Navigation Navigation

محتوا محتوا

سخنران بیست و نهمین سالگرد ارتحال امام(ره) در یزد:

امام خمینی(ره) عظمت و عزت را به مسلمانان برگرداند


استاد حوزه و دانشگاه گفت: در حالی که عزت مسلمانان در اثر تهاجم دشمنان و حقارت پادشاهان در ممالک اسلامی لگدمال شده بود امام خمینی آن را به مسلمانان برگرداند.

 به گزارش خبرنگار یزدامروز،بیست و نهمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی شب گذشته با حضور اقشار مختلف مردم یزد در مسجد روضه محمدیه برگزار شد.

در این مراسم هادی فلاح زاده استاد حوزه و دانشگاه در تشریح ابعاد شخصیتی امام راحل گفت: برای باز شناسایی یک شخصیت به مبانی نظری، کارکرد و با سخنان دشمنان او رجوع کرد بنابراین برای شناخت امام باید دروهله اول کارکرد و دشمنان  او را بشناسیم.

سخنران مراسم در ادامه به بیان کارکردهای امام خمینی (ره)  پرداخت و اظهار داشت: اولین کارکرد امام راحل این بود که در نقش احیاگر دین ظاهر شد ودرحالی که جریان روشن‌فکری در جامعه  میدان‌داری می‌کردند و دین را به کناری زده بودند و یا بخشی  از جریان دین‌گرا با نگاه التقاطی وارد عرصه جامعه شده بودند امام بانگ برآورد که دین بدون وام‌گیری از سایر مکاتب می‌تواند در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نقش ایفا کرده و برای بشریت برنامه ارائه دهد.

فلاح زاده ادامه داد: در حالی عزت مسلمانان در اثر تهاجم دشمنان و حقارت پادشاهان در ممالک اسلامی لگدمال شده بود این مرد بزرگ عقده‌های فروخفته مسلمانان را بیان و بر اساس ارمان دینی به ان ها هویت و شخصیت داد، عزت مسلمانان را به آنان برگرداند و برایشان در دنیا جایگاه ایجاد کرد.

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه  سومین کارکرد امام(ره) را بازگشت عظمت به کشورهای اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: امام در نقش یک متفکر و گفتمان ساز ظاهر شد و توانست برای دین در عرصه اجتماع نقش قائل شود و بگوید دین‌داران هم برای جامعه برنامه دارند و در حقیقت آن رهبر کبیر دین را به عرصه عمومی برگرداند عظمت کشورهای اسلامی  که در وابستگی به غرب از بین رفته بود و همین ایران خودمان هیچ عظمتی نداشت و بدون اجازه ایادی استکبار آب نمی‌خورد.

وی نوسازی اندیشه دینی در قالب گفتمانی پویا، تحرک‌آفرین و هویت‌بخش  را چهارمین کارکرد رهبر کبیر انقلاب دانست و گفت: اگر امروز جامعه ایران هویت خود را با اسلامیت می‌شناسد و اگر این تفکر در جوامع  اسلامی  دیگر نیز موردتوجه قرارگرفته بر اساس اندیشه و تفکر ناب امام راحل است.

فلاح زاده  با اشاره به نقش هدایتگری امام راحل اظهار داشت: امام در تمامی مراحل مبارزات پیشتاز بود و اگر مردم را به قیام علیه شاه فرامی‌خواند اول خود جلودار این قیام بود و زندان‌ها و تبعیدها را به جان خرید و در این مسیر داغ فرزند دید.

این استاد دانشگاه  امام را یک شخصیت الگو در جهان اسلام  برشمرد و بیان داشت:امروز سادگی،صلابت ،قدرت اعتقادی و جلب اعتماد مردم توسط امام (ره)به‌عنوان یک الگو در جهان اسلام مطرح‌شده و نمونه‌های آن را در بین جوانان لبنان و عراق مشاهده می‌کنید.

خطیب مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) در یزد در بخش دیگری از سخنانش به بیان عوامل موفقیت امام خمینی(ره)پرداخت و گفت: ایمان امام راحل به راه و هدفش و تکیه‌بر مردم و اعتماد به آنان  پس از تکیه‌بر خدا از علل وفقیت امام (ره) بود.

وی اظهار داشت: یکی از کسانی که در دوران قبل از انقلاب در استان اعلامیه پخش می‌کرد شهید فیض بود اگر در جبهه‌ها جنگید و مجروح شد و رنج  مجروحیت را تحمل کرد به خاطر این بود که درد و رنج انقلاب را کشیده بود بنابراین امام روی چنین افرادی تکیه کرده بود و به آنان اعتماد داشت.

خطیب مراسم استفاده از روش نرم در مبارزه را از دیگر عوامل موفقیت امام راحل دانست و گفت: امام در طول مبارزات هرگز به  روش‌های مسلحانه روی نیاورد و از طریق خطابه و منبر به اهداف خود رسید.

فلاح زاده در ادامه به دشمنی‌های دشمنان علیه امام(ره) اشاره کرد و ابراز داشت: در طول حیات امام دولت‌ها همواره روبروی امام راحل بودند چراکه او صاحب یک مکتب و اندیشه بود و باهدف گذاری نوک پیکان خود را به‌طرف مستکبرین عالم یعنی آمریکا و اسرائیل هدف گرفته بود و نقشه آنان را که سال‌ها دشمنی‌ها رابین مسلمانان پرورش داده بودند و به جان یکدیگر انداخته بودند نقش بر آب کرد.

وی در پایان «روز قدس» را نماد مبارزه با آمریکا و اسرائیل غاصب دانست و اظهار داشت: هرچند هویت دینی و ملی ما باهم تقابلی ندارند اما اینکه برخی در کشور تنها برای هویت ملی ارزش قائل بوده و فرهنگ را در ذیل این هویت تعریف می‌کنند آیا معنی فرهنگ را به‌درستی می‌دانند؟ مگر نه اینکه فرهنگ یعنی باورها ،ارزش‌ها و اعتقادات مردم یک جامعه

فلاح زاده  حضور جوانان در سوریه  را در حقیقت دفاع از فرهنگ و خاک ایران عنوان کرد و گفت:  اگر داعش در این کشور حکومت تشکیل داده بود امروز نمی‌توانستیم امن‌ترین کشور دنیا باشیم و از طرفی فرهنگ و اعتقادات ما اجازه تعرض داعشی ها به حریم آل الله  را نمی دهد بنابراین پاسداشت ارزش‌های دینی در حقیقت پاسداشت فرهنگ و اعتقادات ماست.

انتهای پیام/س*






آخرین اخبار آخرین اخبار