای رکود اقتصادی کارکرد سیاسی آمار بیشتر به چشم می‌آید.

حسن روحانی نیز در سال 92 اظهار کرده بود: «ملاک گرانی جیب مردم است، نه آمار و ارقام دولتی». سخنی که البته بعدا به کرات توسط منتقدان مورد استفاده قرار گرفت و به استناد آن بارها دولت روحانی مورد انتقاد قرار گرفت.

این روزها اما دولت‌مردان آمارهایی را ارائه می‌دهند که نه به قول آقای روحانی تناسبی با «جیب مردم» دارد و اینکه همین آمارها توسط خود دولتی‌ها نقض می‌شود.

به عنوان مثال همین چند روز قبل بود که اسحاق جهانگیری معاون اول دولت در ادعایی عجیب از ایجاد یک و نیم میلیون شغل در شش ماهه اول امسال خبر داد! وی در مراسم روز ملی استاندارد اعلام کرد: «در فصل بهار امسال 703 هزار شغل ایجاد شد و روز گذشته به من اطلاع دادند که در فصل تابستان 795 هزار شغل ایجاد شده است.»

این اظهارات جهانگیری در حالی بیان شد، که وی و رسانه‌های حامی دولت قبل از این و در جریان تبلیغات انتخاباتی، رقبای دولت را -که از برنامه خود تحت عنوان ایجاد یک میلیون شغل در سال گفته بودند-، به شدت مورد هجمه قرار دادند. جهانگیری در روزهای انتخابات با حمله به رقبا گفته بود: «برخی می‌گویند و شعار می‌دهند که می‌خواهند یک میلیون شغل را ایجاد کنند، این برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده یا عدد و رقم متوجه نمی‌شود.»

معاون اول دولت در شرایطی چنین ادعای عجیبی کرد که چندی قبل علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم آغاز ایجاد ‌اشتغال برنامه فراگیر ‌اشتغال 96 گفته بود: «در بهترین حالت رشد اقتصادی می‌تواند 400 هزار شغل ایجاد کند و بنابراین 600 هزار شغل در سال کسری داریم.»

به نظر می‌رسد تفاوت‌های عجیبی که میان ارقام اعلام شده توسط مسئولان دولتی وجود دارد، بیانگر یک سردرگمی آماری در دولت بوده و این تشتت، نشان‌دهنده این واقعیت است که حتی در درون دولت هم جمع‌بندی واحدی از آمارهایی که اعلام می‌شود وجود ندارد.

البته غیر از این تناقض آماری که در بین مسؤولان دولتی وجود دارد، وضعیت واقعی جامعه و به قول معروف اوضاع «جیب مردم»  و بحران بیکاری که در کشور وجود دارد، به خوبی نشان می‌دهد که این ادعاهای دولت‌مردان تا چه میزان غیرواقعی است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار شهریورماه با هیأت دولت، در این زمینه فرمودند: «آمارهای ارائه‌شده در بخش اقتصاد براساس مبانی علمی مطرح می‌شود، اما این آمارها به‌طور کامل و در همه جا نشان‌دهنده وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست؛ بنابراین در این میان مشکلی وجود دارد که باید آن را شناخت و حل کرد. براساس این آمارها، تورم از چند 10 درصد به زیر 10 درصد رسیده، اما آیا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی نیز در همین مقیاس بالا رفته است؟»






آخرین اخبار آخرین اخبار