Navigation Navigation

محتوا محتوا

کارشناس مسائل زنان:

جایگاه امروز ایران نشان از نقش آفرینی زنان در وقوع، بقا و تداوم انقلاب دارد


زهرا زارعی گفت: در واقع جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی امروز انقلاب و جمهوری‌اسلامی نشان می‌دهد که زنان نه تنها در وقوع انقلاب نقش‌آفرین بودند، بلکه در بقا و تداوم آن نیز نقش تعیین‌کننده دارند.

زهرا زارعی در گفتگو با خبرنگار یزدامروز، درباره نقش زنان در وقوع انقلاب اسلامی ایران و همچنین جایگاهی که انقلاب اسلامی به زنان داد، اظهار داشت: زن آغاز تاریخ است و بخشی از این تاریخ، انقلاب اسلامی است که زنان در آن مبدأ بودند.

وی گفت: زمانی که امام خمینی در جواب مأموران ساواک می‌گفتند سربازان من در گهواره‌ها هستند، به اعتماد زنانی سخن می‌گفتند که می‌دانستند قرار است موتور محرکه‌ انقلاب را تربیت و تأمین کنند.

زارعی به سخنان حضرت امام اشاره کرد و گفت: امام در جلد دهم صحیفه می‌فرمایند: «بعد از سقوط این و در حال سقوط و در نهضتی که مسلمین کردند، ملت ما کردند، همه‌تان ملاحظه کردید که زنها پیشقدم بودند. بلکه فعالیت زنها در این باب ارزشش بیشتر از فعالیت مردها بود؛ برای اینکه همین خواهرها که ریختند در خیابانها و در مقابل توپ و تانک تظاهر کردند و مشت گره کردند، اینها مردها را، قدرتشان را دو چندان کرد. وقتی مردها ببینند که خانم‌ها آمدند در مقابل توپ و تانک، آنها بیشتر اقدام می‌کنند. و ما دیدیم که این خواهرها در این نهضت یک سهم بسیار بزرگ داشتند. و در طول این نهضت تا حالا، که در غیاب رژیم سابق است، می‌بینیم که خانمها در همه مسائل شرکت دارند. در قضیه پاکسازی، قضیه جهاد سازندگی، در همه این امور، فعالانه شرکت می‌کنند و آزادانه. این مال آن زمان، و این زمان که تفصیلش را شما می‌دانید و محتاج به بیان نیست.»

وی عنوان کرد: زنان از دو طریق در تحقق انقلاب اسلامی نقش آفرین بودند؛ از یک‌سو زنان خود به طور مستقیم در فرایند انقلاب و فعالیت‌های انقلابی حضور فعال داشتند و از طرف دیگر نیز حضور فرزندان و همسران آن‌ها در انقلاب و فعالیت‌های انقلابی به واسطه نقش‌آفرینی و حمایت‌های تعیین‌کننده زنان بود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس نیز به همین شکل بود؛ آن‌ها هم به طور مستقیم در پشت جبهه و حتی در مواردی در بطن جنگ ایفای نقش می‌کردند و هم اینکه نقش تعیین‌کننده زنان در جریان حضور مردان و جوانان در جنگ غیرقابل انکار است.

زارعی خاطرنشان کرد: در واقع اگر جوانان ما با شوق و ذوق به میادین جنگ شتافتند و از حریم میهن جانانه دفاع کردند، این به واسطه ترغیب و تشویق همسران و مادران آن‌ها بود، همسران و مادرانی که حاضر شدند از جگرگوشه‌های خود دل بکنند.

وی اضافه کرد: همسران و مادران رزمندگان دفاع مقدس نه تنها مانع حضور عزیزان‌شان در میادین جنگ نشدند، که حتی آن‌ها را برای این امر تشویق و ترغیب کردند و این نقش کلیدی زنان در صحنه‌های مهم انقلاب است که کمتر از این زاویه به آن توجه شده است.

کارشناس مسائل زنان یادآور شد: البته این نوع نقش‌آفرینی زنان منحصر به هشت سال دفاع مقدس و دهه اول انقلاب نمی‌شود، چرا که حضور رزمندگان مدافع حرم در سال‌های اخیر در سوریه و عراق، نمونه‌ای دیگر از این واقعیت است.

زارعی تأکید کرد: به راستی اگر نبودند زنانی که مدافع حرم تربیت کنند و اگر نبودند زنانی که مدافعان حرم را تشویق کنند و اگر نبودند زنانی که زینب‌وار در راه اسلام، همسر و فرزند و عزیزان خود را تقدیم کنند، آیا چنین پیروزی‌هایی نصیب ما می‌شد؟!

وی تصریح کرد: در واقع جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی امروز انقلاب و جمهوری‌اسلامی نشان می‌دهد که زنان نه تنها در وقوع انقلاب نقش‌آفرین بودند، بلکه در بقا و تداوم آن نیز نقش تعیین‌کننده دارند.

کارشناس مسائل زنان افزود: این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که این میزان تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی توسط زنان، نتیجه جایگاهی است که انقلاب اسلامی به آن‌ها داد و در واقع به واسطه انقلاب بود که نقش و اهمیت زنان مورد توجه قرار گرفت؛ در حالی که زنان قبل از انقلاب هیچ‌گاه چنین جایگاهی نداشتند.

زارعی به بیانات حضرت امام(ره) در توصیف وضعیت زنان قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: امام خمینی در توصیف اوضاعی که زنان قبل از انقلاب داشتند، می‌فرمایند: «زمان این رژیم پهلوی که فریاد می‌کردند که "آزاد زنان و آزادمردان" چه فعالیتی زن‌ها داشتند؟ فعالیتی که ما از زن‌ها می‌دیدیم این بود که چندتایشان جمع بشوند، با آن وضع فضیح، بروند سر قبر رضا خان، آنجا تشکر کنند از اینکه ما را آزاد کردید! در این پنجاه سال، که من شاهد قضایا بودم، آزادی واقعیِ مفید برای جامعه مسلوب بود. هیچ نداشتیم؛ یعنی زنها آزاد نبودند که راجع به مسائل جامعه فعالیت بکنند، یا حرف بزنند راجع به گرفتاریهای ملت. راجع به گرفتاریهای ملت به دست شرق و غرب هیچ آزادی نبود. راجع به گرفتاری این ملت از دست دولتهای دست نشانده یک کلمه آزاد نبودند که صحبت کنند.»

وی تأکید کرد: در واقع آنچه که حضرت امام می‌فرمایند، توصیفی واقعی از وضعیت زنان در عصر پهلوی است؛ یعنی زن در آن دوران ابزاری برای لذت بردن بیشتر بود و برای تأمین این هدف‌شان آزادی را بهانه می‌کردند.

دبیر کانون دانش‌آموختگان مدرسه علمیه الزهرا (س)، به مصاحبه خبرنگار مشهور ایتالیایی با محمدرضا پهلوی اشاره کرد و افزود: شاه در مصاحبه ای که اوریانا فالاچی روزنامه‌نگار مشهور ایتالیایی با او داشت رسما اعلام کرد که از نظر او زنان ناتوان‌اند و در هیچ حوزه‌ای نتوانسته‌اند برتر از مرد‌ها باشند! و این دیدگاه واقعی حکومت پهلوی نسبت به زنان بود؛ وقتی دیدگاه شاه مملکت به زن در این حد منفی و تحقیرآمیز باشد، بدیهی است که زنان در چنین جامعه هیچ کاره باشند.

زارعی با تأکید بر اینکه جایگاه امروز زنان در جامعه اصلا قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست، ادامه داد: این در حالی است که وضعیت در جمهوری اسلامی به کلی تغییر کرد و امروز در نظام اسلامی حضرت زهرا(س) به عنوان الگو و اسوه معرفی شده است و واقعا چه کرامتی بالاتر از این برای یک زن.

وی اضافه کرد: افزون بر این حضور فعال زنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مدیریتی و ورزشی در عصر کنونی را کی می‌توان با آن دوران مقایسه کرد؟ کجا در حکومت پهلوی زنان تا این حد فعال بوده‌اند؟ آیا کسی می‌تواند سندی ارائه کند که نشان دهد درصدی از فعالیت اجتماعی که امروز زنان دارند، در زمان پهلوی وجود داشته است؟

انتهای پیام/

 






آخرین اخبار آخرین اخبار