Navigation Navigation

محتوا محتوا

مسئول روابط عمومی معاونت درمان علوم پزشکی یزد خبر داد

اهدای اعضای 19 بیمار یزدی از ابتدای سال تاکنون/نیازمند کمک دستگاه های متولی در زمینه فرهنگ سازی هستیم


مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد از اهدای عضو 19 نفراز بیماران مرگ مغزی استان به بیماران نیازمند از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مصاحبه با یزد امروز؛ از اهدای عضو 19 نفراز بیماران مرگ مغزی استان به بیماران نیازمند از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: البته از این تعداد،اعضای  7 نفر در سه‌ماهه اخیر اهداشده که آخرین نفر خانم 48 ساله‌ای به نام اعظم السادات تقوی بوده است.

آیت اله قهرمانی،کم سن ترین و مسن‌ترین اهداکننده را به ترتیب پسربچه‌ای دوساله  و مردی 66ساله عنوان کرد.

وی در خصوص فعالیت‌های اداره بیماری‌های خاص و پیوند دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: این اداره یک اداره مستقل بوده که در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مستقر است و وظیفه رصد بیماران مرگ مغزی را در دستور کار خود دارد.

قهرمانی ادامه داد:  پس از تائید مرگ مغزی بیمار توسط پزشک، بحث مشورت و متقاعدسازی  خانواده بیمار مطرح می‌شود و پس از اخذ رضایت از خانواده، بیمار به بخش آی سی یو بیمارستان شهید رهنمون اعزام‌شده و پس از انجام معاینات مختلف و تشخیص پزشک نسیت به اعضای قابل پیوند نسبت به عمل پیوند اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنها عمل پیوند کلیه در یزد انجام می‌شود بیان داشت: درگذشته که جناب  دکتر فروزان نیا در یزد بودند عمل پیوند قلب نیز صورت می‌گرفت اما اکنون عمل پیوند قلب در تهران انجام می‌شود که برای عمل پیوند یا شخص اهداکننده به تهران اعزام می‌شود و یا قلب با اورژانس هوایی ارتش به تهران منتقل می‌شود چراکه قلب تنها 4 ساعت در خارج از بدن زنده می‌ماند.

قهرمانی اضافه کرد:  بانک اطلاعاتی کبد نیز در شیراز وجود دارد و عمل  پیوند کبد در آنجا صورت می‌گیرد.

مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با تأکید براین نکته که تمامی پیوندها کاملاً رایگان و خداپسندانه انجام می‌شود گفت: خانواده بیماران مرگ مغزی برای رضای خدا و باقیات‌الصالحات بیمار خود رضایت به عمل پیوند می‌دهند و در این میان یک ریال پول جابجا نمی‌شود ضمن اینکه بر اساس دستورالعمل تمامی پیوندها نیز رایگان است.

وی اضافه کر د: تنها اقدامی مالی در این خصوص  پرداخت بخشی از هزینه‌های بیمار اهداکننده  از طرف بیمارستان است.

قهرمانی با اعلام این مطلب که ثبت‌نام داوطلبان از طریق سایت کشوری صورت می‌گیرد ابراز داشت: به همین دلیل آماری در این خصوص نداریم اما از این 19 مورد 3مورد دارای کارت عضویت بوده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای اهدای اعضای داوطلبان اهداکننده نیاز به رضایت خانواده آنان است یا خیر؟ اظهار داشت: چون خانواده‌ها باید فرم رضایت پر کنند ترجیح می‌دهیم با خانواده مشورت کنیم و آنان را متقاعد سازیم که البته در صورت مخالفت منصرف می‌شویم.

قهرمانی بر ضرورت فرهنگ‌سازی این عمل خداپسندانه تأکید کرد و اذعان داشت: عمل پیوند؛از یکسو تسکین‌دهنده درد بیماران نیازمند و کاهش‌دهنده هزینه‌های درمان آن‌هاست و از طرف دیگر اقدامی معنوی و ارزشمند در جامعه به‌حساب می‌آید بنابراین دست همه متولیان امر را درراستای  آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی این اقدام شایسته می‌فشاریم و امیدواریم دستگاه‌های متولی به‌ویژه شهرداری؛امکانات لازم را برای گسترش فرهنگ اهدای عضو در اختیار ما قرار دهند.

انتهای پیام/ح

 






آخرین اخبار آخرین اخبار