Navigation Navigation

محتوا محتوا

رئیس هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان یزد خبر داد

رتبه دوم هیئت پهلوانی و زورخانه ای یزد در کشور/بیش از 3 هزار باستانی کار در استان وجود دارد


رییس هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان یزد گفت: آمار ورزش کاران باستانی کار از رده سنی خردسال تا بزرگسال در استان بالای3 هزار و پانصد نفر است که 1.3 ورزش کاران کل ایران است.

به گزارش یزدامروز، جمعه 1 مرداد ماه مصادف با 17 شوال است،  17 شوال سالروز نبرد حضرت امیرالمومنین علی(ع) با عمرو در جنگ خندق می باشد که پیامبر اکرم(ص) از این نبرد به عنوان نبرد تمام دنیای کفر با اسلام یاد کردند و در نهایت مولای متقیان علی(ع) پیروز این نبرد شد.

این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زور خانه ای نامیده شده و در یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

رییس هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان یزد به مناسبت 17 شوال در گفتگو با خبرنگار یزدندا به تشریح برنامه های هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان در این روز و تشریح عملکرد 8 ساله این هیئت پرداخت.

محمد حسین ارزانش اظهار کرد: دیدار مسئولین ورزشی استان و شهرستان با 42 خانواده شهید و 20 جانباز باستانی کار و همچنین دیدار با باستانی کاران پیشکسوت و متوفیان این ورزش از برنامه های هیئت بمناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای است.

وی افزود: پنج شنبه 30 تیرماه با همکاری هیئت ورزش های همگانی، باستانی کاران در پارک غدیر با نوای مرشد به ورزش پرداختند.

ارزانش اذعان کرد: جمعه شب مراسمی در زورخانه امام حسین(ع) شهر یزد با حضور مسئولین هیئت های مذهبی استان به منظور آشنایی ایشان با ورزش باستانی برگزار می شود.

وی افزود: شنبه شب باستانی کاران یزد در چهارراه بعثت به اجرای ورزش  زورخانه ای در حضور مردم می پردازند.

رییس هیات ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان یزد در تشریح عملکرد 8 ساله هیئت گفت: تعداد زورخانه در سال 87، 20 زور خانه بود و اکنون تعداد 76 زورخانه فعال در استان یزد وجود دارد که کلیه آنها با ابزار آلات اهدایی هیئت تجهیز شده اند و همچنین 4 زورخانه دیگر نیر در هفته دولت افتتاح می شود.

حسین ارزانش اظهار کرد: آمار ورزش کاران باستانی کار از رده سنی خردسال تا بزرگسال در استان بالای3 هزار و پانصد نفر است که 1.3 ورزش کاران کل ایران است.

وی افزود: 6 آکادمی یا مدرسه ورزش های زور خانه ای در استان داریم که از این تعداد سه مدرسه در شهر یزد و سه مدرسه دیگر در شهرهای تفت، ابرکوه و بهمن فعالیت می کنند.

ارزانش تصریح کرد: در حاضر 200 مرشد از رتبه 1 تا 9، 70 مربی از درجه 3 تا ممتاز بین المللی و 18 داور هم در رشته مرشدی و هم پهلوانی فعالیت می کنند.

رییس هیات ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان یزد اذعان کرد: در سال 87 در کشور 37 بود و اکنون هیئت استان یزد رتبه دوم را در بین هیئات ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کشور دارد.

ارزانش از رتبه بندی هیئت های استان یزد در سال 94 خبر داد و گفت: هیئت بهمن ابرکوه به ریاست سید حسین حسینی دوست رتبه اول، هیئت مهریز به ریاست سید مهدی طباطبایی دوم و تفت با ریاست محمد حسین بهارستان رتبه سوم را کسب کرده اند.

یزدرسا/






آخرین اخبار آخرین اخبار