Navigation Navigation

محتوا محتوا

خادم مسجد جامع یزد:

خیروبرکتی که در خدمت به بندگان خدا نصیبم شده را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم


خادم مسجد جامع یزد گفت: درآمدی که از خادمی خانه خدا نصیبم می شود خیرو برکتی دارد که حاضر نیستم این مبلغ به ظاهر ناچیز را با پست و مقام های دنیوی و درآمد های آنچنانی عوض کنم.

به گزارش یزدامروز به نقل از یزدرسا؛ مسجد آستان مسافران رحمت الهی است که  یکی از مهمترین پایگاه های فرهنگ متعالی و تربیتی اسلام است. در قرآن مجید آیات زیادی به مسجد اختصاص دارد و در احادیث گوناگون نیز سخنان و مسائل بسیار مهم و جامعی در این رابطه به چشم می خورد .

در اهمیت مسجد همین بس که خداوند می‌فرماید: همانا که کره‌ زمین را که خلق کردم، ابتدا مسجدالحرام را برای عبادت قرار دادم. «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَ هُدًی لِّلْعَالَمِینَ» (آل عمران، ۹۶).

 پیامبر اکرم (ص)در بدو ورود به مدینه اولین کاری که انجام دادند، ساختن مسجد قبا بود و بعد از ورود به مدینه هم اقدام به ساخت مسجد کردند.

خادمان مساجد یکی از اعضاء مهم این اماکن مذهبی هستند که نقش موثری در نگهداری و احیا مساجد که خانه خدا در روی زمین است دارند.

همزمان با روز جهانی مساجد به یکی از مساجد قدیمی مسجد استان یزد (مسجد جامع ) رفتم، این مسجد که یکی از قدیمی ترین ابنیه تاریخی کشوراست در قرن ششم هجری قمری و توسط بانیان متعددی ساخته و مرمت شده است.این اثر تاریخی اسلامی، یکی از زیباترین، بی‌نظیرترین و در عین حال، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور  به شمار می‌رود. با مراجعه به این مسجد با یکی از خادمان این مسجد به گفتگو نشستیم.

غلامحسین زارع زاده خادم مسجد جامع یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، اظهار کرد: متولد سال 1321 ، درشهرستان مهریز هستم و 12سال است در مسجدجامع یزد افتخارخادمی را دارم. حدود 12سال داشتم که به همراه خانواده به یزد آمدیم و در محله "سرجمع" شروع زندگی کردیم. اکنون پشت مسجد جامع درمحله ای زیبا و با صفا به نام چهار سوق در حال زندگی هستیم. خداوند فرزند دختری به ما عطا کرد و اکنون دارای یک نوه هستم. 

وی افزود: اولین بار در مسجد سر جمع یعنی همان محله ای که در کودکی زندگی می کردیم نماز را به امامت مرحوم میرزا یحیی به جا آوردم. لذت خدمت در مسجد و آماده نمودن این مکان مقدس برای ورود نمازگزاران از همان کودکی در قلبم نشست که قابل توصیف نیست ،علیرغم زحمت بسیاری که دارد اما در عوض موجب شادی روح و روان انسان می شود. مسجد باید به گونه ای باشد که هر شخصی برای انجام عبادت به آنجا مراجعه می کند احساس آرامش روان پیدا کند.

زارع زاده ادامه داد: از سال 84 به عنوان خادم وارد مسجد جامع شدم و از همان ابتدا با  افتخار در خدمت مسجد جامع بودم. قبل از من خادم دیگری به نام حاج عباس افتخار خدمت در مسجد را داشت. شبی در روضه به من گفت: می خواهی خادم مسجد بشوی؟ من نیزبا شور وشوق وصف نا شدنی پذیرفتم. تا صبح از خوشحالی خواب به چشمانم نیامد. صبح اول وقت به همراه مرحوم حاج عباس نزد میرزا محمد انتظاری که آن زمان رئیس کتابخانه وزیری بود رفتیم. ایشان با روی باز و لب خندان درخواست خدمت گزاری در مسجد جامع را از طرف من پذیرفت و از فردا رسما خادم مسجد جامع یزد شدم.

وی بیان کرد: درآمدی که از خادمی خانه خدا نصیبم می شود خیرو برکتی دارد که حاضر نیستم این مبلغ به ظاهر ناچیز را با پست و مقام های دنیوی و درآمد های آنچنانی عوض کنم چون در زندگی خود و خانواده ام بسیار اتفاق افتاده است که همگی شاهد خیر و برکت خادمی خانه خدا و دعای خیر بندگان نماز گزار بوده ایم.

خادم مسجد جامع یزد اضافه کرد: به خاطر دارم یک روز خانم و اقای آلمانی که برای سیاحت و گردش به ایران آمده بودند در طول سفرشان چند روزی را در یزد مستقر شدن آنها هر روز در ساعات مختلف به مسجد جامع می آمدند و گوشه گوشه مسجد، محراب، رواقها، آب انبار، صحن، مناره ها و کاشی کاری های مسجد را به دقت و با علاقه ای خاص بازدید میک ردند.پس از چند روز کنجکاو شدم و از آقای آلمانی به زحمت سوال کردم که چه چیزی باعث شده تا برای چندمین باراز این مسجد بازدید کنید؟ او با فارسی دست و پا شکسته ای در جوابم گفت که: خود و همسرش از دیدن شکوه و عظمت ومهارت استادان و سازندگان این بنا شگفت زده شده اند که بدون استفاده از مصالح امروزی مثل آهن و سیمان توانسته اند بنایی به این مستحکمی آنهم با مصالح اولیه موجود در منطقه بسازند.

وی در پایان گفت: گذشت چندین صده باعث تخریب این بنا نشده است و کاشی های زیبا و رنگارنگ کار شده در مناره ها و دیوار حیاط مسجد بیننده را جذب می کند. این زوج نیزهمین عقیده را داشتند که فرهنگ  و دین شما چنان عمیق و ریشه داراست که توانسته چنین آثار ارزشمند و ماندگاری را به وجود بیاورد.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار