Navigation Navigation

محتوا محتوا

هزینه های پدرخوانده برای دولت؛

طراحی روحانی برای انتخابات پیش‌ رو و چالش هاشمی رفسنجانی


نگاهی به مواضع و سخنان رئیس‌جمهور در چند ماه اخیر نشان می‌دهد که وی در سال آخر دولت یازدهم به دنبال جلب اعتماد اصولگرایان در انتخابات سال 96 است. در حالی که تا قبل از این، هجمه‌های تند وی نسبت به منتقدان را شاهد بودیم.

یزدامروز؛ نگاهی به مواضع و سخنان رئیس‌جمهور در چند ماه اخیر نشان می‌دهد که وی در سال آخر دولت یازدهم به دنبال جلب اعتماد اصولگرایان در انتخابات سال 96 است. در حالی که تا قبل از این، هجمه‌های تند وی نسبت به منتقدان را شاهد بودیم اما در چند ماه اخیر حسن روحانی رویه‌ی متفاوتی را در پیش گرفته و سعی کرده کمتر منتقدین را مورد هجمه شدید قرار دهد. این رویه‌ی رئیس‌جمهور را حتی در آخرین گفت وگوی تلویزیونی وی نیز شاهد بودیم تا جایی که انتقاد رسانه‌های اصلاح‌طلب را هم به همراه داشت.

اینکه چرا رئیس‌جمهور در ماه‌های پایانی دولت یازدهم چنین رویکردی را اتخاذ کرده، به تاکتیک وی برای انتخابات آینده مربوط می‌شود. حسن روحانی به خوبی می‌داند که جریان اصلاح‌طلب در انتخابات پیش‌رو چاره‌ای جز حمایت از او ندارد و شرایط اصلاح‌طلبان به گونه‌ای نیست که بخواهند به دنبال مطرح کردن فرد دیگری برای انتخابات آینده باشند. بر همین اساس، وی از جانب آن‌ها خیالش راحت است و می‌داند که رای آن‌ها به او در انتخابات سال 96، تضمین شده است. به همین جهت، رئیس‌جمهور ترجیح می‌دهد تمرکز اصلی خود را بر روی اصولگرایان به ویژه اصولگرایان سنتی بگذارد و برای جلب حمایت آن‌ها تلاش می‌کند. در واقع وی برای نیل به این هدف خود سعی می‌کند مواضعی نزدیک به حاکمیت بگیرد و از اتخاذ مواضع تند و افراطی پرهیز کند.

اما حسن روحانی در این مسیر با چالشی جدی مواجه است و آن هم مربوط می‌شود به مواضع افراطی و ساختارشکنانه هاشمی رفسنجانی که به عنوان پدرخوانده دولت شناخته می‌شود. سخنان رفسنجانی در ماه‌های اخیر تا حدی افراطی بوده که وی حتی از لزوم کاهش توان نظامی کشور نیز سخن گفت و از اینکه نیروهای نظامی کشور را هم زیر سئوال ببرد ابایی ندارد. نکته‌ی قابل توجه در رابطه با این سخنان رفسنجانی جایی است که او این سخنان را به عنوان وعده‌ای از اقدامات دولت دوم روحانی مطرح می‌کند!

دولت یازدهم که از ابتدای روی کار آمدن سایه‌ی سنگین رفسنجانی بر سرش سنگینی می‌کرد و هاشمی از اینکه به طور علنی بگوید روحانی 3 درصد رای بیشتر نداشت و حمایت او موجب شد تا رئیس‌جمهور شود هم ابایی ندارد، حال و در شرایطی که به دنبال آرام کردن فضا برای جلب حمایت اصولگرایان در انتخابات آینده است، با چالش مواضع تند هاشمی و هزینه‌ی این مواضع برای دولت مواجه است.

روحانی از یک‌سو نمی‌خواهد علیه هاشمی موضع‌گیری کند، اما از سویی هم هزینه‌هایی که او برای دولت می‌تراشد را مغایر با تاکتیک مورد نظر دولت در انتخابات پیش‌رو می‌داند.

کیانوش حقیقت طلب





آخرین اخبار آخرین اخبار