Navigation Navigation

محتوا محتوا

خبرنگار پیشکسوت یزدی:

ضرورت حرکت جامعه خبری به سمت تربیت خبرنگاران تخصصی/جوانان با علاقه و بررسی همه جانبه وارد عرصه خبرنگاری شوند


خبرنگار پیشکسوت یزدی گفت: به نظر بنده امروزه باید حرکت جامعه خبری به سمت تربیت خبرنگار تخصصی باشد و اگر چنین اتفاقی در استان بیفتد می توان به ارتقا سطح خبرنگاری در استان امیدوار بود.

یزدامروز؛ کاظم سبحان زاده متولد سوم فروردین 1343 درشهرستان مهریز یزد است .

وی  پس ازپایان دوران متوسطه در مهریز، به دانشگاه فرهنگیان راه یافت و توانست کارشناسی علوم تربیتی را از دانشگاه کرمان اخذ کند

 او که در حال حاضر دارای فوق لیسانس علوم ارتباطات از دانشگاه آزاد یزد است دارای 2فرزند دختر و یک فرزند پسر بوده و یکی از فعالین و پیشکسوتان عرصه خبر در استان دارالعباده به حساب می آید.

گفتگوی  خواندنی خبرنگار یزدامروز با پیشکسوت عرصه خبر و عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات یزد را از دست ندهید؛

لطفا بفرمائید از کی وارد عرصه خبرنگاری شدید و چرا؟

شغل اصلی من معلمی است اما من از دوران کودکی به خبرنگاری بسیار علاقه مند بودم و به همین دلیل 28 سال قبل به فرماندار مهریز مراجعه کردم و از ایشان خواستم بنده را به  عنوان خبرنگار به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) معرفی کند و آن زمان بنده به عنوان اواین خبرنگار این خبرگزاری در یزد مشغول  و تاکنون چندین مرتبه به عنوان خبرنگار برتر آن  انتخاب شدم.

فرمودید شغل اصلی شما معلمی است کمی در این خصوص توضیح بفرمائید؟

خب بنده سابقه 33 سال تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا پیش دانشگاهی را دارم البته خبرنگاری را از روی عشق و علاقه انجام می دهم و هرگز به آن به چشم شغل دوم نگاه نکردم.

با توجه به فعالیت زیاد شما در عرصه های مختلف فرهنگی بفرمائید در حال حاضر چه مسئولیت هایی دارید؟

بنده در حال حاضر به جز خبرنگاری ایرنا، به عنوان صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه دوهفته نامه آئینه مهر،صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه ورزشی؛ ورزش دارالعباده،سردبیردوهفته نامه استانی ایساتیس،مسئول روابط عمومی هیئت فوتبال ،عضو انجمن صنفی مدیران مسئول نشریات محلی ،عضو شورای هماهنگی روابط عمومی های ورزشی،عضو انجمن ورزشی نویسان ایران،عضو هیئت مدیره و خزانه دارخانه مطبوعات استان یزد در دوره پنجم  نیزمشغول به خدمت هستم.

شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات دوران خبرنگاری شما چیست؟

خوشبختانه اکثر خاطرات بنده در طول این 28 سال شیرین بوده چرا که وقتی اطلاع رسانی یک خبرنگار از مشکلات مردم بتواند گره ای  را باز کند شیرینی آن به مذاق خبرنگار خوش خواهد آمد به طور مثال در یکی از سال ها در مدارس مهریز شیر تاریخ گذشته توزیع کرده بودند که با پیگیری ها و اطلاع رسانی های بنده باعث شد مسئولان این موضوع را بررسی و از توزیع آن در مدارس جلوگیری کنند اما تلخترین خاطرات دوران خبرنگاری بنده هم مربوط به رحلت حضرت امام(ره) است.

مهمترنی دغدغه خبرنگاران از نظر شما چیست؟

اولین و مهمترین دغدغه خبرنگاران معیشت و درآمد آنان است چرا که متاسفانه اگر امروزه شخصی بخواهد تنها از طریق خبرنگاری امرار معاش کند کار بسیار سختی است به ویژه برای جوانانی که به تازگی زندگی خود را آغاز می کنند چون اکثریت خبرنگاران به صورت حق التحریری و با مبالغ بسیار پایین مشغول فعالیت هستند.موضوع دوم نداشتن بیمه و امنیت شغلی است و باید شرایط استخدام خبرنگاران فراهم شود تا با ذهنیتی باز و فارغ از وابستگی به جریان ها قلم بزنند.

با توجه به اینکه جنابعالی در حوزه ورزش هم تخصص و تجربه دارید به نظر شما چرا تعداد خبرنگاران ورزشی در استان کم است؟

خب متاسفانه تعداد خبرنگاران  ورزشی از تعداد انگشتان دست هم کمتر است چرا که متاسفانه هیئت های ورزشی و اداره ورزش و جوانان در این زمینه ورود نکرده و استعدادهای خلاق را شناسایی و تربیت نکردند ضمن اینکه در حوزه خبر ورزشی حمایت مالی و معنوی وجود ندارد و کمتر کسی علاقه مند فعالیت در این حوزه است و کسانی هم که در حال فعالیت هستند تنها به دلیل علاقه و عشق به این حوزه فعالیت می کنند.

چه توصیه ای به جوانانی که علاقه مند ورود به این حوزه هستند دارید؟

اولین لازمه کار خبرنگاری عشق و علاقه است بنابراین جوانان مستعد و علاقه مند با بررسی  و آشنایی کامل از این رشته شغلی وارد این عرصه شوند و به هیچ عنوان به دنبال معروفیت و یا استفاده از موقعیت خبرنگاری برای مرتفع کردن مشکلات خود نباشند و اگر جز این باشد پس از مدتی از این شغل دلزده و خسته خواهند شد.

وضعیت خبرنگاری در استان یزد را چگونه می بینید؟

به نظر بنده امروزه باید حرکت جامعه خبری به سمت تربیت خبرنگار تخصصی باشد و اگر چنین اتفاقی در استان بیفتد و خبرنگاران در حوزه های مختلف به صورت متخصص دوره های آموزشی لازم را ببینند و در یک حوزه تخصصی فعالیت کنند می توان به ارتقا سطح خبرنگاری در استان امیدوار بود.

با توجه به اینکه جنابعالی در دوره پنجم به عنوان اعضا هیئت مدیره خانه مطبوعات استان انتخاب شدید کمی از وظایف  آن  برایمان بگویید؛

ارتقا شان ومنزلت خبرنگاران،لیجاد وفاق و همدلی بین جامعه خبری ،استفاده از تجربیات پیشکسوتان وفعالین این حوزه و پیگیری مشکلات و مطالبات خبرنگاران از مهمترین وظایف  خانه مطبوعات است.

سخن آخر؛

دوست دارم برای آینده خبرنگاری یزد کاری انجام دهم و به همین دلیل با راه اندازی کانون خبرنگاران در شهرستان ها به دنبال شناسایی استعداد ها و تربیت آنان برای آینده هستم و امیدوارم در این عرصه بتوانم  نام نیکی از خود برجای بگذارم.

انتهای پیام/ح

 






آخرین اخبار آخرین اخبار