Navigation Navigation

محتوا محتوا


بازار کساد آجر در یزد


بازار تولید آجر این روزها حسابی کساد است، به‌طوری که تک‌تک تولیدکنندگان از گردونه تولید خارج شده و میزان فعالیت واحدها نیز به کمتر از 40 درصد ظرفیت، رسیده است. این در حالیست که یزد با توجه به اقلیم گرم و خشک خود، تامین‌کننده آجر برای بسیاری از استان‌های کشور است.

به گزارش یزدامروز به نقل از یزدرسا، بازار تولید آجر این روزها حسابی کساد است، به‌طوری که تک‌تک تولیدکنندگان از گردونه تولید خارج شده و میزان فعالیت واحدها نیز به کمتر از 40 درصد ظرفیت، رسیده است. این در حالیست که یزد با توجه به اقلیم گرم و خشک خود، تامین‌کننده آجر برای بسیاری از استان‌های کشور است.

صاحبان واحدهای صنعتی تولید آجر همچنین مجبورند به دلیل کاهش تقاضا و افزایش هزینه‌های تولید به‌ویژه افزایش هزینه حامل‌های انرژی، تولید خود را کمتر از قیمت تمام‌شده به بازار عرضه کنند تا تولیدات انبار نشود و بخشی از هزینه‌ها شود.

این روند چند سالی است که در اثر رکود صنعت ساختمان بر صنعت آجر استان سایه گسترانده است، اما تولیدکنندگان عقیده دارند که روند رکود از سال گذشته تاکنون به مراتب افزایش و حتی می‌توان گفت که فروش آجر به یک سوم سال گذشته کاهش یافته است.

قطعا رونق بازار مسکن، بسیاری از مشاغل از جمله تولیدکنندگان مصالح ساختمانی را از رکود خارج خواهد کرد، اما بازار فعلی چندان رضایت‌بخش نیست چرا که بازار مسکن تکانی نخورده است.

گلایه تولیدکنندگان از فشار ناشی از کاهش ساخت و ساز

یکی از تولیدکنندگان آجر از فشار مالی کوره‌داران ناشی از چک‌های برگشتی و فشارهای مالیاتی خبر می‌دهد و می‌افزاید: فروش واحدها در سال گذشته به مراتب بیشتر بود، به طوری که فروش در ماه‌های ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حتی به یک سوم کاهش یافته است.

«محمدحسن میرجلیلی» می‌افزاید: اصلی‌ترین بازار فروش آجر یزد، استان تهران بود که بازار فروش آن به‌شدت رکود دارد و تنها استان فارس در حال حاضر مصرف‌کننده آجر یزد است، در حالی که استان‌های مختلف جنوبی کشور پیش از این مصرف‌کننده آجر استان بودند.

وی ادامه می‌دهد: فشار بر تولیدکنندگان آجر استان، چند سالی است که کمر آنها را خم کرده است و در این بازار چاره‌ای جز فروش محصولات ارزان‌تر از قیمت تمام‌شده وجود ندارد و تولیدکنندگان چاره‌ای جز فروش ندارند، چرا که درغیراین‌صورت، قادر به ادامه فعالیت در بازار فعلی نیستند.

این تولیدکننده می‌گوید: در این شرایط، فشارهای مالیاتی نیز تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است. در شرایطی که قادر نیستند مالیات ارزش افزوده را از مشتریان وصول کنند و حتی اجناس را کمتر از قیمت تمام‌شده به مشتری می‌فروشند، مجبورند مالیات ارزش افزوده را به اداره مالیات پرداخت کنند.

میرجلیلی ادامه می‌دهد: ناتوانی در نقد‌کردن چک‌های صادر‌ شده باعث شده است اداره مالیات اموال واحدهای تولید آجر را توقیف کند و آینده ناخوشایندی در انتظار صنعت آجر استان خواهد بود، درحالی‌که مسئولان باید در دوران رکود حمایت کنند تا فشارهای کاهش یابد و تولیدکننده بتواند پابرجا بماند.

تقاضا برای تعطیلی کوره‌های دستی

یکی دیگر از تولیدکنندگان نیز فعالیت کوره‌های دستی را از مشکلات واحدهای صنعتی تولید آجر بیان و عنوان می‌کند: قرار بود این واحدها تعطیل شود و به‌جای آنها واحدهای صنعتی شکل بگیرد، اما نه‌تنها تعطیل نشدند، بلکه سوخت گاز نیز به آنها اختصاص یافت.

«رضا دهقان» ادامه می‌دهد: با توجه به پایین بودن قیمت تمام‌شده تولید در کوره‌های دستی در مقایسه با کوره‌های فشاری، شاهد عرضه آجر به مبلغی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده هستیم، مشتری نیز به دنبال جنس ارزان‌قیمت می‌رود؛ از‌این‌رو تولیدکنندگان آجر فشاری هم باید آجر را ارزان‌تر بفروشند.

وی می‌افزاید: این در حالیست که هزینه تمام‌شده تولید در واحدهای فشاری به مراتب بیشتر از کوره‌های دستی و حتی سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی به مراتب بیشتر از کوره‌های دستی است.

100 واحد نیمه‌فعالند

دبیر انجمن آجر و بلوک سفالین استان با تایید رکود حاکم بر بازار آجر می‌گوید: 160 واحد تولید صنایع همگن آجر و فرآورده‌های نسوز در استان فعالیت می‌کردند که 60 واحد آن در اثر رکود و کاهش تقاضا تعطیل شدند و مابقی نیز تنها با 40 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند.

«مجتبی خبیری» می‌افزاید: افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی برخی از تولیدکنندگان را از گردونه تولید خارج کرد و رکود حاکم بر بازار هم روز به روز بر تعداد واحدهای بحران‌زده می‌افزاید و بسیاری از واحدها به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

وی ادامه می‌دهد: عرضه مصالح جایگزین غیراستاندارد هم یکی دیگر از عوامل رکود حاکم بر بازار آجر استان است. استفاده از این مصالح در دنیا منسوخ شده است؛ چراکه علاوه بر ایجاد بخارات سمی، در آینده نیز برای ساختمان مشکل ایجاد می‌کند و حتی با اقلیم استان هم همخوانی ندارد.

دبیر انجمن آجر و بلوک سفالین استان اظهار می‌کند: در این شرایط تولیدکنندگان آجر مجبورند واحدهای خود را سرپا نگه دارند؛ چراکه واحدهای تعطیل‌شده به دلیل تجهیزات ارزشمند مورد سرقت قرار می‌گیرند. در حال حاضر با امید به بهتر شدن بازار آینده تولید آجر صورت می‌گیرد.

خبیری می‌افزاید: ساخت و سازها کاهش یافته و استفاده از مصالح جایگزین هم مزید بر علت و باعث شده صنعت آجر در رکود باقی بماند و بازار استان‌های دیگر به دلیل کاهش تقاضا از دست برود.

وی با بیان اینکه آجر استان قبلا به بسیاری از استا‌ن‌های کشور ازجمله تهران، خوزستان، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، فارس و خراسان ارسال می‌شده است، می‌گوید: در حال حاضر برخی استان‌های متقاضی آجر به دلیل کاهش تقاضا، آجر مورد نیاز را از واحدهای کوچک خود تامین می‌کنند؛ در حالی که در گذشته به دلیل بالا بودن نیاز، بخش عمده‌ای از آجر مورد نیاز این استان‌ها از یزد تامین می‌شد.

دبیر انجمن آجر و بلوک سفالین استان، یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان آجر استان فروش ارزان‌تر از قیمت تمام‌شده عنوان و اضافه می‌کند: این مشکل بیشتر برای تولیدکنندگان آجر فشاری اتفاق می‌افتد. در شرایطی که کوره‌های دستی آجر  را به دلیل قیمت تمام‌شده پایین‌تر، ارزان‌تر می‌فروشند، کوره‌های صنعتی هم ناچارند از این نرخ تبعیت کنند وگرنه بازار را از دست می‌دهند.

وی می‌افزاید: دولت قرار بود کوره‌های دستی و سنتی را تعطیل کند، اما این اتفاق نیفتاده و حتی سوخت گاز هم به این واحدها اختصاص یافته است؛ در حالی که واحدهای صنعتی هم باید مالیات بیشتری بپردازند، هم به‌رغم کوره‌های دستی ملزم به پرداخت مالیات ارزش افزوده هستند و هم هزینه‌های فیلتراسیون را باید پرداخت کنند.

خبیری بیان می‌کند: در شرایطی که واحدهای صنعتی مجبورند آجر را ارزان‌تر از قیمت تمام‌شده عرضه کنند، چطور می‌توان انتظار داشت که بتوانند مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری وصول کنند، اما باید مالیات ارزش افزوده را به اداره دارایی پرداخت کنند.

وی خواستار حمایت هر چه بیشتر دولت از تولیدکنندگان می‌شود و می‌افزاید: بیشترین فشار ناشی از کاهش فعالیت صنعت ساختمان، بر تولیدکنندگان مصالح ساختمانی وارد شده است. دولت در این شرایط باید از وصول مالیات و فشار مضاعف بر تولیدکنندگان خودداری کند اما درست برعکس عمل می‌شود.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار