Navigation Navigation

محتوا محتوا


سهم یزدی ها از قطب پزشکی مرکز و جنوب کشور


شلوغی مطب ها و مراکز درمانی، کمبود پرستار و عقب افتادن کارانه آن ها تمام سهم و بهره مردم یزد از قطب پزشکی مرکز و جنوب کشور است.

به گزارش یزدامروز؛ شلوغی مراکز درمانی  و معطلی در صف ویزیت پزشکان را قطعا هر یزدی چشیده است. هر روز هم گلایه های بسیاری در این زمینه بیان می شود امادر مقابل مسئولین  تنها به یک جواب اکتفا می کنند: «یزد؛ قطب درمانی جنوب و مرکز کشور است.»  

علاوه بر این که این ادعا قابل بررسی است اما حتی در صورت صحت آن، باز هم این سوال باقی می ماند که آیا نباید برای رفاه حال مردم (چه شهروندان و چه مسافرانی که به یزد می آیند) چاره ای اندیشید؟

مشکلات عدیده مراکز درمانی قابل چشم پوشی نیست، شلوغی و دلایل آن، کمبود نیروی متخصص و مشکلات معیشتی کادر درمان همه و همه نیازمند راه حلی عاجل و جدی است.

چرا مراجعه به مراکز درمانی در یزد بالاست؟

اسفند سال 95 نماینده مردم یزد و اشکذر در حاشیه افتتاح بیمارستان رهنمون، خطاب به وزیر بهداشت گفت: موقعیت استان یزد در منطقه مرکزی کشور و کریدور جاده ها باعث شده تا میزان حادثه زیاد شده و در نتیجه مراجعات پزشکی بالا باشد، لذا از این لحاظ نیاز به توجه ویژه ای دارد.

سید ابوالفضل موسوی افزود: نکته دوم این است که یزد قطب پزشکی منطقه مرکزی و جنوب کشور بوده و بیش از 50 درصد ازمراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی از استان یزد نیستند. البته ما از این اتفاق استقبال می کنیم و ارائه خدمت را وظیفه خودمان می دانیم اما نیاز داریم که از این جهت وزارت بهداشت توجه بیشتری به یزد داشته باشد. وقتی خدمات در یزد اتفاق می افتد امیدواریم توجهات دولت و وزارت بهداشت به این موضوع بیشتر شود.

وی ادامه داد: نمایندگان استان های شرقی کشور انتظار دارند در مراسم اربعین میهمان ها از استان های همجوار به جز درمان پزشکی در یزد امکان استقرار هم داشته باشند.

موسوی با اشاره به حضور چشمگیر اتباع خارجی در یزد عنوان کرد: مردم شریف یزد پذیرای اتباع خارجی هستند، اما تبعاتی هم وجود دارد که عنایت ویژه وزارت بهداشت را می طلبد.

کمبود هزار و 300 پرستار در یزد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه این استان قطب پزشکی جنوب و جنوب شرق کشور محسوب می‌شود گفت: از نظر سطح‌بندی خدمات درمانی، استان یزد اعم از شهر یزد و شهرستان‌ها با کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص مواجه نیست و صرفاً در رشته‌های فوق تخصص جراحی تراکس و جراحی عروق کمبود داریم که در حال تامین است.

علی دهقان با بیان اینکه چهار هزار و 652 پزشک در استان داریم افزود: بر اساس گزارش نظام پزشکی تعداد 2 هزار و 99 پزشک عمومی، 843 متخصص و فوق تخصص،  هزار و 30 دندان پزشک و 680 داروساز، تا پایان سال 95 در یزد خدمت رسانی داشته‌اند.

وی در تشریح تعداد پرستاران استان یزد اظهار کرد: تعداد 641 پرستار مرد و هزار و 664 پرستار زن در بیمارستان های دولتی یزد و تعداد 292 مرد و هزار و 212 زن در بیمارستان های خصوصی حضور دارند که در مجموع 3 هزار و 517 پرستار در بیمارستان‌های استان یزد حضور دارد.

دهقان با بیان اینکه تعداد هزار و 703 تخت فعال در بیمارستان‌های دولتی و 982 تخت در بیمارستان های خصوصی است اذعان کرد: با توجه به تعداد تخت‌های فعال در بیمارستان‌ها استان یزد چهار هزار و 833 پرستار نیاز دارد که در این زمینه با کمبود هزار و 316 پرستار در استان یزد مواجه هستیم.

پرستاران یزدی؛ یک سال بدون کارانه

علیرضا صادقی نائب رئیس نظام پرستاری استان یزد گفت: پرستاران خیلی مشکل دارند، اما اصل مشکل این است که یک سال است که فقط حقوق گرفته اند وکارانه ای که طبق طرح نظام نوین بیمارستانها در سابق و از بعد از اجرای طرح تحول طبق طرح قاصدک (مبتنی بر عملکرد) باید به آنها تعلق می گرفته و حداقل 50 درصد از دریافتیهایشان را شامل می شود، یک سال است که از آن بی نصیب هستند و الان تمام حقوقشان تنها صرف پرداخت قسطهایشان می شود. پرداخت این بدهی ها، اصلی ترین مطالبات ما است. لازم به ذکر است که در طرح اخیر وزارت بهداشت جهت پرداخت کارانه های پرسنل موسوم به طرح قاصدک بر خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری اضافه کاری پرسنل هم در محل پرداخت کارانه گنجانده شده است و به تبع آن مبلغ حاصل از اضافه کاری پرستاران نیز به همراه مبلغ کارانه آنها دچار معوقات نزدیک به یکسال شده است در صورتی که اگر اضافه کار جدا می شد وزارت بهداشت موظف بود طبق قانون لا اقل اضافه کاری پرستاران را به موقع ودر آخر هر ماه پرداخت کند، اما متأسفانه همانطور که عرض شد بر خلاف نص قانون مدیریت خدمات کشوری این امر محقق نشده است.

یزد؛ قطب پزشکی ؟

بارها شنیده ایم که یزد قطب پزشکی است. سوال این است که آیا امکانات یزد نیز به اندازه ای که باید باشد، هست؟ اخیراً آمار دقیقی از سرانه فضاهای درمانی استان ارائه نشده است، اما مرکز آمار اخیراً آماری از ارزش افزوده بهداشت و درمان منتشر کرده است.

با دقت در تصویر زیر به راحتی می توان فهمید که ارزش افزوده بخش بهداشت و درمان در استان اصفهان بیش از سه برابر و در استان فارس قریب به 3 برابر استان یزد است.

 

 

لذا اینگونه به نظر می رسد، که آنچنان که باید و شاید به یزد توجه نمی شود. اگر یزد قطب پزشکی است پس نباید از لحاظ امکانات و تعداد کادر درمانی مشکلی داشته باشد. شایسته نیست شهروندان یزدی برای استفاده از خدمات پزشکی وقت و سرمایه بسیاری هزینه کنند.

 





آخرین اخبار آخرین اخبار