Navigation Navigation

محتوا محتوا


ایجاد «مسیر سبز» برای دوچرخه‌سواران یزدی


معاون شهردار گفت: امسال 500 میلیون تومان برای مسیرویژه دوچرخه در بافت مرکزی شهر هزینه می‌شود.

به گزارش یزدامروز، شهر دوچرخه‌ها سال هاست که از این عنوان فاصله گرفته است. دیگر از صدای زنگ دوچرخه‌های لاری که در کوچه‌های باریک شهر می‌پیچید، خبری نیست. شاید یکی از علل خداحافظی دوچرخه‌ها با شهر خودشان، ایجاد معابر جدید و نبود زیرساخت لازم برای دوچرخه سواری با عنوان مسیرهای سبز و ایمن است.

بسیار از علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری برای حفظ ایمنی جانشان قادر نیستند که از خیابان‌های شهر عبور کنند. خیابان‌های شلوغ و پرترافیک جایی برای تردد دوچرخه‌ها باقی نگذاشته و زمان آن رسیده است که با ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری، فرصت مناسب رکاب زدن برای علاقه‌مندان در معابر شهر ایجاد شود.

ترافیک شهر یزد اگرچه آن چنان سنگین نیست اما با وضعیت معابر کم عرض شهر و افزایش روز افزون خودروها ضروری به نظر می‌رسد که فکری برای رونق فرهنگ دوچرخه‌سواری صورت گیرد تا فرهنگ دوچرخه سواری که روزگاری بین یزدی‌ها بسیار پررنگ بود، دوباره احیا شود.

دوچرخه‌سواری یک ورزش مفرح و شاد تلقی می‌شود که برای ارتقای سلامت شهروندان و کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن ناشی از کم‌تحرکی نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت، از این رو ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری به نوعی فراهم کردن فرصت ورزش در بین شهروندان است.

 

مشکلات دوچرخه سواران در شهر

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به علاقه قلبی یزدی‌ها به دوچرخه سواری با توجه به فرهنگ غنی آنها در گذشته، می‌گوید: یزدی‌ها در گذشته برای تردد در شهر از دوچرخه‌های قدیمی که به دوچرخه‌ لاری مشهور بودند، استفاده می‌کردند که نمونه آنها هنوز در برخی از کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی به چشم می‌آید.

«رضا دهقان» ادامه می‌دهد: این وسیله هم برای خرید و هم برای رفتن به مقصد خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفت و خود نوعی ورزش بود اما امروز همه زندگی مردم ماشینی شده است و روز به روز تعداد خودروهایی که در معابر کم عرض شهر تردد می‌کنند، افزایش می‌یابد.

این شهروند می‌افزاید: باید قبول کرد یکی از دلایل از بین رفتن فرهنگ دوچرخه‌سواری، نبود امکان دوچرخه‌سواری به دلیل شلوغی معابر و نبود ایمنی است.

وی توضیح می‌دهد: اگر یک دوچرخه‌سوار بخواهد طول و عرض یک خیابان را طی کند، از امنیت کافی برخوردار نیست و مجبور است از دوچرخه پیاده شود و بعد از عبور از خیابان دوباره از دوچرخه استفاده کند و همین باعث می‌شود که بسیاری از علاقه‌مندان به این ورزش مفرح، حتی در صورت لزوم هم از دوچرخه استفاده نکنند.

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به ضرورت توجه به حمل ونقل شهروندان با دوچرخه می‌گوید: باید بخشی از پیاده‌روهای شهر به نوعی مجزا و برای تردد دوچرخه سواران آماده سازی شود.

«مصطفی قدسی» ادامه می‌دهد: دوچرخه‌سواران هم برای عبور از معابر شهر حق دارند اما برخی رانندگان این حق را نادیده می‌گیرند و حتی به عبور دوچرخه در معابر شهر گلایه می‌کنند؛ در حالی که دوچرخه در گذشته یکی از وسایل اصلی حمل ونقل شهروندان یزدی بوده است.

وی می‌افزاید: دوچرخه سوار به عقیده رانندگان حقی برای عبور در حاشیه خیابان ندارد. عابران پیاده نیز به تردد وی در پیاده رو معترض هستند؛ از این رو فرهنگ دوچرخه سواری همواره کمرنگ تر می‌شود.

 

تلاش برای احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری

معاون حمل ونقل و امور زیربنایی شهرداری یزد با اشاره به رویکرد مثبت شهرداری به ایجاد زیرساخت‌های ورزش دوچرخه‌سواری در شهر می‌گوید: امسال 005 میلیون تومان اعتبار برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری در شهر یزد در بودجه شهرداری دیده شده است.

«محمدرضا شفیعی» می‌افزاید: این اعتبار قرار است برای مسیرهای ویژه در بافت مرکزی شهر هزینه شود تا مسیر مناسبی برای تردد ایمن دوچرخه‌سواران در معابر شهر فراهم شود.

وی ادامه می‌دهد: دوچرخه‌سواری یکی از ملزومات ترافیک و حمل ونقل عمومی شهر یزد است و باید این فرهنگ که در گذشته بین اجداد ما رواج داشته است، دوباره رونق یابد.

این مسئول بیان می‌کند: یکی از دلایل کمرنگ شدن فرهنگ دوچرخه‌سواری ایجاد معابر جدید در شهر و کم‌شدن ایمنی برای تردد دوچرخه‌سواران است؛ از این رو ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری، فرصت رکاب‌زدن در شهر را برای علاقمندان به دوچرخه‌سواری فراهم خواهد کرد.

شفیعی اضافه می‌کند: شهرداری یزد در سال گذشته بودجه قابل توجهی برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری در بلوارهای شهید باهنر، شهید بهشتی، دانشگاه از میدان عالم تا چهارراه پژوهش هزینه کرده است و این روند در سال جاری نیز با جدیت دنبال می‌شود.

 

ضرورت ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه سواری

رئیس هیات دوچرخه‌سواری استان هم می‌گوید: ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری یکی از فضاهای کالبدی شهری است که باید مورد توجه قرار گیرد که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای سلامت روح و روان شهروندان اجرا می‌شود.

«محمدحسین ریاحی» ادامه می‌دهد: محیط‌های شهری باید طوری چیدمان شوند که فضاهای امن برای دوچرخه‌سواری امن شهروندان ایجاد شود؛ چرا که مسیرهای دوچرخه‌سواری یک مسیر ویژه سلامت در حوزه شهری است که باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد.

وی می‌افزاید: ایجاد این مسیرهای ویژه با فراهم کردن فرصت دوچرخه‌سواری ایمن در شهر، جدای از کنترل مشکلات ترافیکی، فرصت را برای ورزش کردن برای علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری فراهم می‌کند.

رئیس هیات دوچرخه‌سواری استان با اشاره به ظرفیت‌های استان در این رشته ورزشی و درخشش‌های پی در پی رکاب زنان یزدی در عرصه‌های ملی و بین المللی، می‌گوید: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دوچرخه‌سواری، اقدام مناسبی برای فرهنگسازی برای این ورزش است و ارتقای سلامت جسمی و روحی شهروندان را به همراه دارد.وی اضافه می‌کند: مسیرهای دوچرخه‌سواری هم می‌تواند در شهرها و هم در مسیر ارتباطی بین شهرهای نزدیک ایجاد شود که در کشورهای مختلف در قالب جاده‌های سبز اجرا شده است.

ریاحی درباره ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری در شهر یزد می‌گوید: محدودیت‌هایی در شهر یزد وجود دارد که فرهنگ دوچرخه‌سواری را کمرنگ کرده است. طراحی معابر به گونه‌ای بوده است که برای دوچرخه‌سواران فضایی در نظر گرفته نشده است.

وی اظهار می‌کند: هیات دوچرخه‌سواری شهرستان یزد با همکاری شهرداری، اقداماتی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور دوچرخه‌سواری در شهر در دستور کار دارند و اعتبار مناسبی نیز به این امر اختصاص یافته و سالانه هزینه می‌شود که اقدام قابل توجهی برای فرهنگسازی ورزش دوچرخه‌سواری است.

 

اهتمام شهرستان‌ها به ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری

«محمدحسین ریاحی»، رئیس هیات دوچرخه‌سواری استان بیان می‌کند: شهرداری‌های شهرستان‌های استان باید برای ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری اهتمام کنند؛ از این رو قرار است جلساتی با مسئولان شهرستان‌ها برگزار و به این موضوع تاکید شود.

انتهای پیام/

همشهری






آخرین اخبار آخرین اخبار