Navigation Navigation

محتوا محتوا

شاهد عيني در حج خونین سال 66:

تقابل دو تفکر شيعه و اسلام آمريکايي؛ علت اصلي بروز مشکل در حج است


شاهد عيني در حج سال 66 در مکه گفت: کل حج به این برائت از مشرکین بستگی دارد و حج بدون برائت به گفته امام(ره) حج نیست!

به گزارش یزدرسا به نقل از اردکان گویا؛ 6 شهریور ماه سال 1366 عده از حجاج ایرانی در مراسم حج به ناحق کشته شدند و این اتفاق بار دیگر در سال گذشته و در منا تکرار شد.

در سالروز این اتفاق به سراغ علی سپهری محقق و نویسنده اردکانی رفتیم تا به بهانه روز کشتار ایرانی ها در منا اتفاقات سال 66 را از زبان او جویا شویم.

محقق اردکانی گفت: شما گمان کنید که بخواهد کنگره ای در یک کشور برگزار شود به نظر شما چقدر هزینه آن می شود و چند نفر در آن شرکت می کنند؟ خداوند مراسم حج را عبادت مسلمین قرار داده است و در ازای آن ثوابی مقرر کرده است که مسلمین در یک موعد مقرر دور هم جمع شده و از وضع هم باخبر شوند. فلسفه وجود یک قبله برای مسلمین نیز همین است. خداوند کاری کرد که همه مسلمانان جهان با جان و دل در این کنگره شرکت کنند.

وی افزود: حالا سوال اینجاست که در این کنگره به چه کسی به سود خواهد رسید که مطمئنا جواب آن یک کلمه است «مسلمانان».

چه چیز باید در حج مطرح شود؟ مسائل و مشکلات مسلمانان، رمی جمرات برای چه چیزی قرار داده شده است؟ برای سنگ شیطان زدن است که این نشان از سیاسی بودن مراسم حج دارد، چرا که در زمان پیامبر آیه برائت نازل شد و حضرت علی را فرستادند تا برائت کند و کل حج به این برائت از مشرکین بستگی دارد و حج بدون برائت به گفته امام(ره) حج نیست!

علی سپهری اردکانی اظهار داشت: حج زمانی از طرف عربستان قبول است که با استکبار مشکلی نداشته باشد، مسلمانان نیز مشکلی با عربستان ندارند، مشکل همه با آمریکا است و چون عربستان وابسته به آمریکا است مشکل ساز است. شعار های ما در حج همگی مرگ بر آمریکا و اسرائیل است و کسی بر علیه آل سعود و عربستان شعار نمی دهد اما به دلیل همین شعار ها کل استکبار جهان با کنگره حج مشکل دارند.

وی در خصوص این که چرا در سال 1366 این اتفاق افتاد در حالی که در سال 57 انقلاب به پیروزی رسیده بود گفت: در سال های قبل از 1366 جمعیت حج گذار ایران به  150 هزار نفر نمیرسید و فقط در آن سال بود که این جمعیت از حجاج وارد مکه و مدینه شد. همچنین به دلیل حضور این جمعیت برنامه هر ساله تظاهرات انجام شد و همه ساله انجام می شد. همیشه مدینه پذیرای نیمی از ایرانی ها در مدت زمان خاصی است و در آن سال از 150 هزار نفر 90 هزار نفر در مدینه حضور داشتند که در این تظاهرات شرکت کردند و حتی مسلمانان خیلی از کشور های دیگر نیز در این تظاهرات حضور پیدا کردند  و با وجود سربازان عربستانی، هیچ مشکلی برای مسلمانان و ایرانیان ایجاد نشد.

نویسنده اردکانی عنوان کرد: با وجود این تظاهرات بزرگی که در مدینه صورت گرفت آمریکا احساس ترس کرد و به این نتیجه رسید که اگر جلوی این تظاهرات ها گرفته نشود سال بعد و به صورت گسترده تر تکرار خواهد شد و باید به طریقی جلو آن گرفته شود. در ادامه آن تظاهرات تصمیم گرفته شد تا تظاهرات دیگری نیز در مکه برگزار شود که مکان آن میدان معاوده بود که میدان بسیار بزرگی بود و اکثر ایرانی ها در آن منطقه حضور داشتند که مسیر نسبتا خوبی به حساب می آمد.

وی ادامه داد: طبق گفته برخی از ایرانی ها در زمان سوار شدن بر تاکسی در روز قبل از واقعه کشتار ایرانی ها رانندگان عرب واژه فردا، فردا را تکرار می کردند که این نشان از عملیات برنامه ریزی شده بود. تبیلغات عجیبی نیز در آن دوره رایج شده بود، مثلا می گفتند ایرانی ها آمده اند حجر الاسود را از جا در بیاورند و ببرند، ایرانی ها مشرک هستند و می گویند الله اکبر خمینی اکبر و خمینی را برابر خدا می دانند.

نویسنده اردکانی تاکید کرد: مراسم حج آغاز شد و قرآن بسیار زیبایی خوانده شد و مهدی کروبی به سخنرانی پرداخت که اگر کسی با درایت تر از کروبی بود شاید این اتفاق نمی افتاد، اگر همانجا آقای کروبی مشکل را بررسی کرده بود و از حجاج خواسته بود به کاروان های خود بازگردند شاید خیلی از کشتار ها کم می شد. مراسم سخنرانی به پایان رسید و جمعیت به سمت مسجد الاحرام سرازیر شد که جمعیت به پل پیاده روی می رسد و عوامل افراطی عربستان که به مجاهدین معروف هستند از بالای این پل شروع به سنگ اندازی کردند. تیر اندازی نیز از بالا و با هلیکوپتر آغاز شد که تیر به یکی از دوستان اصابت کرد و از پشت او خارج شد. این تیر اندازی را من با چشم خود دیدم.

وی اظهار داشت: راه ورودی را بستند و این انبوه جمعیت در یک خیابان باریک فشرده شدند و چراغ های خیابان خاموش شد. فقط یکی از خیابان ها باز بود که خیلی ها توانستند از آنجا فرار کنند و جان سالم به در ببرند در غیر این صورت شاید تعداد کشته شده ها افزایش پیدا می کرد. فلسطینی ها ساختمان سفید بلندی داشتند که در را باز کردند و تعدادی از مردم به داخل این ساختمان رفتند.

سپهری گفت: در این بین، جمعیت زن ها و پیرزن ها بودند که در زیر دست و پا ماندند که خودم از رادیو عربی شنیدم که می گفت 400 نفر کشته که بیشتر آن از زنان بودند.  عرب ها شروع کردند به شعار دادن که ایرانی ها آمدند و حج را بهم زدند و به آیه قران عمل نکردند و درگیری ایجاد شد و حاجی های دیگر کشور ها به میان آمدند و درگیری ایجاد شد و پلیس عربستان وارد عمل شد که 20 نفر از آنها کشته شدند.

وی تصریح کرد: سال 1366 بیشترین سال اعزام حجاج ایرانی به مکه بود و در حال حاضر به ازای هر 1میلیون نفر 100 نفر حق شرکت در حج را دارند که سهم ایران حدود 90 هزار نفر است. در سال 1366 ایران بیشترین جمعیت حجاج را داشت و بعد از آن مصر بود که همیشه جایگاه اول حجاج را داشت و در آن سال جمعیت کمتری از حجاج را به خود اختصاص داده بود. شاید در هیچ سالی تظاهرات به این بزرگی در حج اتفاق نیفتاده بود و نمی افتد.

محقق اردکان شناس تاکید کرد: بعد از تظاهرات بود که مشکلات آغاز شد، تانک ها کل خیابان را پوشانده بودند و حتی تا پای هواپیمایی که ایرانی ها می خواستند سوار شوند تانک چیده شده بود و آنهایی که مدینه دوم بودند بسیار دچار مشکل شدند و حتی در مغازه های عربستان فروشنده ها آماده حمله به ایرانی ها بودند و ایران در زمینه تبلیغ و موضع گیری در حالت انفعال بود.

وی ادامه داد: تبلیغات سوء عربستان در آن حج به ضرر ایران تمام شد و سه سال حج تعطیل شد. در سال 70 بود که ولایتی که مسئول امور خارجه بود خود در حج شرکت کرد اما با جمعیت کمتر و مراسم حج دوباره آغاز شد.

علی سپهری اردکانی در خصوص نامه امام در خصوص مراسمات حج گفت: بسیار جالب است که امام قبل از شروع مراسم حج پیامی صادر کردند که در آن آیه ای با این مضمون آورده بودند« کسانی که از خانه بیرون می روند و در اره خدا کشته می شوند...» که احمد خمینی به امام خمینی می گویند که این آیه مناسب مراسم حج نیست اما امام میفرمایند که هر چه گفتم را مخابره کنید، که این پیام نشان میداد که انگار امام از وقوع حادثه ای در حج آگاهی داشته است. در پیام دوم امام نیز آیه ای اورده شده بود که انگار برای همان روز نازل شده بود با این مضمون که« آیا آنان که مسجد الحرام را توسعه  می دهند و کارهای خانه خدا را انجام میدهند و به حجاج خدمت می کنند حکم مجاهدین در راه خدا را دارند؟» امام این آیه را مطرح کرد و نشان داد که آنها کار درستی انجام نمی دهند.

وی افزود: مشکل اصلی عربستان مبارزه با استکبار بود، امروز استکبار آمریکاست و در گذشته انگلستان، مصر و رم بوده است. استکبار استکبار است و عربستان از عوامل استکبار است که در یمن آنچنان جنگی ایجاد کرده است. برای ما ال صعود و آل خلیفه مطرح نیست، برای ما استکبار مطرح است. استکبار با هر چیزی که جلوی قدرت آنها را بگیرد مشکل دارد و همیشه عواملی دارد که کارهای آنها را انجام دهد حالا این همکاری ممکن است از روی ناآگاهی و یا حتی با پول و مزد شروع به کار می کند و هیچ وقت قدرت اصلی وارد کار نمی شود.

محقق اردکانی در خصوص شهادت یکی از یزدی ها در مراسم حج آن سال گفت: پس از مراسم حج سال 1366، پدر امام جمعه مهریز مفقود شد و طبق اطلاعات موثق مشخص شد که از شهدا بودند. اما در خصوص زخمی ها باید بگویم که تعداد بالایی زخمی در کاروان اردکان داشتیم. اما در مجموع 400 نفر به شهادت رسیدند و عربستان در آن سال بدترین رفتار را با ایرانی ها داشت.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی استکبار به سراغ عربستان رفت تا تامین کننده منافع او باشد و منافع مالی را تامین کند، آمریکا ترس از تکرار اتفاق ایران دارد. در عربستان کنترل افکار بسیار مشکل است. عربستان حاضر است برای تامین مایحتاج خود زیر بار ظلم برود در حالی که ایرانی ها حاضر نیستند زیر بار ظلم بروند، امام نیز گفت حفظ نظام بر واجبات برتری دارند، نماز را میتوان بعد از قضا شدن خواند اما کسی که کربلا به یاری امام حسین نشتافت دیگر قضای آن ممکن نیست. امام نیز بر این مسئله تاکید داشت چرا که نظام اسلامی است که جلوی استکبار را گرفته است.

وی ادامه داد: اگر نظام اسلامی از بین برود خواندن نماز بی فایده است چون نظام را برای مقابله با استکبار از دست داده ایم. اما برای تبیین مسئله حج و اتفاقات افتاده در منا  نیز می توان به دو تفکر تسلیم پذیری و ایستادگی اشاره کرد.

حج جایی است که این دو تفکر سالی یک بار و در یک مکان بهم برخورد می کنند. و این دو تفکر متضاد هست که باعث ایجاد مشکل میشود، یکی اسلام آمريکايي است که  میگوید حج را انجام بده و برو و اسلام شيعيان است که می گوید از مشرکان برائت بجو و برو، چه بسا که در عراق هر سال در اربعین 20 میلیون نفر حضور پیدا می کنند اما چون تفکرات یکسان است مشکلی ایجاد نمی کند. این مشکل در عربستان همیشه وجود داشته است و چون عربستان نوکر آمریکا است مجبور به اطاعت هستند این مشکل ادامه دار خواهد بود.

انتهای پیام/ر

 






آخرین اخبار آخرین اخبار