Navigation Navigation

محتوا محتوا

عضو انجمن اقتصادانان ایران:

فروش املاک و مستغلات بانک‌ها، بخش زیادی از مشکلات آن‌ها را حل می‌کند


کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر سیستم بانکی کشور به موضوع فروش املاک و مستغلات خود واکنش مثبت نشان دهد با برگشت نقدینگی ناشی از فروش این دارایی‌ها، بخشی از مشکلات عدیده‌ای که بانک‌ها گریبان گیرش هستند حل خواهد شد.

به گزارش یزدامروز،عباس علوی‌راد در خصوص انتقاد اخیر رهبری به سیستم بانکی کشور، گفت: بانک ها در اواخر دهه نود با توجه به رونقی که در بخش ساختمان ایجاد شد بود برای جبران بخشی از هزینه ها و دستیابی به سودی که در این بخش وجود داشت ضمن رها کردن فعالیت تخصصی خودشان وارد فعالیت های بنگاه داری در بخش املاک و مستغلات شدند.

عباس علوی راد اظهار داشت: البته بانک ها در مواردی هم به طور اجتناب ناپذیر وارد این جریان بنگاه داری شدند؛ زمانی که نمی توانستند تسهیلاتی را که به مشتریان خود داده بودند را وصول کنند به طور اجتناب ناپذیر برای دستیابی به مطالباتشان دست روی املاک و مستغلات مشتریان خود گذاشتند.

45 درصد از دارایی بانک ها فریز شده است

وی با بیان این که رکود در بازار مسکن از اواخر سال 91 آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد گفت: بعد از فروکش کردن تب بازار مسکن بخش عظیمی از دارایی های بانک ها روی دستشان مانده به طوری که طبق گفته رئیس سابق بانک مرکزی 45 درصد از دارایی بانک ها فریز شده و قابلیت نقدشوندگی ندارد.

علوی راد اذعان داشت: بانک ها این اموال را در اوج قیمت تهیه کرده‌اند و هزینه سنگینی برای آن پرداخت کرده اند اما در شرایط فعلی با توجه به رکودی که در بخش مسکن وجود دارد برای تبدیل کردن آن به پول نقد دچار مشکل شده اند و این مشکلات عظیمی را برای بانک ها و ترازنامه هایشان ایجاد کرده چرا که بخش قابل توجهی از دارایی های آن ها از دور خارج شده است.

وی با اشاره به صحبت های اخیر رهبری در خصوص بنگاه داری بانک ها گفت: ایشان به درستی به این موضوع مهم اشاره کرده اند و این نشان می دهد ایشان اشراف کاملی به عملکرد و مشکلات بانک ها دارند و اگر بانک ها به فرمایشات ایشان توجه کافی داشته باشند باید در این خصوص اقدام مناسبی را انجام دهند. همانگونه که مدیر عامل بانک ملی در این خصوص پیش قدم شده و برای فروش اموال مازاد این بانک اعلام آمادگی کرده است.

حل بخش از مشکلات گریبانگیر سیستم بانکی با فروش اموال و مستغلات بانک ها

علوی راد در خصوص ضرورت فروش املاک و مستغلات سیستم بانکی کشور گفت: اگر سیستم بانکی کشور به این موضوع واکنش مثبت نشان دهد و اقدام به عرضه املاک و مستغلات خود که عملا بلا استفاده ماند است بکند نه تنها این اموال در جریان مصرف قرار خواهد گرفت و سمت عرضه در بخش مسکن را تقویت می کند بلکه از سویی دیگر با برگشت نقدینگی ناشی از فروش املاک و مستغلات بانکها بخشی از مشکلات عدیده ‌ای که گریبانگیرش هستند حل خواهد شد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران تاکید کرد: هرچند قرار تیست همه مشکلات بانک ها با این کار رفع شود اما اگر در این موضوع به درستی عمل شود بخشی از مشکلات سیستم بانکی کشور حل خواهد شد و در نهایت کشور از این اصلاحی که روی سیستم بانکی می شود منتفع خواهد شد.

افزایش 110 درصدی بدهی بانک ها به بانک مرکزی

علوی راد اذعان داشت: بدهی بانک ها به ویژه بانک های خصوصی به بانک مرکزی از مشکلات اساسی سیستم بانکی کشور است به طوری که بدهی بانک های خصوصی به بانک مرکزی در سال 96 نسبت به سال قبل از آن رشد 110 درصدی داشته است و این نشان می دهد بانک ها در مدیریت منابع و مصارف خود دچار مشکل هستند و از این رو می توانند با فروش املاک و مستغلاتشان بخشی از این مشکل را مرتفع کنند.

وی با تاکید بر این که بانک ها باید در جریان فعالیت های خود یک بازنگری اساسی داشته باشند گفت: بانک ها در ایران حاضر نیستند از محل خدمات بانکی خود کسب درآمد کنند و فقط وارد فعالیت هایی می شوند که در کمترین زمان ممکن بیشترین سوددهی را داشته باشند و به نوعی روزمرگی دچار ده اند که فقط با بهره های بالا سپرده های مردم را جذب کنند تا برای مدتی اموراتشان بگذرد.

انتهای پیام/ق

 






آخرین اخبار آخرین اخبار