Navigation Navigation

محتوا محتوا


ترویج قلیان در مراسم معنوی؛ چرا و به چه علت؟! بفرمایید سرطان؛ بسم‌الله!


هر چند قلیان، این تحفه ‏مسموم استعماری، در طول تاریخ ‏در زندگی اجتماعی برخی ایرانیان ریشه دوانیده ‏است اما امروزه توسعه این ناهنجاری با توجه به مضرات فوق العاده ای که برای ‏سلامت ‏آحاد جامعه ایجاد نموده است ‏به عنوان یک معضل اجتماعی شناخته می شود و می توان گفت قلیان، دروازه ورود ‏به مصرف سایر مواد دخانی ‏است...

لبخند رضایت از دارالعباده بر لبان رهبر فرزانه

به گزارش یزدامروز، همین چند روز پیش بود که تمجید علنی مقام معظم رهبری از هیأت عزاداری باغ گندم یزد، قلب مردمان دارالعباده را مالامال از سرور کرد؛ چه این‌که با رعایت اصول شرعی و عقلانی در مراسم عزاداری‌شان تحسین رهبر معظم انقلاب را برانگیخته و در دورانی که برخی ناآگاهان با اقدامات نسنجیده و سخیف، اسباب سوء استفاده دشمنان تشیّع را فراهم آورده‌اند، لبخند رضایت را بر لبان مقتدای فرزانه خود نشانده بودند.

مسؤولیت سنگین رسانه‌های استان

بی‌گمان، تمجید مقام معظم رهبری از سبک عزاداری مردم دارالعباده یزد و علنی‌شدن این تمجید در رسانه‌های گوناگون، بار سنگینی را بر دوش همه مسؤولان و اهالی استان قرار می‌دهد تا بیش از پیش هنجارهای «دینی» و «عرفی» را مراسم عزاداری رعایت کنند و مانع نادیده‌گرفتن حریم‌ها شوند. و صد البته در این میان، رسانه‌ها نقشی تعیین‌کننده دارند.

بی‌سلیقگی یک سایت محلّی و ترویج قلیان‌کشی در مراسم روضه‌خوانی

متأسفانه اخیرا یکی از سایت‌های محلّی در مطلبی با عنوان «مراسم قلیون کشون در روضه خوانی 100 ساله...» نوشته است: روضه خوانی در منزلِ حاج ... بیش از 100 سال ادامه دارد و در کنار صبحانه و چای، از مراسم خاص آن، توزیع «قلیان» میان شرکت کنندگان در روضه است.

روشن نیست در ایامی که توجه مردم یزد به اصالت‌ها و هنجارهای اخلاقی و عرفی در مراسم عزاداری، اذهان هموطنان را به سمت خود معطوف کرده، انعکاس مراسم قلیان‌کشی در مراسم روضه‌خوانی چه ضرورتی داشته است!

این در حالی است که اگر در صد سال پیش مضرّات قلیان و سیگار چندان شناخته شده نبود، امروزه به سبب پیشرفت دانش پزشکی، ابعاد هولناک استفاده از قلیان و نظایر آن به خوبی روشن شده و نمی‌توان کسی را به واسطه ناآگاهی از آسیب‌های آن، مستوجب اغماض دانست.

بفرمایید سرطان!

برای نمونه باید به این نکته اشاره کرد که  طبق تصریح محمدرضا مسجدی، عضو هیات علمی دانشگاه و دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، در حالی که دود سیگار حاوی «۴ هزار» ماده سمی است، دود قلیان حاوی «۷ هزار» ماده سمی و عامل «۲۲ نوع» سرطان است!

تمم این سموم وارد خون می‌شود و جالب این‌که حتی افراد بیگانه با قلیان نیز به واسطه حضور در این گونه مراسم روضه‌خوانی و قرارداشتن در معرض دود قلیان، از پیامدهای هولناک آن در امان نخواهند بود.

بی‌هیچ استاندارد و نظارتی!

آن‌گونه که محمدرضا مسجدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است، توتون و تنباکوی قلیان مشکلات ساختاری و اساسی دارد؛ چون توتون سیگار عمدتاً در کشورهای پیشرفته غربی تولید می‌شود و نظارت و استانداردی برای تولید آن وجود دارد، گر چه آن هم سم است اما در مورد قلیان عمدتاً تنباکو و توتون آن در کشورهای جهان سوم و بدون هیچ استاندارد و نظارتی تولید می‌شوند!

توتون سیگار با این‌که حاوی سموم است اما از نظر میزان قطران، الکوییدها بالاخره نوعی طبقه بندی و نظارت در مورد آن وجود دارد؛ در حالی که تنباکوی قلیان در کشورهایی مثل امارات، آذربایجان و شمال عراق و کشورهای منطقه ما در شرایط بسیار غیر بهداشتی تولید می‌شوند.

به گفته دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، گاهی تنباکوهایی که ارزش آن‌ها با ... برابری می کند را با اسانس های شیمیایی پرتقال، کیوی و سیب به خورد مردم و بخصوص جوانان می دهند!

نامه ۴ هزار متخصص به رئیس جمهوری برای مهار ‏سرطان ناشی از قلیان!

دامن زدن به مصرف قلیان، آن هم در مراسم روضه‌خوانی، در حالی است که چندی پیش بیش از ۴ هزار ‏چهره‌ برجسته حوزه سلامت در نامه‌ای به رئیس جمهوری با ابراز ‏نگرانی از مصرف بی‌رویه قلیان و سونامی سرطان ناشی از آن درخواست کردند بر اساس قوانین، ‏جلوی گسترش روزافزون این پدیده خانمان‌سوز گرفته شود.

‏ به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، بیش از 4 هزار نفر از ‏چهره های سرشناس و برجسته حوزه سلامت در کشور از جمله متخصصین بیماری‌های ریه و ‏سرطان، متخصصین اپیدمیولوژی، مسؤولان سابق ارشد حوزه سلامت و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای ‏اسلامی، اساتید دانشگاه علوم پزشکی کشور طی نامه ای خطاب به رئیس جمهوری ضمن ابراز ‏نگرانی از مصرف بی رویه قلیان در کشور و سونامی سرطان ناشی از آن در خواست کردند تا بر اساس قوانین موجود، ‏جلوی گسترش روز افزون این پدیده خانمان سوز گرفته شود.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است:

«سرعت رشد ابتلا به سرطان در کشور به شکل قابل توجهی افزایش یافته و کشور ما ‏بالاترین ‏روند رشد ابتلا به سرطان را در ‏دنیا داراست، 30 تا 35 درصد علت سرطان ها به عوامل خطری باز می گردد که ‏علت اصلی آن ‏دخانیات است و 30 درصد مرگ های ناشی از سرطان مستقیما با ‏دخانیات در ارتباط است.

هر چند مبارزه ‏با دخانیات به یک ‏خواست جهانی بدل گشته و حتی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در کشور تصویب و ‏ابلاغ ‏شده است، اما متاسفانه ‏گام های عملی و متقنی که توانسته باشد مانعی بر توسعه مصرف سیگار و قلیان درکشور ‏به ویژه در بین جوانان باشد، هنوز مورد ‏انتظار خیر ‏خواهان عرصه سلامت کشور است.  قلیان، تفریحی است که هر روز ‏فاصله جوانان را با مرگ و نیستی کم تر می کند و ‏آنان را به ورطه فلاکت می کشاند.

بر اساس ‏گزارش سازمان جهانی ‏بهداشت، سالانه پنج میلیون نفر به دلیل مصرف قلیان می ‏میرند و آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نیز ‏گویای آن است که ‏‏15 درصد جوانان 13 تا 15 سال در کشور مصرف ‏کننده قلیان هستند و سالانه در مجموع 35 هزار ‏تن تنباکو در کشور دود  می شود.

قلیان؛ دروازه ورود ‏نوجوانان به مصرف سایر مواد دخانی

هر چند این تحفه ‏استعماری در طول تاریخ ‏در زندگی اجتماعی ایرانیان ریشه دوانیده ‏است و لیکن امروزه توسعه این ناهنجاری با توجه به مضرات فوق العاده ای که برای ‏سلامت ‏آحاد جامعه ایجاد نموده است ‏به عنوان یک معضل اجتماعی شناخته می شود و می توان گفت قلیان دروازه ورود ‏نوجوانان به مصرف سایر مواد دخانی ‏است و ‏شیوع مصرف قلیان در بین حدود 37 درصد از نوجوانان و جوانان کشور، خطری ‏جدی برای سلامت این نسل ‏است.‏

قلیان؛ بسیار خطرناک‌تر از سیگار!

هر چند مصرف سیگار ساده تر و شیوع آن بیش تر از قلیان است؛ اما میزان منوکسید کربن وارد شده به بدن انسان در اثر ‏استعمال ‏قلیان شش برابر سیگار و میزان ‏عامل سرطانی قلیان46 برابر بیش تر از سیگار است.

دیگر عوامل سرطانی ‏مانند ‏آرسنیک در قلیان چهار برابر سیگار و سرب در قلیان 202 برابر ‏سیگار است و تجارت انواع تنباکوها با ‏رنگ و بوی مختلف از ‏اسانس های گوناگون از یک طرف و فروش و نمایش انواع قلیان های داخلی و خارجی از کیفی ‏تا ‏جیبی از طرف دیگر سبب ‏گردیده است که آثار زیانبار این عامل دخانی دوصد چندان گردد. بیماری های عفونی واگیردار ‏‏در اثر استفاده مشترک از شیلنگ ‏قلیان ‏و افزودن الکل یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیان، افزایش شدید نیکوتین ‏پلاسما و ضربان قلب و خطر ابتلا به سرطان ‏دهان، مثانه و ابتلا به آسم، حساسیت ‏آلرژیک و سل ریوی از دیگر ره ‏آوردهای این تحفه استعماری است.‏

وضعیت اسفبار استعمال قلیان

در بخش دیگری از نامه ‏چهره های سرشناس و برجسته حوزه سلامت در کشور از جمله متخصصین بیماری‌های ریه و ‏سرطان، متخصصین اپیدمیولوژی، مسؤولان سابق ارشد حوزه سلامت و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای ‏اسلامی، اساتید دانشگاه علوم پزشکی کشور به رئیس جمهور آمده است:

جناب آقای رئیس جمهور! در شرایطی که مصرف سالانه 60 میلیارد نخ سیگار در کشور، سلامت و اقتصاد جامعه را به یغما می برد ‏و علی رغم تمام ‏مصائبی که ‏این عامل دخانی ایجاد نموده است، بحث استعمال قلیان و رواج آن در بین دختران و پسران جوان ‏نقل محافل ‏و رسانه های گوناگون است و مدیران دو سازمان ‏متولی وزارت بهداشت و نیروی انتظامی نسبت به عواقب شکل ‏گیری ‏آمارهایی درباره استعمال دخانیات به ویژه قلیان در میان این قشر از جامعه هشدارمی دهند اما ‏پاسخ مناسبی در این ‏خصوص ‏دریافت نمی شود.‏

وضعیت اسفبار استعمال قلیان در محافل خصوصی، قهوه خانه ها،رستوران ها معضلی است که رفع آن عزمی ملی و ‏حرکتی ‏جهادی را می طلبد و نیاز است تا ‏جنابعالی به عنوان رئیس جمهور شخصا میدان داری این حرکت جهادی را بر ‏عهده بگیرید و با ‏ایجاد جنبش ملی مبارزه با قلیان زمینه را برای پیشگیری از ‏نابودی نسل جوان این کشور فراهم نموده تا ‏شرمنده نسل آینده ‏نشویم.‏

طبق قانون، عرضه قلیان در ‏اماکن عمومی ممنوع است

استادان، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های علوم پزشکی و متخصصین آمار، پیشگیری و درمان ‏سرطان ‏ضمن ابراز نگرانی از گسترش ‏مصرف قلیان در کشور، خواستار و پیگیر اجرای کامل قانون جامع کنترل و مبارزه ‏ملی با دخانیات ‏مصوب سال 1385 و آئین نامه اجرایی آن مصوب سال 1386 ‏بوده که در آن ممنوعیت عرضه قلیان در ‏اماکن عمومی از جمله ‏قهوه خانه ها با صراحت مورد تاکید قرار گرفته است و اجرای قانون و آئین نامه اجرائی آن را ‏ضامن ‏حفظ سلامت آحاد جامعه ‏به ویژه جوانان و آینده سازان این کشور می دانند. اکنون که تحقق عدالت و ارتقای سلامت به ‏عنوان یکی از دغدغه های قابل ‏تقدیر ‏دولت تدبیر و امید در تابلوی تحول در نظام سلامت نمایان گردیده است، می طلبد ‏با توجه جدی به اصل تقدم پیشگیری ‏بر درمان با مبارزه ملی بر علیه قلیان و ‏بنگاه های عرضه کننده آن، زمینه را برای ‏اجرای کامل سیاست های سلامت ابلاغی از ‏سوی رهبری فراهم آورید.‏

اقدامی بی‌هیچ منفعت ضرورت و عقلانی

با وجود تصریحات فوق، معلوم نیست برخی افراد و سایت‌های محلی با چه انگیزه‌ای اقدام به انعکاس اقداماتی همچون توزیع قلیان آن هم در مراسم روضه‌خوانی حضرت سیدالشهدا(ع) می‌کنند؛ اقدامی که جز ترویج استفاده از دخانیات و افزایش بیماری‌های جانکاهی چون سرطان و نیز خدشه‌دار ساختن مجالس سوگواری سالار شهیدان(ع) نتیجه‌ای به دنبال ندارد.





آخرین اخبار آخرین اخبار