Navigation Navigation

محتوا محتوا

یادداشت؛

تولید؛هدف اصلی اقتصاد مقاومتی


تولید به عنوان یکی ازشاخصه های اقتصاد مقاومتی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. و همواره برای حمایت از این شاخص کلان اقتصادی دستگاه های اجرایی از عوامل مخرب بر تولید داخل را حسن خطام قرار داده است.

یزد امــــــروز؛ تولید به عنوان یکی ازشاخصه های اقتصاد مقاومتی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. و همواره برای حمایت از این شاخص کلان اقتصادی دستگاه های اجرایی از عوامل مخرب بر تولید داخل را حسن خطام قرار داده است.

اما در کشورمان با توجه به وجود ظرفت ها و پتانسیل بالای موجود، هنوز تولید در حصار عوامل مهمی است که در اینجا به طور مختصر به سه مورد از آن ها می پردازیم.


سوداگری

در کشورمان سوداگری به یکی از عوامل مهم در به چالش کشاندن تولید است. ریسک پایین به همراه سودآوری بالا در فعالیت‌های غیر مولد به گسترش سوداگری در اقتصاد ایران دامن زده و باعث گردیده انگیزه‌ی تولید و سرمایه‌گذاری مولد کاهش یابد و به جای آن، سوداگری و دلال بازی رواج یابد.


 

قاچاق

پدیده قاچاق کالا در کشور ما ، علاوه بر آثار سوء اقتصادی به عنوان یک چالش اقتصادی و اجتماعی حائز اهمیت است.. قاچاق کالا از یک سو درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می دهد و از طرفی سبب خروج بی حاصل ارز ، فرار گسترده سرمایه ، افزایش بیکاری ، کاهش تولیدات صنعتی داخلی و ... می شود. مساله قاچاق کالا که بعد‌ها قاچاق ارز هم با آن همراه شد، ابعاد گسترده‌تر و پیچیده‌تری یافته است؛ تا جایی که رهبر معظم انقلاب با احساس خطر این پدیده مزمن و روبه‌گسترش در سال١٣٨١ فرمان تشکیل کانون مرکزی مبارزه با قاچاق را صادر کردند. چراکه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار قاچاق به ایران وجود دارد که بخش عظیمی از آن‌ها مربوط به حوزه حامل‌های انرژی و مانند آن است که به صورت‌های مختلفی از شرکت‌های تابع دولت همچنین انجام روزانه قاچاق ۸۰۰ تن برنج به صورت کوله‌ای از خارج از کشور و تجمیع آن‌ها در داخل و بعد ازآن مدیریت آن‌ها در مراکز استان‌ها نشان می‌دهد که ما با موفقیت فاصله زیادی داریم.

واردات

به‌ نظر می‌رسد برخی در ارتباط با ضرورت مدیریت بر واردات دچار افراط و تفریط شده‌اند از این‌رو ضرورت دارد. با پرهیز از افراط و تفریط نسبت به مدیریت واردات براساس یک استراتژی روشن و شفاف تجاری اقدام کرد.
این استراتژی می‌تواند و باید بر محور واردات بر مبنای توسعه صادرات باشد. اما در کشورمان واردات كشور از 7/39 ميليارد دلار در سال 84 با رشد 41 درصدي به 56 ميليارد دلار در سال 87 افزايش يافته و به لحاظ وزني نيز از 2/34 ميليون تن در سال 84 با رشد 9/28 درصد به 1/44 ميليون تن در سال 87 رسيده است.






آخرین اخبار آخرین اخبار