Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد:

ضرورت حفظ بافت تاریخی درطرح توسعه امامزاده/نیازمند تغییر در نیات واقفین هستیم


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت:علی‌رغم فضاسازی‌هایی که در برخی فضاهای مجازی و رسانه‌ها شده است درطرح جامع توسعه امامزاده بر ضرورت حفظ بافت تاریخی و اماکن ارزشمند قدیمی تأکید شده است.

به گزارش خبرنگار یزدامروز؛ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در حاشیه نشست خبری که به مناسبت اعلام برنامه‌های بزرگداشت سالروز وفات  امامزاده جعفر برگزار شد بابیان اینکه شجره‌نامه امام‌زاده جعفر محمد (ع) با چهار واسطه به امام صادق (ع) می‌رسد گفت: یکی از ویژگی‌های بارز این امامزاده این است که ایشان پدربزرگ و جد اکثر امامزادگان استان نظیر سید رکن‌الدین،سید شمس‌الدین،سید قوام الدین و سید تاج‌الدین هستند و از دیرباز مآمن و پناه مردم و بزرگان دینی و علمی این شهر بودند و در بین عامه مردم از تنها شخصیتی که با لفظ امامزاده نام‌برده می‌شود این امامزاده واجب‌التعظیم است.

حجت‌الاسلام حسین زارع زاده تدفین علمای بزرگ درگذشته و حال در جوار این امامزاده را سندی دیگر بر محبوبیت و علاقه یزدی‌ها به ایشان دانست و اظهار داشت: مکان امامزاده درگذشته قبرستان بوده که  همسر جناب ابوجعفرمحمد(ص) که دختر حاکم شهر بوده و از اشراف و اعیان به‌حساب می‌آمده در این مکان مدفون‌شده بوده و حضرت نیز وصیت  کردند تا ایشان را در این مکان دفن کنند.

زارع زاده با اشاره به تغییر رویه سیاست‌های سازمان اوقاف در خصوص هزینه کرد نذورات مردم گفت: بیشترین مبلغ نذوراتی که در امامزادگان جمع می‌شود درزمینهٔ های عمرانی،جاری و فرهنگی امامزادگان هزینه می‌شود و به همین دلیل یکی از سیاست‌های اوقاف کاهش هزینه‌های جاری و جذب خدام افتخاری است.

وی اضافه کرد: در6 ماهه سال جاری مبلغ دو میلیارد و 150 میلیون ریال برای فعالیت‌های عمرانی، دو میلیارد و 350 میلیون ریال هزینه‌های جاری و 680 میلیون ریال نیز صرف امور فرهنگی شده که البته مبلغ قابل‌توجه آن از محل کمک‌های خیرین بوده است.

زارع زاده در ادامه ازاجرای برنامه‌های فرهنگی هفتگی و سالیانه در این مجموعه خبر داد و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن کریم،دعای توسل،زیارت عاشورا، دعای کمیل ،مناجات سحر در شب‌های جمعه،برنامه‌های مختلف ملی و مذهبی و ارائه مشاوره‌های خانواده و حقوقی به مردم ازجمله برنامه‌های اجرایی فرهنگی در این امامزاده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در خصوص اقدامات اداره متبوعش برای فرهنگ‌سازی درزمینهٔ ایجاد موقوفات فرهنگی توسط این اداره گفت: متأسفانه در این زمینه موقوفات کمی داریم و علی‌رغم تلاش ما برای ارائه مشاوره به مردم برای ثبت موقوفات جدید در برخی اوقات، واقفین برنیات خود تأکیددارند و نیازمند تغییر رویه درنیات واقفین هستیم.

وی در خصوص تغییر نیات وقفیات در مورد موقوفات قدیمی هم گفت: تنها دریک صورت امکان تغییر نیت واقفین وجود داردکه امکان اجرای نیت وجود نداشته باشد وگرنه  باید عین نیت واقف اجرا شود.

زارع زاده با اشاره به اینکه توسعه مجموعه امامزاده جعفر در قرن نهم هجری توسط مرحوم مشیر الممالک صورت گرفته در خصوص حرف‌وحدیث‌های توسعه امامزاده جعفر گفت: علی‌رغم فضاسازی‌هایی که در برخی فضاهای مجازی و رسانه‌ها شده است درطرح جامع توسعه امامزاده بر ضرورت حفظ بافت تاریخی و اماکن ارزشمند قدیمی تأکید شده و معتقدیم میراث فرهنگی متعلق به همه مردم است و باید از آن حفظ و حراست شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تأکید کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با کمک اصحاب رسانه،مسئولان ذی‌ربط و دستگاه‌های مرتبط با این اقدام به جمع‌بندی دوستانه‌ای برای اجرای این طرح برسیم چراکه توسعه امامزاده جعفر(ع) با توجه به پتانسیل بالای این مکان مقدس در جذب گردشگر و استقبال روزافزون  زائرین اجتناب‌ناپذیر است.

 






آخرین اخبار آخرین اخبار