Navigation Navigation

محتوا محتوا

جمالی نژاد:

شهر تاریخی یزد برنده جایزه جهانی انرژی 2017 شد +فیلم


شهردار یزد گفت: جایزه جهانی انرژی 2017 توسط بنیاد جهانی انرژی طی مراسمی، در نخستین اجلاس بین‌المللی شهر پایدار و کنفرانس جهانی آب به شهر تاریخی یزد داده شد.

به گزارش یزدامروز، «مهدی جمالی‌نژاد»، شهردار یزد در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: بعد از آنکه امسال شهر یزد به‌عنوان شهر جهانی در یونسکو به ثبت رسید، اخذ جایزه جهانی انرژی یزد دومین افتخار بین‌المللی است که نصیب این شهر تاریخی می‌شود.

وی در خصوص دلایل اعطای این جایزه اظهار داشت: این شهر به‌دلیل برخورداری از معماری بسیار سازگار با طبیعت، استفاده از تکنولوژی بادگیرها و سیستم قنوات و همین طور مصالح بومی و عایق (کاهگل و خشت) دارای مزیت‌هایی در زمینه حفظ و بهره‌برداری بهینه از انرژی است.

این مقام مسئول ادامه داد: خصوصیات دیگری نظیر حیاط میانی و گودال باغچه، استفاده از گونه‌های گیاهی کم آب خواه و سازگار با محیط و به طور کلی معماری هوشمندانه و عجین با محیط پیرامونی شهر از دیگر شاخص‌های مورد توجه در زمینه برگزیده شدن این شهر بوده است.

جمالی‌نژاد با اشاره به تلاش‌های مسئولان شهر و شهرداری یزد برای احیا و حفظ قنوات و آب انبارها و بادگیرها، گفت: سعی شده این دانش بومی و باستانی به فراموشی سپرده نشود و از طرفی این دانش به طور روزآمد و کاربردی در خدمت حفظ و توسعه شهر قرار بگیرد.

وی با اشاره به آنکه رویکرد شهرداری یزد حرکت این شهر به سوی شهر هوشمند است، تصریح کرد: یک شاخص مهم و مشهود در یزد رویکرد ما به استفاده از فناوری IT و ICT به صورت پایلوت در زمینه زیرساخت‌های لازم برای تحقق شهر الکترونیک است که در این راستا خدماتی مانند سامانه‌های کارت شهروندی، شهربین و چشم شهر ایجاد شده است. از طرفی کارهای زیاد دیگری مطابق با شاخص‌های شهر پایدار توسط واحدهای انفورماتیک شهرداری در دست انجام است.

گفتنی است، جایزه جهانی انرژی در حال حاضر برجسته ‏ترین جایزه زیست‏ محیطی است که با حمایت و همکاری سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و سالانه حدود 11 هزار طرح از 170 کشور در آن شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/



Loading the player...



آخرین اخبار آخرین اخبار