Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیرکل ثبت احوال استان یزد خبر داد

تجمیع تمامی کارت های الکترونیکی درکارت هوشمند ملی


محمد علی مکرمی از احتمال تجمیع تمامی کارت های الکترونیکی درکارت هوشمند ملی خبر داد.

محمد علی مکرمی در گفتگو با خبرنگار یزدامروز؛ پیرامون کاربردها و فواید کارت های ملی هوشمند برای مردم گفت: اولین وظیفه کارت ملی هوشمند شناسایی است چرا که در زمان ثبت‌نام، اطلاعات صاحب کارت مانند نام، نام خانوادگی، تاریخ، محل تولد و مواردی از این قبیل روی کارت ثبت می‌شود. به این ترتیب هر جا نیاز به اطلاعات هویتی صاحب کارت باشد، وی می‌تواند کارت خود را ارائه دهد و به صورت دیجیتالی شناسایی شود.

کاربردهای کارت هوشمند ملی 

مدیر کل ثبت احوال استان یزد افزود: کارت هوشمند ملی می‌تواند به عنوان یک کلید ورود مناسب برای کاربردهایی مانند هدفمند کردن یارانه‌ها، سلامت الکترونیکی و کاربردهای انتخابات و سایر خدمات شهروندی مورد استفاده قرار گیرد گفت: کارت ملی با ارائه سه کاربرد اصلی «شناسایی»، «تصدیق هویت» و «امضای دیجیتال» این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان از آن به عنوان یک ابزار چندکاره استفاده کرد.

مکرمی  با اشاره به این که شناسایی الکترونیکی موجب کاهش تقلب در شناسایی می‌شود ابراز داشت:از دیگر کاربرد های کارت ملی هوشمند، تصدیق هویت است؛ تصدیق هویت در اینجا تنها به عکس محدود نمی‌شود، بلکه اطلاعات بیومتریکی (اثر انگشت)‌ صاحب کارت نیز روی کارت قرار می‌گیرد و به صورت الکترونیکی قابل بررسی بوده و به این ترتیب امکان جعل هویت به حداقل می‌رسد.

این مقام مسئول کاربرد امضای دیجیتال را ازدیگر فواید کارت های ملی هوشمند برشمرد و گفت: امروزه تشخیص غیرجعلی بودن متون و اسناد الکترونیکی در فضای سایبری اهمیت فراوانی دارد و براین اساس از «امضای دیجیتالی» و تکنیک‌های رمزنگاری برای رسیدن به این اهداف استفاده می‌شود امضاء دیجیتال برروی کارت ملی هوشمند قرار می‌گیرد و به این ترتیب، صاحب کارت می‌تواند اسناد الکترونیکی را در فضای دیجیتال امضا کند.

وی ویژگی‌های بیومتریکی صاحب کارت را از دیگر امکانات کارت هوشمند ملی دانست و گفت: عکس و اثر انگشت صاحب کارت به صورت الکترونیکی در کارت ذخیره می‌شود و به این ترتیب امنیت استفاده از کارت به‌طور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود به طوری که برای استفاده از کارت حتماً باید صاحب آن حضور داشته باشد تا اثر انگشت وی به صورت دیجیتالی با اثر انگشتی که به هنگام ثبت‌نام در کارت ذخیره شده، مقایسه و تطبیق داده شود و سپس اجازه استفاده از امکانات کارت به وی داده می‌شود.‏

تجمیع تمامی کارت های الکترونیکی درکارت هوشمند ملی

این مقام مسئول  از احتمال تجمیع تمامی کارت های الکترونیکی درکارت هوشمند ملی خبر داد و ابراز داشت: داخل کارت هوشمند تراشه حافظه وجود دارد که حجم فراوانی از اطلاعات را می‌توان روی آن بارگذاری کرد. بنابراین، دور از ذهن نیست که روزی تمامی کارت‌های داخل کیف‌های جیبی با هم تجمیع شوند و همه اطلاعات آنها روی تراشه‌های کارت هوشمند ملی قرار بگیرد. به این ترتیب علاوه بر اطلاعات هویتی، طیف وسیعی از اطلاعات و حتی اطلاعات بانکی را می‌شود داخل این کارت‌ها گنجاند و رسماً تمامی کارت‌های دیگر را از رده خارج کرد.‏

مکرمی تاکید کرد: توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و همچنین کاهش مراجعه مستقیم مردم به ادارات دولتی و سهولت و سرعت انجام کار در فضای مجازی از ویژگی‌های کارت هوشمند ملی است بنابراین این کارت کارکردهای مختلفی دارد و صدور و در دسترس بودن آن می‌تواند به روند دولت الکترونیک کمکی شایان کند.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار