Navigation Navigation

محتوا محتوا

فعال اقتصاد مقاومتی در یزد:

عدم حمایت مسئولان در عرصه اقتصاد مقاومتی /بسیج سازندگی تنها حامی من بود


فعال اقتصاد مقاومتی در یزد با ابراز گلایه از عدم‌حمایت مسئولان جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان اظهار داشت: مسئولان مربوطه هیچ حمایتی برای معرفی و گسترش پرورش این نژاد در سطح نداشتند و تنها در برخی موارد به بازدید از واحد اکتفا می‌کنند.

یزدامروز؛«اقتصاد مقاومتی یعنی ما اگر به نیروی داخلی، به ابتکار جوان‌ها، به فعّالیّت ذهن‌ها و بازوها در داخل، تکیه کنیم و اعتماد کنیم، از فخر و منّت دشمنان خارجی، خودمان را رها خواهیم کرد؛ راه درست این است». (امام خامنه‌ای)

سیامک سلطان احمدی متولد 1354 تهران است که در سال 1392 جهت احداث یک واحد پرورش شترمرغ به یزد مهاجرت کرد اما علی‌رغم تلاش‌های گوناگون به دلیل عدم همکاری مسئولان جهاد کشاورزی استان در تأمین زمین نتوانست به هدف خود برسد.

این کارآفرین پرتلاش ناامید نشده و با تغییر مسیر کاری در عرصه پرورش نژاد جدیدی از دام سنگین (گاو و گوساله) قدم برداشت.

گفتگوی خبرنگار یزد امروز؛ را با این دامدار پرتلاش و فعال عرصه اقتصاد مقاومتی از دست ندهید؛

سیامک سلطان احمدی گفت: در سال 1392 با خرید و ساخت یک قطعه زمین در مجتمع گاو شیری فهرج، برای اولین در این استان یزد اقدام به پرورش گوساله‌ای سوئیسی با نژاد سیمنتال کردم

وی بابیان اینکه این نژاد در استان‌های شمالی مثل مازندران و گلستان با استقبال خوبی روبرو بوده است اظهار داشت: این نژاد از گاو دومنظوره (شیری و گوشتی) بوده که بازده خوبی نسبت به نژادهای دیگر داشته و کار کردن با آن ساده و کم‌هزینه بوده و از همه مهم‌تر این نژاد مقاومت بالایی در برابر گرما و بیماری دارد.

سلطان احمدی کم‌خوراک بودن، تولید شیر باکیفیت، سخت زا نبودن، استخوان‌بندی محکم، نداشتن هزینه‌های درمان و زایمان گوساله‌های سنگین‌وزن را از دیگر ویژگی‌های این نژاد دامی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این نژاد در عین اینکه خوراک کمی دارند اما از رشد خوبی برخوردار بوده و برای پروار کردن بسیار مناسب است.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی افزود: این نژاد نژادی آرام و قانع بوده که ضمن کاهش هزینه سود بالاتری را نصیب دامدار می‌کند و با توجه به شرایط آب و هوایی یزد در شرایط استرس گرمایی برخلاف اغلب گاوهای شیری تولید شیر آن‌ها افت نمی‌کند و در برابر مشکلاتی از قبیل ورم پستان، رشد سم‌ها و بیماری‌های عفونی نیز بسیار مقاوم است.

این دامدار موفق میزان شیردهی این نژاد را در زایمان اول بین 12 تا 18 کیلو گرم و در دفعات بعدی تا 30 کیلوگرم عنوان کرد و ابراز داشت: شیر تولیدی این نژاد با پروتئین و ماده خشک بالاتر و چربی 4 درصد، نسبت به نژادهای دیگر برای تولید پنیر بسیار مناسب بوده و ازای هر 6 کیلوگرم شیر 1 کیلوگرم پنیر از آن گرفته می‌شود.

احمدی با ابراز گلایه از عدم‌حمایت مسئولان جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان اظهار داشت: مسئولان مربوطه هیچ حمایتی برای معرفی و گسترش پرورش این نژاد در سطح نداشتند و تنها در برخی موارد به بازدید از واحد اکتفا می‌کنند.

وی از مسئولان استان درخواست کرد درراستای تحقق منویات رهبر انقلاب درزمینهٔ اقتصاد مقاومتی نگاه ویژه‌ای به مقوله تولید داخلی داشته و در این مسیر اهتمام لازم را به‌طورجدی داشته باشند.

احمدی در پایان ضمن قدردانی از سازمان بسیج سازندگی برای حمایت از تولید و رونق اقتصادی واحدهای تولیدی در استان ابراز داشت: همکاری و حمایت‌های این سازمان از بنده ستودنی است و باعث گسترش فعالیت این واحد دام‌پروری شده و امیدوارم این حمایت‌ها هم در بعد مادی و هم در بعد معرفی این نژاد دامی در استان ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار