Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد:

سعی کردیم سنت‌های عزاداری مردم یزد را به دیگر استان‌ها معرفی کنیم/6 میلیون بازدیدکننده عزاداری یزدی‌ها،در فضای مجازی


مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد با بیان اینکه عزاداری یزدی‌ها در شهرستان‌های مختلف، تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یکدیگر دارد، اظهار داشت: تلاش شد تا این تفاوت‌ها و شباهت‌ها به مردم سایر استان‌ها، هم‌وطنان خارج از کشور و حتی مردم علاقه‌مند دنیا نشان داده شود.

احمد پهلوانیان در گفتگو با خبرنگار یزدامروز؛ با اشاره به فعالیت‌های صدا وسیمای مرکز یزد برای بازتاب حداکثری عزاداری مردم یزد در ایام محرم، گفت: صدا و سیمای مرکز یزد در سال جاری بر روی دو مسئله تمرکز ویژه داشت؛ اول بازتاب حداکثر سوگواری هیئآت مختلف و مردم استان یزد و دوم تأکید بر بازتاب آداب و رسوم عزاداری سنتی و میراث پیشینیان.

وی ادامه داد: به طور مثال در برنامه «بفرمائید روضه» صبح‌های دهه اول که از استودیو خود ما پخش شد، بر روی سنت‌های محافل عزاداری یزد نظیر پذیرایی چای با طال(سینی مخصوص) و یا چاووشی‌خوانی -که متأسفانه امروزه در حال فراموشی است- تأکید داشتیم و به عنوان رسانه تلاش کردیم تا این سنت‌ها را به مخاطبان یادآوری کنیم و نشان دهیم.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد افزود: در نمایش آئین باشکوه نقل‌برداری عصر عاشورا امسال علاوه بر شهرستان تفت، تلاش شد تا این آئین باشکوه به صورت همزمان از شهرستان‌های یزد، مهریز و اشکذر نیز به‌طور زنده پخش شود و در شبکه‌های ملی نیز سعی کردیم عزداری این شهرستان‌ها بیشتر به نمایش گذاشته شود.

پهلوانیان با بیان اینکه عزاداری یزدی‌ها در شهرستان‌های مختلف، تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یکدیگر دارد، اظهار داشت: تلاش شد تا این تفاوت‌ها و شباهت‌ها  به مردم سایر استان‌ها، هم‌وطنان خارج از کشور و حتی مردم علاقه‌مند دنیا نشان داده شود؛ مثلا آئین عزداری شهرستان ابرکوه در هشتم محرم که یک نوع خاص و منحصر به فرد عزاداری است به صورت مستقیم پخش شد یا عزاداری در شهرستان‌های دیگر مانند بافق، مهریز، میبد و اشکذر را به صورت زنده پخش کردیم.

وی یادآور شد: نگاه صدا وسیما به هیئآت و محلات نگاه یکسانی است و حتی سیاسیت ما این است که از محلات و حسینیه‌های کمتر دیده شده پخش زنده داشته باشیم و امسال برنامه پخش زنده را از حسینیه خیرآباد داشتیم که در طول این چند سال هفتمین حسینیه بود و در سالیان گذشته نیز از محلات مریم‌ آباد، نصرآباد و حسن آباد پخش زنده داشتیم که بعضا صدا و سیما برای اولین بار در این محلات  حضور پیدا می‌کرد و این حسینیه‌ها از ظرفیت‌های عزاداری استان یزد هستند.

بیش از 6 میلیون بازدیدکننده، عزاداری یزدی‌ها را در فضای مجازی دنبال کردند

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد با اشاره به بهره‌مندی صدا وسیمای یزد از تمامی ظرفیت‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای به نمایش گذاشتن آئین عزاداری مردم یزد، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های عظیم فضای مجازی امسال قوی‌تر از سال‌های گذشته، اکیپ فعالین فضای مجازی را راه‌اندازی کردیم و به طور همزمان با پخش تلویزیونی، مراسمات مردم یزد را به صورت آنلاین در این فضا نیز به سمع و نظر علاقه‌مندان رساندیم که بر اساس آخرین آمار، تا روز یازدهم محرم بیش از 6 میلیون بازدیدکننده از این مراسمات بازدید کردند که آمار ارزشمندی است.

پهلوانیان خاطرنشان کرد: البته در کنار پخش زنده مراسمات برای نمایش ظرفیت‌های عزاداری استان، تولید و پخش عزاداری هیئآتی که به جهت ضیق وقت برای پخش زنده به آنان نوبت داده نشده بود، نیز در دستور کار قرار دادیم و در همین راستا اکیپ‌هایی به روستاها و شهرهای مختلف اعزام شده و این برنامه‌ها تولید و پخش شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز گنجینه بی‌نظیری از آداب و رسوم عزداری یزدی‌ها از سراسر استان داریم که البته حاصل تلاش مدیران و همکاران قبلی نیز هست.

پهلوانیان پیرامون رویکرد صدا وسیما در پخش عزاداری‌ها، بیان کرد: در حوزه پخش عزاداری‌ها تلاش شد در مسائلی که به رسانه مرتبط نمی‌شود ورود نکنیم به طور مثال انتخاب حسینیه‌ها برای پخش زنده و همچنین نوبت‌دهی به هیئأت بر عهده سازمان تبلیغات و شورای هیئآت مذهبی است، بنابراین این امور به اهل فن واگذار شد و ما تنها نکات فنی و رسانه‌ای را که حوزه تخصص ما بود به آنان گوشزد کردیم؛ ما تنها به دنبال بازتاب حداکثری عزاداری‌ها  بودیم و در این زمینه نیز تعامل جدی را با متولیان امر انجام دادیم.

ادامه دارد...






آخرین اخبار آخرین اخبار