Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیرکل زندان های استان یزد:

زندان یزد پذیرای بالاترین میزان اتباع بیگانه در کشور است


رضا ذوالفعلی‌نژاد گفت: 60 درصد زندانیان استان بر اساس محل سکونت بومی محسوب شده و40 درصد غیر بومی هستند البته از مجموع زندانیان غیر بومی 12 درصد اتباع بیگانه بوده که نسبت به سایر استان ها آمار بسیار بالایی است.

 به گزارش خبرنگار یزدامروز، رضا ذوالفعلی‌نژاد ظهر امروز به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران حاضر و به ارائه گزارش یکساله پرداخت.

وجود 4هزار زندانی در زندان های یزد 

مدیرکل زندانهای استان یزد از وجود 4 هزار زندانی در زندان های استان خبر داد و گفت: 54 درصد زندانیان به علت حمل و فروش مواد مخدر،23 درصد به علت سرقت، 6 درصد به علت جرائم علیه اشخاص، 4 درصد به علت بدهکاری مالی به غیر از کلاهبرداری و 13 درصد نیز به دلیل ارتکاب سایر جرائم در زندان های استان یزد به سر می برند.

ذوالفعلی‌نژاد در خصوص بومی بودن یا غیر بومی بودن زندانیان یزد اظهار داشت: 60 درصد زندانیان استان بر اساس محل سکونت بومی محسوب شده و 40درصد غیر بومی هستند البته از مجموع زندانیان غیر بومی  12 درصد اتباع بیگانه بوده که نسبت به سایر استان ها آمار بسیار بالایی است.

وی پیرامون جنسیت و سن زندانیان هم ابراز داشت: 95 درصد زندانیان را مردان و 5درصد زنان تشکیل می دهند و سن آن ها رنج سنی آنان نیز بین 19 تا 45 سال است که نشان دهنده کاهش سن جرم بوده که بیش از 70 درصد زندانیان را تشکیل می دهند البته 70 درصد آنان متاهل و 30 درصد هم مجرد هستند.

85 درصد زندانیان بی سواد یا کم سواد هستند

مدیرکل زندانهای استان با بیان اینکه 85 درصد زندانیان بی سواد یا کم سواد هستند ابراز داشت: سطح تحصیلات و میزان سواد افراد در ارتکاب جرم موثر است نه اینکه افراد تحصیلکرده مرتکب جرم نشوند بلکه بعضا همین افراد برخوردار از سواد عالیه نیز دست به جرائم کلاهبرداری و شبکه های هرمی می زنند اما معمولا ارتکاب جرم در این افراد کمتر بوده و این موضوع حاکی از فقر فرهنگی زندانیان است.

ذوالفعلی‌نژاد اضافه کرد: 88 درصد زندانیان  را نیز کارگران روزمزد، صاحبان مشاغل آزاد و کسانی که امنیت شغلی ندارند تشکیل می دهند که به دلیل مشکلات اقتصادی گرفتار شده یا مجبور به ارتکاب جرم شدند که نشان از فقر اقتصادی زندانیان دارد و تا زمانی که زیرساخت های اقتصادی در کشور درست نشود با چنین مشکلاتی روبرو خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش حفظ کرامت انسانی زندانیان را یکی از مهمترین اولویت‌های اجرایی این سازمان بیان کرد و ابراز داشت: زندانیان در بدو ورود از نظر پزشکی، روانشناسی و فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرند و برای آنها برنامه ریزی لازم صورت می گیرد.

این مقام مسئول  با بیان این‌که حدود 60  درصد زندانیان در بدو ورود دچار بیماری جسمی و روانی مختلف هستند ادامه داد: پس از رفع مشکلات روحی و جسمی زندانی اقدامات فرهنکی نظیر ارتقا سطح سواد از حضور در کلاس های نهضت سوادآموزی تا دانشگاه علمی کاربردی که در حال حاضر 35 دانشجو دارد صورت می گیرد.

مدیرکل زندانهای یزد با اشاره به فعالیت های قرآنی زندانیان اظهار داشت: در حال حاضر 2400 قرآن آموز در زندان های استان یزد وجود دارند که 764 نفر حافظ نیم و تمام جزء قرآن کریم هستند.

ذوالفعلی‌نژاد ادامه داد: طی5 سال متوالی در حوزه نماز توانستیم رتبه نخست استانی و کشوری را کسب کنیم ضمن اینکه 29 باب نمازخانه را در زندان های استان تجهیز و 2 باب نمازخانه نیز در سال گذشته در زندان شماره 2 به نام شهید حججی و زندان مرکزی افتتاح شده است.

وی تصریح کرد: 65 دوره مهارت زندگی ، برخورداری از 48 هزار و 970 جلد کتاب یعنی به ازای هر زندانی 13 جلد کتاب در 6 باب کتابخانه زندان های استان و برگزاری دوره‌های مختلف حرفه آموزی از دیگر رویکردهای مدیریتی زندان های استان یزد بوده است

اشتغال 220 مددجو در واحدهای خدماتی و تولیدی یزد

ذوالفعلی‌نژاد اشتغال و حرفه آموزی را از سیاست های سازمان زندان ها برشمرد و گفت: 198 دوره آموزشی در 62 رشته مهارتی برگزار شده  و در حال حاضر درحوزه شاغلین مولد(افراد دارای درآمد حداقل 400 هزار تومان به بالا ) و غیرمولد 1371 نفر مددجو در زندان های یزد وجود دارد.

این مقام مسئول از عقد قرارداد 220 مددجو با 42 واحد خدماتی و تولیدی از طریق بنیاد تعاون زندانیان طی دو سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر برای زندانی شغل ایجاد شود امکان برگشت وی به زندان بسیار پایین است به طوری که براساس بررسی های انجام شده بازگشت مجدد زندانیان در استان یزد کمتر از 10 درصد است و خوشبختانه موسسات هم استقبال خوبی از این طرح دارند.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار