Navigation Navigation

محتوا محتوا

تنگ نظری‌ها نسبت به یزد در استفاده از منابع آبی؛

روایت مظلومیت یزد در تامین حیاتی‌ترین نیاز/حیات 230 روستای نیمه جان یزد در گروی آبرسانی سیار


رئیس آبفار تفت گفت: روزانه معادل 800 تا 1000 مترمکعب آبرسانی سیار به 230 روستای تفت انجام می شود.

به گزارش یزدامروز،‌ آب از اساسی ترین و حیاتی ترین نیاز برای رونق هر منطقه و حتی ادامه حیات در آن می باشد،‌نعمتی که این روزها برای برخی استان های کشور به یک مسئله و نیازمندی حیاتی تر تبدیل شده است.

خشکسالی های پی در پی و کمبود بارش ها در یک دهه اخیر چنان برخی مناطق کشور به ویژه استان یزد را با تنش آبی روبرو کرده است که به جرات می توان گفت زنگ خطر برای تامین آب این مناطق به صدا درامده است.

هر چند با ترویج فرهنگ مصرف درست،‌ طرح های انتقال آب، تا حدودی آب مورد نیاز مردم این استان تامین شده است ولی حد ناچیز این سیاست ها باعث شده تا بسیاری از مناطق روستایی یزد از برخورداری آب آشامیدنی! محروم باشند.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی تفت در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره وضعیت بارندگی و خشکسالی های چند سال اخیر در این شهرستان، گفت: آب 192 روستای شهرستان تفت  توسط 119 حلقه چاه با آبدهی بین 2/0 لیتر در ثانیه تا 15 لیتر در ثانیه تامین می شود.

مظفری ادامه داد: روزانه معادل 800 تا 1000 مترمکعب آبرسانی سیار به 230 روستای تفت انجام می شود.

وی با بیان اینکه250 تانکر در کوچه ها و معابر روستایی شهرستان تفت نصب شده اسـت، اذعان داشت: آبرسانی سیار با انتقال آب به داخل مخازن و تانکر انجام می شود و مابقی آبرسانی به روستاهای تفت با 137 مخزن آب، 384 کیلومتر خطوط انتقالی و 1400 کیلومتر شبکه توزیع انجام می شود که در حال حاضر چیزی حدود 150 لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.

وی ادامه داد: تعدد روستاهای تفت و خشکسالی ها مدوام باعث شده است تا هزینه های آبرسانی به روستاهای این شهرستان به صورت چشمگیری افزایش یابد.

مظفری تصریح کرد: قیمت تمام شده هر مترمکعب آبرسانی سیار هزینه ای بین 10 تا 15 هزار تومان دارد و آبرسانی در شبکه لوله کشی، هزینه ای معادل 2500 تومان در هر مترمکعب دارد که به ازای هر مترمکعب تنها 250 تومان از مشترک دریافت می شود.

پیش از این نیز ظالبی استاندار یزد  در مراسم افتتاح پروژه آبرسانی به بخش خضرآباد ‌شهرستان اشکذر با تاکید بر اینکه در تامین آب شرب روستاهای استان با مشکلات زیادی مواجه هستیم ‌گفت: با ٥٧ درصد ‌تامین آب آشامیدنی یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بهره‌مندی در کشور را در تامین آب روستاهای استان یزد داریم.

***اتهام زنی ها به یزد درخصوص استفاده نادرست از آب انتقالی ممنوع

وی افزود: این نشان می‌دهد ما در موضوع آب واقعا مظلوم هستیم و افرادی با اهداف مشخص استان یزد را مورد اتهام قرار می‌دهند که از آب انتقالی به درستی استفاده نمی‌کنند و ‌بی‌توجه نسبت به نیازهای یزد و شهرها و روستاهای استان مواردی را مطرح می‌کنند که ممکن است ذهن هموطنان ما را در برخی مناطق کشور تحت تاثیر خود قرار دهد.

طالبی خاطرنشان کرد: بی‌دلیل نیست که شاهد رشد شهرنشینی در استان یزد و خالی از سکنه شدن روستاها هستیم و یکی از پایین‌ترین شاخص‌های سکونت در روستاها یعنی نرخ کمتر از ۱۵ درصد را داریم.

***برخی نسبت به استان یزد در استفاده از منابع آبی تنگ نظر هستند

وی عنوان کرد: این بسیار دردآور است که ما در حوزه تامین اصلی‌ترین و اساسی‌ترین نیاز روستاهای استان یعنی آب با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم و این به دلیل تنگ نظری‌هایی است که برخی نسبت به استان یزد در استفاده از منابع آبی موجود در کشور دارند.

استاندار یزد اظهار امیدواری کرد: بتوانیم شاخص بهره‌مندی روستاهای استان از آب آشامیدنی سالم را ارتقاء دهیم تا هم خدمت شایسته ‌ای به مردم روستا داشته باشیم و هم شاهد آسیب‌های اجتماعی کمتری در شهرها باشیم.

 

انتهای پیام/م*






آخرین اخبار آخرین اخبار