Navigation Navigation

محتوا محتوا

گزارش/

رشته«دکترای پژوهشی دیابت»در یزد راه‌اندازی می‌شود/ بین 80 تا 100هزار نفر در استان یزد دیابتی اند


نماینده مردم یزد با اشاره به شیوع بالای دیابت در یزد گفت: بین 80 تا 100 هزار نفر در استان یزد دیابتی هستند و 100 هزار نفر در معرض خطر این بیماری قرار دارند و به همین تعداد پره دیابت هستند. با احتساب بعد خانوار آنها پیش‌بینی می‌شود نیمی از مردم استان یزد با دیابت سر و کار دارند.

به گزارش یزد رسا، جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مراسمی به همراه  معاونان دانشگاه علوم پزشکی یزد با حضور در مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد از نزدیک با مشکلات این مرکز آشنا شد و از بخش های مختلف این مرکز نیز بازدید کرد.

آقایی میبدی، مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد گفت: این مرکز از سال 1376 به اهتمام اساتید دانشگاه علوم پزشکی یزد از جمله افخمی پایه گذاری شد و پس از آن با توجه به اهمیت درمان دیابت این مرکز به اهتمام خیرمرحوم حاج علی خانی، زمین و قسمتی از بودجه اولیه آن در ساختمان جدید تامین شد که با تامین اعتبار مابقی بودجه توسط وزارت بهداشت از اردیبهشت سال گذشته مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد با حضور دکتر ستاری معاون فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

وی با اشاره به شیوع بالای دیابت در یزد افزود: بین 80 تا 100 هزار نفر در استان یزد دیابتی هستند و 100 هزار نفر در معرض خطر این بیماری قرار دارند و به همین تعداد پره دیابت هستند. با احتساب بعد خانوار آنها پیش بینی می شود نیمی از مردم استان یزد با دیابت  سروکار دارند.

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد خاطرنشان کرد: دیابت یک بیماری نیست؛ بلکه یک پدیده فرهنگی و اجتماعی است که علت شیوع بالای دیابت در استان یزد تنها مصرف شیرینی بالا نیست؛ بلکه چاقی، بی تحرکی، عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب، سبک زندگی ناسالم از جمله این عوامل هستند به عبارتی مصرف شیرینی یکی از علت بروز دیابت در یزد محسوب می شود.

آقایی میبدی با بیان اینکه وظیفه این مرکز پژوهش، آموزش، پیشگیری و درمان دیابت است، تصریح کرد: این مرکز هم اکنون به 29 هزار پرونده فعال به بیماران دیابتی خدمات ارائه می‌کند، سال‌های قبل تنها 17 پزشک متخصص و فوق تخصص در این مرکز همکاری داشته اند؛ اما هم اکنون این مرکز با 36 پزشک متخصص و فوق تخصص اعضای هیات علمی تمام وقت جغرافیایی مشغول ارائه خدمت است.

وی ادامه داد: در این مرکز در سال 92 تنها شش جلسه پژوهشی صروت گرفت و در سال 93 تا کنون پنج جلسه پژوهشی صورت گرفته و پیش بینی می شود با توجه به حجم طرح‌های تحقیقاتی پنج جلسه دیگر پژوهشی در این مرکز تشکیل شود.

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد با اشاره به اینکه در سال جاری کمیته اخلاق در پژوهش در این مرکز تشکیل شده است، افزود: این مرکز با سازمان بهزیستی، بنیاد نخبگان، کمیته امداد امام خمینی (ره) گروه ژنتیک و پردیس بین الملل تفاهم نامه همکاری امضا کرده است. همچنین در راستای اهداف مرکز فعالیت های خوبی انجام شده است، همچنین در حال انعقاد قرارداد همکاری با مرکز طب کار در این مرکز و تفاهمنامه با پژوهشکده رویان برای انجام فعالیت های پژوهشی هستیم.

آقایی میبدی با بیان اینکه پیش بینی می شود امتیاز پژوهشی این مرکز در سال 93  80 رشد داشته باشد، خاطرنشان کرد: مجله انگلیسی زبان دیابت و چاقی هم اکنون در این مرکز به صورت مرتب هرفصل به چاپ می رسد و به رتبه چهار ارتقا یافته است.

رشد 100 درصدی پذیرش بیماران طی یکسال گذشته

وی افزود: پذیرش بیماران در زمان یکسان نسبت به مکان قبلی 100 درصد افزایش یافته است. همچنین در این مرکز طرح غربالگری رایگان افراد بالای 30 سال ازساعت 16 تا 20 به همراه مشاوره تغذیه انجام می شود. همچنین در این مرکز پذیرش بیماران ارجاعی از مراکز بهداشتی درمانی است.

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد در ادامه از اجرای طرح مدارس حامی دیابت در یکصد مدرسه شهر یزد با همکاری اداره کل آموزش و پرورش به منظور آموزش و بیماریابی و درمان بیماران دیابتی به ویژه دیابت نوع یک ( کودکان و نوجوانان) در حال انجام است.

اختصاص بودجه پژوهشی دیابت

جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از خیرمرحوم خانی خیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزدبا اشاره به اهمیت و شیوع بالای دیابت در استان یزد گفت: در بودجه طرح تحول سلامت استان یزد باید توجه ویژه ای برای دیابت این استان در نظر گرفته شود، همچنین بانک اطلاعاتی ژنتیک در این مرکز تهیه شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع بیماری دیابت در این استان باید بودجه استانی ویژه این بیماری در این استان اختصاص یابد همچنین همه مسئولان استانی جدیت بیشتری در بخش پژوهش، پیشگیری و درمان دیابت داشته باشند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اختصاص بودجه پژوهشی دیابت خاطرنشان کرد: با انجام اقدامات پژوهشی و آموزشی در زمینه بیماری دیابت شاهد کاهش این بیماری در استان باشیم و همچنین در کنار امور درمانی به امور پژوهشی نیز پرداخته شود.

جوکار بر ایجاد بانک اطلاعاتی ژنتیک و بررسی علت سلولی و مولکولی بیماران دیابتی و درمان‌ها نوین دیابت در این استان و نیز انجام تحقیقات پژوهشی در این خصوص تاکید کرد.

وی تاکید کرد: همه مسئولان استان باید برای کاهش بروز بیماری دیابت در استان دست به دست هم داده و همدل و همفکر باشند.
 

رشته دکترای پژوهشی دیابت در یزد راه‌اندازی می‌شود

در این نشست با توجه به اخذ موافقت اولیه رشته دکترای پژوهشی دیابت توسط وزارت بهداشت مقرر شد با همکاری جوکار  پیگیری و تسریع در امور اداری آن نیز به زودی انجام شود.

جوکار تاکید کرد: همانطور که در استان شاهد شیوع بالای دیابت هستیم؛ بنابراین باید در زمنیه آموزش و پژوهش دیابت نیز در کشور پیشرو باشیم و وزارت بهداشت از این مهم حمایت کند.

بررسی مسائل و مشکلات مرکز دیابت باهمکاری شهرداری یزد، تشکیل کمیته استانی دیابت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و همه مسئولان یزدی، اختصاص بودجه ویژه دیابت در یزد، قول مساعد جوکار به منظور حل مسائل عبور و مرور این مرکز از دیگر مصوبات این نشست بود.

همچنین مقررشد، تخصیص اعتبار جهت تجهیز کامل مرکز دیابت یزد از سوی وزارت بهداشت با پیگیری جوکار انجام شود.

لازم به ذکر است، در این نشست مقرر شد، تخصیص اعتبار ویژه تجهیزات مرکز دیابت یزد با هماهنگی دفتر جوکار و هماهنگی با وزارت متبوع صورت گیرد و همچنین با همکاری جوکار ردیف بودجه ای ویژه از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای این مرکز اختصاص یابد.

 

گفتنی است، مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد به رشد 100 درصدی در زمینه ارائه خدمات، رشد 50 درصدی در امر تحقیق و پژوهش و رشد 100 درصدی در امر آموزش رسیده است.
انتهای پیام/ع






آخرین اخبار آخرین اخبار