Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیر بازرسی اتاق اصناف استان یزد خبر داد:

تشکیل بیش از 3 هزار پرونده تخلف صنفی از ابتدای امسال تاکنون


مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان یزد از تشدید برخورد با گران‌فروشی در استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون 3050 پرونده تخلفات صنفی تشکیل‌شده است.

به گزارش خبرنگار یزدامروز؛ گران‌فروشی عبارت است از عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ‌های تعیین‌شده توسط مراجع رسمی به‌طور علی‌الحساب یا قطعی و عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار گردد.

گران‌فروشی، کم‌فروشی و احتکار از آن دسته جرائمی است که عنصر تقلب برای بردن مال دیگران در آن‌ها نقش اساسی دارد. جرائم یا ذاتاً دارای قبح هستند و یا از حیث وضع و قرارداد. ازآنجاکه گران‌فروشی متضمن تقلب است، از جرائم ذاتاً قبیح است؛ زیرا فطرت بشر با آن مخالف است و عقل سلیم آن را مذموم می‌داند؛ ازاین‌جهت است که هم شرع و هم عرف آن را مذموم و ممنوع و قابل مجازات دانسته‌اند.

عوامل مختلفی همچون نوسانات ارزی، نبود نظارت دقیق بر بازار از سوی برخی نهاد‌های نظارتی در کشور، فعالیت دلالان در بازار و عدم کنترل آن‌ها از طرف مسئولان در افزایش قیمت کالا‌ها مؤثر است.

نوسانات ارزی بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت اجناس

در ماه‌های اخیر نوسانات ارزی بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت اجناس توسط برخی از فروشندگان و کسبه شده که با توجه به نبود ثبات در قیمت ارز در کشور و افزایش و یا کاهش مداوم آن، برخی سودجویان قیمت اجناس خود را آن‌طور که می‌خواهند تعیین کرده و به مردم می‌فروشند.

جالب اینجاست که حتی باوجود برقراری نسبی نظم و ثبات در بازار ارز هنوز هم برخی از سودجویان وجود دارند که اقلام خود را به قیمت بالاتر از نرخ تعیین‌شده به فروش می‌رسانند.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد آوا در همین زمینه، از تشدید برخورد با گران‌فروشی در استان خبر داد و گفت: بر اساس قانون تمامی اصناف باید نسبت به نصب نرخ نامه مصوب در معرض دید عموم اقدام کنند و اگر کسی اجناس خود را بیش از قیمت درج‌شده در نرخ نامه به فروش برساند بر اساس ماده 57 قانون نظام صنفی جریمه‌شده و به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

محسن مظفری زاده افزود: بر اساس ماده 57 قانون نظام صنفی، جریمه گران‌فروشی با توجه به‌دفعات تکرار در طول هرسال متفاوت بوده که شامل جریمه نقدی معادل مبلغ گران‌فروشی و در صورت تکرار اگر کل مبلغ جریمه‌های نقدی پس از مرتبه سوم تخلف به بیش از دو میلیون ریال برسد پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب با عنوان متخلف صنفی به مدت ده روز نصب می‌شود و اگر کل مبلغ جریمه‌های نقدی پس از مرتبه چهارم تخلف، به بیش از بیست میلیون ریال برسد پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب با عنوان متخلف صنفی نصب و واحد متخلف به مدت سه ماه تعطیل می‌شود.

تشکیل بیش از 3 هزار پرونده تخلف صنفی در یزد

وی از تشکیل 3050 پرونده تخلفات صنفی از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: این تعداد پرونده طی بیش از 53 هزار بازرسی از واحدهای صنفی استان تشکیل‌شده و ارزش ریالی آن مبلغ  11/623/315/560 بوده است.

یشترین میزان تخلفات مربوط به صنف لبنیات

این مقام مسئول بابیان این مطلب که بیشترین میزان تخلفات مربوط به صنف لبنیات بوده است گفت: صنف لبنیات با 516 مورد، میوه سبزیجات و صیفی‌جات با 428 مورد، رستوران‌ها با 167 مورد، پوشاک، کیف و کفش با 216 مورد، مواد پروتئینی با 128 مورد و قاچاق کالا با 59 مورد درزمینهٔ های پوشاک، لوازم‌آرایشی و مواد غذایی به ترتیب بیشترین تخلفات را مرتکب شده‌اند.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان تصریح کرد: مردم عزیز استان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی با شماره تلفن 36291819 تماس حاصل کرده و شکایت خود را ثبت کنند و مطمئن باشند که با متخلفان برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار