Navigation Navigation

محتوا محتوا


تلاش برای تحت‌الشعاع قرار دادن مطالبات واقعی مردم با مواضع موهن و رادیکال


این مسئله به ویژه زمانی شدت گرفت که او در مواجهه با کارگران هم در مراسم روز کارگر و هم در معدن یورت گلستان واقعیت‌ها را بیشتر مشاهد کرد و متوجه شد که فضای واقعی جامعه فراتر از آن چیزی است که مشاوران و اطرافیان به او می‌گویند.

یزدامروز؛ دستان خالی دولت در حوزه عملکرد و نارضایتی‌های گسترده نسبت به روحانی و همفکرانش شرایط سختی را بر آن‌ها حاکم کرده، تا جایی که موجب شده جناب روحانی به ادبیاتی تند روی بیاورد و حرف‌هایی بزند که بیشتر توهین به شعور مردم است. وی دیروز در همدان سخنانی را به زبان آورد که مصداق اصلی آن‌ها خود وی بود. روحانی گفت: «اگر شما جوانان در خانه بنشینید، بدانید که در پیاده‌رو‌های ما هم دیوار خواهد بود. شما آن‌ها را نمی‌شناسید من آن‌ها را می‌شناسم. آن‌ها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که در تهران و در پیاده‌رو دیوار بکشند. آن‌ها می‌خواستند پیاده‌رو زنانه و مردانه ایجاد کنند.» این سخنان وی در حالی است که اسناد زیادی از مواضع وی در گذشته وجود دارد که نشان دهنده برخوردهای خشن و سخت او است. از جمله او در سخنرانی‌ای خواستار به دار آویختن کسانی می‌شود که آن‌ها را توطئه‌گران می‌نامد.

با این همه، به نظر می‌رسد دلیل اصلی این مواضع مضحک و تند از سوی روحانی، ترسی است که وی از شکست در انتخابات پیش‌رو دارد. حسن روحانی که در چهار سال گذشته نتوانسته اقدام درخوری برای مردم انجام دهد، حالا در آستانه حذف از قدرت توسط مردم قرار دارد و می‌داند که موعد 29 اردیبهشت ماه زمان سختی برای او و همراهانش خواهد بود. وی می‌داند که مردم در 29 اردیبهشت پاسخ درخوری به او خواهند داد. به همین جهت در تلاش است تا فضای انتخابات را رادیکال کند و با مواضع تند و ساختارشکن فضا را به سمتی سوق دهد که ناکارآمدی‌های اقتصادی دولتش تحت‌الشعاع این تندروی‌ها قرار بگیرد.

این مسئله به ویژه زمانی شدت گرفت که او در مواجهه با کارگران هم در مراسم روز کارگر و هم در معدن یورت گلستان واقعیت‌ها را بیشتر مشاهد کرد و متوجه شد که فضای واقعی جامعه فراتر از آن چیزی است که مشاوران و اطرافیان به او می‌گویند. این در حالی است که در مناظره‌های اول و دوم نیز وی نتوانست رضایت افکار عمومی را جلب کند و شاهد این بودیم که در قبال انتقادهای رقبا سخن درخوری نداشت.

کارشناسان البته معتقدند این ادبیات دور از شأن یک رئیس‌جمهور است و آقای روحانی که به عنوان رئیس‌جمهور مستقر در رقابت‌های انتخاباتی حاضر است، باید شأن شخص دوم کشور را حفظ کند و با ادبیاتی مناسب سخن بگوید. از سوی دیگر اما سابقه روحانی و نوع مواجهه وی با منتقدان در چهار سال اخیر نشان داده است که انتظار از اینکه او ادبیات مناسبی برای برخورد با منتقدان داشته باشد، خیلی با واقعیت سازگار نیست. در واقع ادبیاتی که روحانی در چهار سال اخیر برای مخاطب قرار دادن منتقدان خود به کار گرفته، به گونه‌ای بوده که سخنان روز گذشته وی در همدان هم نسبت به آن چیز عجیبی محسوب نمی‌شود.

با این همه، آنچه روشن است اینکه مشاوران و اطرافیان روحانی که نسبت به نتیجه انتخابات پیش رو به شدت بیمناک هستند، سعی می‌کنند رویکرد مبتنی بر تندروی و ساختارشکنی را به وی تجویز کنند تا شاید بتواند مطالبات واقعی مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد.





آخرین اخبار آخرین اخبار