Navigation Navigation

محتوا محتوا

یادداشت/

تلاش برای فرزندار شدن برجام عقیم


بزک کنندگان برجام تلاش دارند با انتساب فرزند به برجام عقیم وانمود کنند که در مذاکره شکست نخورده‌اند.

به گزارش یزدامروز، در طول سال‌های حضور ایران در سوریه و عراق در مبارزه با داعش و گروه‌های تکفیری، افراد منتسب به تفکر حاکم بر دولت یازدهم و دوازدهم دائم آیه یأس می‌خواندند و حضور ایران در سوریه را خارج از دلایل عقلی و منطقی می‌دانستند و به‌طور مستمر مذاکره و دیپلماسی را به‌جای حضور مستقیم در سوریه پیشنهاد می‌کردند.

حال بعد از گذشت ۲ سال از اجرایی شدن برجام توسط دولتی که مدعی دانستن اصول و زبان مذاکره است و منتج نبودن برجام در رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده از طرف کشورهای امضاء کننده برجام علیه جمهوری اسلامی ایران، چند روز قبل روزنامه قانون که همسو با طیف طرفدار مذاکره و دیپلماسی التماسی است، در مطلبی پیرامون دستاوردهای برجام نوشت: «تیم مذاکره‌کننده ظریف در ابتدای دولت یازدهم با مخابره پیامی جدید به دنیا، موجبات تغییر سیاست دیپلماتیک روسیه، چین، ترکیه، اتحادیه اروپا و... را فراهم کرد.

این رویکرد جدید، ضمن خروج دولت از انزوای دیپلماتیک، شرایط ایران در دفاع از ملت مظلوم سوریه و عراق و حمایت از جبهه مقاومت را به‌شکل چشمگیری بهبود بخشید و همه معادلات دولت اوباما را در منطقه به نفع ایران تغییر داد.»

چندی پیش روزنامه آرمان که منتسب به خاندان هاشمی است در مطلبی عنوان کرد: «گشایش‌های اقتصادی و سیاسی ناشی از برجم بوده است. اگر برجام نبود، داعش بود.»

در ماه‌های اخیر با توجه به اعلام قاسم سلیمانی سردار بی‌ادعا؛ در نابودی حکومت خود خوانده داعش در سوریه و عراق، برخی افراد سعی کردند این دستاورد بزرگ را کم اهمیّت جلوه دهند و مدعی بودند که باید پرونده مبارزه با داعش از سپاه قدس گرفته و به وزارت امور خارجه تحویل شود، تا با روش دیپلماسی و مذاکره داعش را نابود کنند!

حال طرفداران مذاکره و برجام باید پاسخ دهند که دستاوردهایی که قبل از اجرایی شدن برجام برای آن ساخته بودند کجا رفت؟!

۱. مگر قرار نبود تمامی تحریم‌ها بالمرِ لغو شود؟!

۲. مگر نگفتید هرروز تأخیر در اجرای برجم چندین میلیون دلار ضرر بر کشور وارد می‌شود؟!

۳. مگر نگفتید صدها میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده کشورمان آزاد خواهد شد؟!

فقط به یک مطلب پیرامون سه دست آورد مطرح‌شده توسط طرفداران برجام اشاره‌کنم؛ اگر تمامی تحریم‌ها بالمرِ لغو شد پس چرا کشتی سانچی که گذاشتن نام سانچی هم به دلیل فشار تحریم‌ها بوده با پرچم کشور پاناما در آب‌های آزاد تردد می‌کرده است. با توجه به اینکه مالکیت آن صد درصد متعلق به کشور ایران بوده است؟! جوابی جز این وجود ندارد که تحریم‌ها همچنان باقی است.

بزک کنندگان برجام با توجه به عقیم بودن آن سعی دارند با انتساب فرزند به آن وانمود کنند که در موضوع مذاکره شکست نخورده‌اند. اما همه می‌دانند که تنها عنصر نابودکننده داعش گفتمان مقاومت بود و بس، نه گفتمان مذاکره و دیپلماسی التماسی.

و من الله توفیق
علی شمس اسفند آبادی
کارشناس مسائل سیاسی





آخرین اخبار آخرین اخبار