Navigation Navigation

محتوا محتوا

تحلیل کارشناس مسائل غرب آسیا از رخدادهای عراق؛

شریان‌های اصلی اقتصاد عراق در اختیار آمریکایی‌ها است/ نقش حزب بعث در اغتشاشات اخیر


کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: در تمام شئونات اقتصادی عراق، آمریکایی‌ها به صورت مبنایی و با قراردادهای بالای 20 سال و 25 سال حضور دارند و شریان‌های اصلی اقتصاد عراق را در اختیار دارند.

سیدرضا صدرالحسینی در گفتگو با خبرنگار یزدامروز گفت: ملت عراق در طول نزدیک به 40 سال گذشته درگیری‌های شدیدی داشته که نقش اساسی را هم آمریکایی‌ها برای نابودی این ملت بازی کرده‌اند و این ملت در این مدت واقعا روی خوش ندیده‌اند.

حضور پررنگ آمریکا در بسیاری از ساختارهای اقتصادی، بانکی و تجاری عراق

وی با بیان اینکه در طول این سال‌ها استعدادهای عراقی‌ها توسط آمریکایی‌ها سرکوب شده است، اظهار داشت: در تمام شئونات اقتصادی عراق، آمریکایی‌ها به صورت مبنایی و با قراردادهای بالای 20 سال و 25 سال حضور دارند و شریان‌های اصلی اقتصاد عراق را در اختیار دارند.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: مردم عراق امروز خود را مستحق این مشکلات نمی‌دانند و از دولت انتظاراتی را دارند اما توان دولت‌ها برای حل این مشکلات مانند دولت‌های مستقل در دنیا نیست.

صدرالحسینی افزود: از سال 2004 تا کنون حدود 200 میلیارد دلار پول حاصل از درآمدهای نفتی وارد عراق شده است اما به دلیل حضور آمریکایی‌ها در بسیاری از ساختارهای اقتصادی، بانکی و تجاری، عراقی‌ها نتوانسته‌اند حتی در حوزه بانکی و بانکداری موفق باشند. مثلا الان در عراق شعبه برخی از بانک‌ها فقط در مرکز استان وجود دارد و حتی در شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها وجود ندارد؛ یعنی اینکه گردش مالی و پولی مردم بسیار ابتدایی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: در واقع آمریکایی‌ها با نفوذ و در دست گرفتن بانک مرکزی عراق اجازه توسعه بانک داری را به این کشور ندادند و در تمام حوزه‌هایی که ستون‌های اصلی و مبنای اصلی توسعه در عراق است آمریکایی‌ها این سیاست را اتخاذ کرده‌اند.

عصبانیت آمریکا و اسرائیل از وحدت ایران و عراق

صدرالحسینی با بیان اینکه رقبای منطقه‌ای عراق و همچنین آمریکا و صهیونیست‌ها از نقش‌آفرینی این کشور در معادلات منطقه ناراحت هستند، تصریح کرد: عراق همسایه مستقل و گرامی ایران است و هرکسی در هر سطحی ادعا کند که عراق توسط ایران اداره می‌شود نه دوست ایران است و نه دوست عراق.

وی بیان کرد: برای مقابله با داعش وقتی خون ایرانی و خون عراقی در یک نقطه ریخته می‌شود این موجب استحکام پیوند بین ملت‌ها می‌شود و در چنین شرایطی معلوم است که سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی از این مسئله ناراحت هستند و آمریکایی‌ها بیش از همه ناراحتند؛ بنابراین الان صحبت از این می‌کنند که ایران مقصر است و ایران در امور عراق دخالت می کند اما یک مورد نمی‌توانند شاهد بیاورند. رسانه‌های بیگانه و معاند دائما از دخالت ایران در عراق می‌گویند اما آن‌ها حتی یک مصداق هم نمی‌توانند برای این ادعاهای خود بیاورند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به نفش‌آفرینی حزب بعث در اغتشاشات اخیر عراق گفت: حزب بعث به عنوان یک پایه اصلی آمریکایی‌ها در حال فعالیت است و اصلا داعش که به عراق حمله کرد برخی از فرماندهان و نیروهای اصلی‌اش همان فرماندهان بعثی بودند. لذا آمریکایی‌ها روی نسل سوم حزب بعث دارند کار می‌کنند و بخشی از این اغتشاشاتی که در عراق صورت می‌گیرد با مدیریت میدانی حزب بعث است.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار