Navigation Navigation

محتوا محتوا

شاعره یزدی در میزگرد یزدرسا:

غفلت از کادرسازی پای موسیقی غربی را به نوحه های یزد بازکرده است/باور کنیم هیئت یک رسانه است


عالیه محرابی گفت: در زمینه موسیقی در گذشته غفلت کردیم و در این حوزه کادر سازی نداشتیم که نتیجه این غفلت پای موسیقی های غیر مجاز غربی را به نوحه های ما بازکرده است

عالیه محرابی در میزگرد یزدرسا با عنوان «شعرعاشورایی»، شعر آئینی را دارای شاخه های متعددی دانست و گفت: یکی از پیشرو ترین این شاخه ها شعر عاشورایی است که شامل مرثیه،شعر هیئات، نوحه سرایی، بحر طویل و... است که خوشبختانه در زمینه شعر هیئات پس از انقلاب به دلیل برگزاری مراسمات باشکوه عزداری پیشرو بوده ایم.

شاعره پر آوازه یزدی اضافه کرد: فضای سنتی و مذهبی بودن یزد در سالیان اخیر به رشد شعر هیئات کمک کرده و اشعار قوی و نغز شعرای یزدی هم توانسته نام یزد را به عنوان  حسنیه ایران مطرح کند و این تعامل بسیار مبارک، منجر به شناساندن سبک عزاداری یزدی ها در مرزهای داخلی و خارجی شده است.

مهرابی؛ ورود شعرای جوان به مبحث شعر هیئات را مایه طراوت این نوع از شعر دانست و ابراز داشت: یکی از اتفافات خوبی که با حضور شعرای جوان رقم خورده این است که ما امروز در محتوای اشعارهیئات تصاویر جدید، تخیل و ... را مشاهده کرده و به نوعی نبض شعر جوان را در هیئات حس می کنیم که در گذشته کمتر دیده می شد.

وی افزود: ولی در زمینه فرم اشعار شاعبه هایی را مشاهده می کنیم که رهبر انقلاب از این بابت نگرانی داشتند و به آیت الله ناصری هم تذکر دادند.

نوحه های یزد به دلیل چند لایه بودن سر از رسانه های بیگانه در آورده است

این شاعره یزدی چند لایه بودن و مبهم بودن اشعار را بزرگترین آسیب شعر هیئات برشمرد و ابراز داشت: بروز این پدیده در شعر آئینی اتفاق خوبی نیست چرا که درشعر هیئت برخلاف  شعر آزاد نمی توان هرگونه تخیلی را به آن وارد کرد چون ما در این نوع از شعر با خط قرمزهایی روبرو هستیم و شاعر نمی تواند حقیقت عاشورا را از منظر و نگاه خود تفسیر کند بلکه باید واقعه عاشورا را با خود عاشورا تطبیق دهد و به دلیل اینکه در اینجا با یک واقعه تاریخی مواجه است اجازه دخل و تصرف در آن را ندارد.

مهرابی اضافه کرد: چندلایه بودن شعر هیئات امروزه  منجر شده تا شعر ما از شبکه های رسانه ای بیگانه مانند «بی بی سی» سر دربیاورد و خوانش آن ها از شعر هیئات مذهبی ما مطابق میل آنان باشد چرا که نتیجه چند لایه بودن برداشت های متعدد و بر حسب فراخور حال افراد را منجر می شود که البته در شعر آزاد حُسن بزرگی است اما در شعر آئینی به این دلیل که نمی توان برداشت شخصی و سلیقه ای را از یک رویداد تاریخی داشت محلی از اعراب ندارد.

وی تعابیر مختلف از فرهنگ عاشورا مانند صلح طلب بودن یا جنگ طلب بودن امام حسین (ع) را نتیجه همین چند لایه بودن اشعار هییئات برشمرد و تصریح کرد: امام حسین (ع)حق طلب بود اما کمتر به این ویژگی اخلاقی حضرت اشاره شده است بنابراین چند لایگی اشعار اجازه خوانش های مختلف را داده و در نتیجه دشمن  آنچه را مدنظرش باشد برداشت کند البته همانطور که عنوان شد شعر یزد شعر سالم و پاکی است و  یقینا این چند لایگی ناخواسته اتفاق افتاده که می توان آن را کنترل و مدیریت کرد.

مهرابی در بخشی دیگر اظهار داشت: .یکی از اتفاقات مبارکی که در سال های اخیر صورت گرفته واکنش هیئات مذهبی به حوادث جهان اسلام و رویکردهای نظیر شهدای مدافع حرم و شهدای منا و شهدای دفاع مقدس که با واکنش های خوبی روبرو شدیم و نمونه چنین رویکردی را در استان های دیگر ندیدیم و این دقت نظر به دلیل عنایت رهبر معظم انقلاب به هیئات یزد و رهنمودهای معظم له است.

دقت نظر به حوادث پیرامون از مهمترین ویژگی یک شاعر آئینی

این شاعره یزدی آگاهی و دقت نظر به حوادث پیرامون را از مهمترین ویژگی های یک شاعر آئینی برشمرد و ابراز داشت: هیئات یزدی در زمینه مضامین دفاع مقدس بسیار خوش درخشیدند بنابراین با توجه به برگزاری دومین کنگره ملی شهدا در استان و حال و هوای شهدایی یزد پیشنهاد می کنم هیئات یزدی در صورت اجرای برنامه به موضوع شهدا بپردازند  و عاشورای امام حسین (ع) را با عاشورای دفاع مقدس گره بزنند تا وظیفه خود را نسبت به شهدا انجام داده باشند.

مسئول انجمن شعر بسیج هنرمندان استان یزد با اشاره به این مطلب که خوانش های عمده اشعار عاشورایی ما در سال های اخیر سوگ مدارانه بوده و افراط در سوگ باعث شده تا تصویری شکست خورده از واقعه عاشورا به نمایش گذاشته شود گفت: فراز و فرودهای اجتماعی و سیاسی نیز در دوران صفویه که مذهب شیعه به تازگی به رسمیت شناخته شده بود در سوگ مدارانه شدن شعرهای عاشورایی ثاتیر گذار بوده چرا که در آن دوران باید عزداری ها به سمت سوگ و گریه برود چرا که گریه و عزاداری لازمه  زنده نگه داشتن پیام عاشورا بوده است.

مهرابی تصریح کرد: اما پس از انقلاب اسلامی جامعه به اهمیت عاشورا پی برده و بر همین اساس باید عنصر حماسه نظیر نماز ظهر روز عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر و ... است که باید پر رنگ تر شود و متاسفانه کمتر در هیئات از آن صحبت به میان آمده است

دبیر انجمن شعر اوج هنر با اشاره به این مطلب که رهبر معظم انقلاب برای شعر عاشورایی چهار رکن پیام،عرفان،حماسه و سوگ را مطرح می کنند ابراز داشت: تلفیق این چهار رکن یک شعر کامل و اثرگذار عاشورایی را وجود می آورد و در نوحه های  مرحوم سعادتمند اشعار به خوبی از این چهار عنصر بهره بده اند ضمن اینکه مرثیه توام با حماسه و اهنگ سبب شده تا سوگ آمیخته با حماسه و غرور متجلی شود و جریان عاشورا توسط نوحه های وی زنده نگه داشته شوند.

غفلت از کادرسازی در موسیقی، پای موسیقی غربی را به نوحه های یزد بازکرده است

مهرابی عدم آشنایی برخی مادحین با شعر را یکی از آسیب ها برشمرد و گفت:  دراین زمینه به صورت ساختاری مشکل داریم متاسفانه برخی مادحین حتی نمی توانند اشعار را به درستی بخوانند و گاها اگر شاعر در هیئات حضور پیدا نکند فاجعه رخ می دهد بنابراین مادحین باید با شعر و موسیقی آشنایی پیدا کنند تا بتوانند آثار فاخر و ماندگار خلق کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در زمینه موسیقی در گذشته غفلت کردیم و در این حوزه کادر سازی نداشتیم گفت: نتیجه این غفلت پای موسیقی های غیر مجاز غربی را به نوحه های ما بازکرده و با توجه به این معظل و تاکیدات رهبری بر راه اندازی گروه های سرود لازم است در این حوزه  ورود کنیم تا بتوانیم در آینده شاهد موسیقی های فاخر در نوحه های یزدی باشیم.

باور کنیم هیئت یک رسانه است

شاعره یزدی در بخش دیگری از سخنانش نظارت بر اشعار هیئات را یک ضرورت دانست و ابراز داشت: متاسفانه هنوز به این باور نرسیدیم که هیئت یک رسانه است و به همین دلیل بر شعر هیئات نظارتی وجود ندارد چگونه است که برای چاپ یک کتاب ممیزی و نظارت های سفت و سخت وجود دارد و یا برای یک ترانه نظارت های قوی در نظر گرفته می شود اما شعر هیئات به حال خود رها شده و همین غفلت سبب می شود که ناخودآگاه خوراک رسانه ای دشمنان را فراهم کرده و دستاویزی بر علیه خودمان برای دشمنان مهیا کنیم.

دشمن به دنبال ضربه زدن به شعرای تاثیرگذار است

مهرابی با بیان اینکه شعرا و مادحین نیازمند حمایت هستند گفت: با حمایت و نظارت بر عملکرد شعرا می توان سطح تعهد آنان را افزایش داد چرا که دشمن به دنبال ضربه زدن به شعرا و مادحین تاثیرگذار بوده  و اگر شاعر مورد حمایت قرار نگیرد نمی تواند آنگونه که باید متعهد باشد و در نتیجه دچار انحرافات می شود.

وی در پایان تاکید کرد: باید دغدغه های شعرا و مادحین برطرف شود چرا که برخی از این راه ارتزاق می کنند و عدم حمایت سبب می شود تا نتوانند به راحتی به هر پیشنهادی جواب منفی بدهند و این موضوع در آینده آسیب بزرگی را به وجود خواهد آورد.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار