Navigation Navigation

محتوا محتوا


انتقاد کارگردان فیلم «اشنوگل» از بی‌توجهی به فیلم‌های حوزه دفاع مقدس/مافیا؛ تعیین‌کننده مقدار فروش فیلم‌ها در سینمای ایران


کارگردان فیلم اشنوگل از بی‌توجهی‌ها و بی‌عدالتی‌های نهادهای مسئول نسبت به فیلم‌های دفاع مقدس انتقاد کرد.

به گزارش یزدامروز؛ شامگاه چهارشنبه و با حضور جمعی از فعالان فرهنگی استان فیلم اشنوگل در محل سینما تک یزد اکران شد.

هادی حاجتمند کارگردان فیلم اشنوگل پس از اکران فیلم و در نشست بررسی این اثر سینمایی، در جمع فعالان فرهنگی استان با اشاره به اینکه ظرفیت دفاع مقدس برای فیلم‌سازی مغفول مانده و سوژه‌های ناب و بی‌نظیر آن دوران، کمتر موردتوجه فیلم‌سازان و هنرمندان قرارگرفته است؛ تصریح کرد: خیلی فیلم‌سازهای کشور به دنبال قصه‌های ناب و جدید می‌گردند درحالی‌که دفاع مقدس ما پر از داستان‌های حقیقی و پرافتخار و جذابی است که هنوز موردتوجه قرار نگرفته است.

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه ساخت فیلم جنگی نیاز به خلق جلوه‌های ویژه، امکانات و تجهیزات فراوان دارد، بیان داشت: بعد از پیگیری‌ها هزینه‌ای که برای ساخت این فیلم تأمین شد حدود 350 میلیون تومان بود، درحالی‌که اهل سینما به‌خوبی می‌دانند که این مقدار بودجه برای ساخت فیلم هزینه کمی است و ما سعی کردیم تا کمبودهایی که برای ساخت این فیلم داشتیم باکار بیشتر جبران کنیم.

وی با اشاره به باندبازی‌هایی که برای اکران فیلم با توجه به موضوعات فیلم و روابط عوامل فیلم با مسئولین ذی‌ربط وجود دارد، اذعان کرد: سیستم سینمای ایران تحت هیچ عنوان بر اساس استراتژی مشخص نیست و اکران فیلم‌ها بر عهده سه شرکت پخش فیلم است که به‌راحتی تصمیم می‌گیرند کدام فروش کند و کدام فیلم فروش نکند.

حاجتمند بابیان اینکه وقتی گفتیم موضوع فیلم ما دفاع مقدس است صریحاً به ما گفتند که نمی‌فروشد، خاطرنشان کرد: آنچه ما انتظار داشتیم این بود که برخورد با فیلم ما همانند برخورد با سایر فیلم‌ها باشد و اما دراین مسیر بی‌عدالتی‌های بسیاری دیدیم.

این هنرمند جوان با تأکید بر اینکه باگذشت 40 سال از عمر انقلاب هنوز نهادی برای حمایت از فیلم‌های دفاع مقدس و ارزشی وجود ندارد، بیان داشت: عوامل فیلم‌های دفاع مقدس و ارزشی شاهد بی‌عدالتی‌های فراوان از سوی برخی مسئولین و نهادهای ذی‌ربط در این حوزه هستند.

وی با اشاره به بازخوردهای مثبت مردم از این فیلم و حمایت‌های مردمی، تصریح کرد: بی‌تردید این موفقیت‌ها و استقبال‌ها به لطف خود شهدا بوده است.

کارگردان فیلم اشنوگل با تأکید بر اینکه پذیرای نقاط ضعیف فیلم هستم و به‌هیچ‌وجه قصد توجیه آن‌ها را ندارم افزود:  شیوه اکران و تبلیغات ازجمله عوامل تأثیرگذار بر دیده شدن هر کاری است، و در این مورد اشنوگل بابی عدالتی‌ها و بی‌مهری‌های فراوان روبرو شد و این مهم کاملاً مشهود است؛ و این در حالی است که برخی مدعی هستند از این فیم حمایت‌های میلیاردی صورت گرفته!

حاجتمند بابیان اینکه این فیلم  که درباره غواصان خراسانی است در اکران‌های شهر مشهد مقدس با استقبال‌های بی‌نظیر روبرو شد، اظهار داشت: تا پیش‌ازاین رکورد فروش سینماهای مشهد با فروش 50 میلیونی در دست فیلم گشت ارشاد بود، اما تاکنون این فیلم در مشهد بیش از 65 میلیون فروش داشته است.

وی با تقدیر از حمایت‌های مردمی از این فیلم، بیان داشت: این حمایت‌ها باعث می‌شود تا عوامل چنین فیلم‌هایی انگیزه گرفته و بتوانند بهتر از گذشته این مسیر را طی کنند.

کارگردان فیلم اشنوگل در پایان با تأکید بر این‌که جریان ارزشی و حزب‌اللهی کشور نباید از سینما فاصله بگیرد و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد اظهار داشت: این فضای مهم و عرصه‌های هنری باید بیشتر موردتوجه قشر ارزشی جامعه قرار بگیرد تا مشکلات موجود برطرف شود.

گفتنی است اروند، دریاچه ماهی و اشنوگل سه اثر سینمایی کشور هستند که به موضوع شهدای غواص پرداختند و کارگردان هر سه فیلم، اولین تجربه کارگردانی خود را تجربه کردند.

فارس/





آخرین اخبار آخرین اخبار