Navigation Navigation

محتوا محتوا

دکترغفوری در نشست تحلیل لوزان:

جوهر توافق لوزان خشک نشده،تحریم ها بیشتر شد


تنها مرکز غنی سازی نطنز خواهد بود که آن هم روی زمین و قابل حمله نظامی توسط دشمن است که در آن پنج هزار سانتریفیوژ نسل اول خواهد چرخید واین یعنی از خط قرمز 19000سو نیز گذشته ایم و باید توجه داشت که مواد غنی شده ما تا ده سال نباید بیشتر از سیصدکیلو شود، این یعنی مواد غنی شده را ذخیره نکنیم و حدود 9700 کیلو اورانیوم غنی شده را هم نابود کنیم.

به گزارش یزد امـــروزبه نقل از پایگاه خبری تحلیلی دانشجوی ایرانی، دکتر غفوری استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد صبح امروز در جلسه ای که به همت انجمن علمی علوم سیاسی تشکیل شد به تحلیل وبررسی بیانیه لوزان پرداخت. ایشان در ابتدا بحث خود را در راستای همدلی و هم زبانی با دولت خواندند و با بیان اینکه جلسه تشکیل شده به بررسی حقوقی بیانیه لوزان میپردازد تاکید کردند ما طبق دستورات عقلی و شرعی ازدولت دفاع میکینم وآرزوی موفقیت برای آن داریم چراکه شکست یا پیروزی دولت بر زندگی مردم تاثیر دارد.

 

این استاد علوم سیاسی با اشاره به خطوط قرمز مذاکرات هسته ای به بررسی میزان رعایت این مهم پرداخت و عنوان کرد آقای عراقچی پس از توافق ژنو در مجلس گفت از خطوط قرمز رد شدیم.

 

جوهر توافق لوزان خشک نشده بود که تحریم ها بیشتر شد

 

ایشان اولین خط قرمز را لغو کلیه تحریم ها عنوان کردند وافزودند می بایست لغو تحریم جزو مذاکره باشد و همراه با ضمانت اجرا باشد، متاسفانه پس از توافق ژنو تحریم ها کمتر نشد که بر خلاف توافق بیشتر هم شد و در توافق لوزان نیز طرف مقابل فقط وعده برداشته شدن تحریم های اقتصادی و مالی ثانویه به صورت مرحله به مرحله و پس از اجرای تعهدات ایران وراستی آِزمایی توسط جاسوسان آژانس را به ما داده است که بلا فاصله پس از آن هم شاهد تحریم بانک تجارت و هجده شرکت دیگر هستیم. می توان اینگونه گفت که جوهر توافق لوزان خشک نشده بود که تحریم ها بیشتر شد.

 

دکتر غفوری ادامه داد:با توجه به گستردگی موضوع تحریم های اعمال شده، تحریم حقوق بشری و حمایت از تروریسم و مسائل موشکی و... به قوت خود باقی خواهد ماند و تنها زمانی این تحریم ها برداشته خواهد شد که دست از اصول اسلامی خود در زمینه های حجاب، قصاص و هم جنس بازی و... برداریم و در زمینه نطامی و کمک های منطقه ای هم سلاح های دوربرد و متعارف خود را از بین ببریم و حزب الله را فراموش کنیم پس در این صورت از هجده تحریم اساسی شاید سه تحریم که در ارتباط با موضوع هسته ای است برداشته شود.

 

فردو را تعطیل کردیم

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه یزد اضافه کرد تاسیسات فردو جزو خطوط قرمز ما بود و ما فردو را به علت تهدیدهای نظامی دشمن درست کردیم چرا که دشمن توانایی بمباران این سایت را ندارد اما با توافق لوزان این مرکز پیشرفته هسته ای را به مرکز تحقیقاتی تبدیل کرده ایم که 1000 سانتریفیوژ نمایشی نیز در آن قرار دارد و باید زیرساخت های آن که سال ها با هزینه های زیاد تامین شد نیز از بین برود، این درحالی است که برای کار تحقیقاتی نیاز به رفتن به کویر و زیرزمین نیست.

 

ایشان تصریح کردند تنها مرکز غنی سازی نطنز خواهد بود که آن هم روی زمین و قابل حمله نظامی توسط دشمن است که در آن پنج هزار سانتریفیوژ نسل اول خواهد چرخید واین یعنی از خط قرمز 19000سو نیز گذشته ایم و باید توجه داشت که مواد غنی شده ما تا ده سال نباید بیشتر از سیصدکیلو شود، این یعنی مواد غنی شده را ذخیره نکنیم و حدود 9700 کیلو اورانیوم غنی شده را هم نابود کنیم.

 

وی ادامه داد چهارده هزار سانتریفیوژ کشور باید جمع شود و در انبارها و تحت کنترل باشند که پس از دوره ده و پانزده ساله این دستگاه ها فرسوده و قدیمی شده اند و قابل استفاده نخواهند بود.

 

صد وپنجاه مجتمع سوخت اراک به سی مجتمع کاهش می یابد وسایت اراک تغییر کاربری می دهد

 

دکتر غفوری با اشاره به مرکز آب سنگین اراک گفت: این مرکز درحالی که در سال 92تکمیل شده بود باید با صرف وقت و پول زیادی بازطراحی و تغییرکاربری بدهدو صد وپنجاه مجتمع سوخت اراک به سی مجتمع کاهش می یابد.

 

 

این استاد علوم سیاسی از محدودیت کار علمی و تحقیقاتی و همچنین بازرسی های سرزده انتقاد کرد و افزود: بازرسان آژانس که اغلب جاسوس هستند چند سال قبل دربازدید خود از مراکز هسته ای ما ویروسی را انتقال دادند که 3000 سانتریفیوژ ما را از کار انداخت.

 

ایشان با اشاره به متفاوت بودن فکت شیت آمریکا با مقامات ایرانی و همچنین هفت تفاوت در متن فارسی و انگلیسی توافق لوزان یادآور شدند که ما به دلیل تجربه تاریخی خود به آمریکا اعتماد نداریم.

 

طبق قانون اساسی توافق نهایی باید به تصویت مجلس برسد

 

دکتر غفوری با اشاره به اصل77 قانون اساسی گفت: بر طبق تفسیری که شورای نگهبان از این اصل دارد باید هر نوشته ای که برای ایران وطیفه و مسئولیتی را ایجاد میکند به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، حال مهم نیست که اسم آن را توافق بگذارند یا برنامه اقدام مشترک.

 

عهد شکنی جزو ذات آمریکایی هاست

 

دکتر غفوری با بیان دستاوردهای مذاکرات تصریح کردند: مذاکرات نشان داد که جمهوری اسلامی اهل مذاکره و منطق است و باید غنی سازی ایران یه رسمیت شناخته شود.

 

وی اضافه کرد مذاکرات به ما نشان داد که نباید به آمریکا خوش بین بود چرا که عهد شکنی جزو ذات آمریکایی هاست.

 

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید آیا عمل نکردن به تعهدات و تفسیر به رای توافقنامه به حیثیت آمریکا ضربه نمی زند گفت: بی اعتمادی مردم ایران نسبت به آمریکا بیشتر می شود اما باید توجه داشت که قدرت رسانه ای آمریکا مسائل را وارونه نشان میدهد. مثلا شما متوجه شدید که در مساله تماس تلفنی اوباما و دکتر روحانی درحالی که دکتر ظریف میگوید اوباما 6بار با ما تماس گرفت و ما پاسخ ندادیم آنها به تمام جهان وانمود کردند که رییس جمهور ما درخواست صحبت با او را داشته و با اوباما تماس برقرار کرده است.

---------
گزارش: عبدالرضا هادیزاده

 






آخرین اخبار آخرین اخبار