Navigation Navigation

محتوا محتوا

جوزدگی قیمت مسکن در یزد؛

شایعه افزایش قیمت مسکن در یزد هست اما معامله نمی‌شود


یک مشاور املاک در یزد گفت: اجاره‌بها امسال حدود 15 درصد افزایش یافته اما در زمینه خرید و فروش در سال 97 شاهد افزایش قیمت نبوده‌ایم.

به گزارش یزدامروز، بازار مسکن که در چهار سال گذشته رکود کم سابقه‌ای را تجربه کرده، در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شده، به طوری که در پایتخت قیمت مسکن حتی تا 50 درصد نیز افزایش یافته است! این در حالی است که به گفته کارشناسان مسکن، میزان خرید وفروش تا این میزان افزایش نداشته و در واقع آنچه شاهد آن هستیم نه رونق بازار مسکن بلکه نوعی رکود تورمی در این بازار است.

کارشناسان مسکن البته عمدتا معتقدند این افزایش قیمت بیشتر ناشی از فضای روانی و در واقع حباب است.

حسام عقبایی نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این رابطه معتقد است: افزایش قیمت‌های کنونی مسکن غیرمنطقی، غیرمتعارف و غیرواقعی بوده و حباب‌گونه است. برخی افراد از روی شکم سیری قیمت‌های بالایی را برای مسکن اعلام می‌کنند و می‌خواهند موجی برای ایجاد گرانی ایجاد کنند.

وی با تاکید بر این‌که قیمت‌های حبابی کنونی تیرماه برطرف می‌شود، می‌گوید: از دو ماه آینده قیمت‌ها این‌گونه نیست که به صورت ماهانه تغییر کند و حباب کنونی آن می‌ترکد.

همچنین سخنگوی کمیسیون عمران هم معتقد است: افزایش قیمت مسکن بیشتر حباب است و باید دولت هر چه سریع‌تر وضعیت ارز را ساماندهی کند تا این وضعیت بهبود یابد.

در یزد نیز افزایش قیمت مسکن از تأثیر جو روانی تهران بی‌نصیب نمانده و فروشندگان مسکن تلاش دارند تا املاک خود را با قیمت بالا به فروش برسانند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند قدرت خرید مردم در حدی نیست که در شرایط کنونی تحمل افزایش قیمت مسکن را داشته باشد.  

یک مشاور املاک واقع در بلوار دانشگاه به خبرنگار یزدرسا در پاسخ به اینکه آیا قیمت مسکن در یزد افزایش داشته یا خیر گفت: هنوز معامله‌ای که حاکی از افزایش قیمت باشد صورت نگرفته است و موضوع افزایش قیمت مسکن در یزد در حد جو است اما خود صاحبان ملک قیمت‌ها را حدود 10 درصد بالا برده‌اند اما کسی خریدار نیست.

وی اظهار داشت: در ماه‌های آینده هم من فکر نمی‌کنم قیمت مسکن افزایش یابد چرا که قدرت خرید مردم پایین است و امکان خرید وجود ندارد. در عرصه اجاره هم وضعیت همین است، یعنی کسی که مستأجر است شرایط اقتصادی‌اش به گونه‌ای نیست که بتواند افزایش قیمت را تحمل کند.

این مشاور املاک تأکید کرد: قدرت خرید مردم به گونه‌ای است که نمی‌توانند ملک با قیمت بالاتر از سال گذشته را خریداری کنند. به‌طوری‌که نه تنها افزایش قیمت نداریم بلکه برخی از فروشندگان حتی زیر قیمت هم ملک خود را به فروش می‌رسانند.

وی با تأکید بر اینکه بحث افزایش قیمت املاک بیشتر جوسازی است گفت: شایع می‌کنند که افزایش قیمت صورت گرفته اما معامله نمی‌شود. البته در موارد استثنا در برخی مناطق خاص افزایش قیمت چنددرصدی صورت گرفته و معامله هم شده که این البته محدود به مواردی خاص بوده است که به هیچ عنوان قابل تعمیم به همه جای شهر یزد نیست.

یک مشاور املاک واقع در میدان امام علی (علیه‌السلام) هم به خبرنگار یزدرسا گفت: اجاره‌بها امسال حدود 15 درصد افزایش یافته اما در زمینه خرید و فروش در سال 97 شاهد افزایش قیمت نبوده‌ایم و هر میزان که قرار بود قیمت بالا برود در ماه‌های پایانی سال 96 اتفاق افتاد. در واقع حدود 10 درصد قیمت در زمستان سال 96 نبست به قبل از آن افزایش یافت.

همچنین یک مشاور املاک دیگر هم به خبرنگار یزدرسا در رابطه با افزایش قیمت مسکن گفت: افزایش قیمت خرید و فروش مسکن نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد بوده است.

این در حالی است که حسن ذوالفقاری نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک یزد گفت: مصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته است. اجاره‌بها نیز حدود 10 الی 15 درصد افزایش داشته که البته ممکن است از این هم بیشتر شود. قیمت فروش نیز با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی حدود 15 تا 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار