Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد خبر داد

فقر فضای فیزیکی و تجهیزات تخصصی پزشکی قانونی یزد


فریبرز آیتی بزرگترین چالش پیش روی دستگاه متبوعش را کمبود فضای فیزیکی و تجهیزات تخصصی دانست.

فریبرز آیتی فیروز آبادی در گفتگو با خبرنگار یزدامروز، با اشاره به این مطلب که تصور مردم این است که عمده مراجعات به پزشکی قانونی را متوفیان تشکیل می دهند گفت: تنها 2 درصد از مراجعه کنندگان در ارتباط با متوفیان به این مرکز مراجعه می کنند و 98 درصد مراجعه کنندگان افراد زنده هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد در ادامه به تشریح خدمات پزشکی قانونی به مردم پرداخت و گفت: پزشکی قانونی در اصل  کارشناس پزشکی در امور قضائی است  که در خصوص افراد دارای پرونده های پزشکی مراجعه کننده به محاکم قضائی اظهار نظر کارشناسی صورت می گیرد و سپس نتیجه این کار کارشناسی ارائه گزارشی است که در احکام قضائی نمود پیدا می کند.

مصدومین ناشی از تصادفات، نزاع و حوادث شغلی بیشترین مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی

وی در ادامه در بیان موارد مراجعه به پزشکی قانونی گفت: افراد در مواردی نظیر تعیین علت فوت در افراد متوفی و همچنین  مباحثی مانند نزاع، تصادفات، حوادث شغلی، مسائل خانوادگی، روانپزشکی قانونی، رشادت، هجر ، سقط جنین درمانی، تعیین سن ، تغییرجنسیت و موضوعات متعدد قصور پرشکی یا امثالهم که مورد سوال مقام قضائی در امور پزشکی قرار می گیرد به این سازمان مراجعه می کنند.

آیتی اضافه کرد : البته بیشترین حجم مراجعه کنندگان را مصدومین ناشی از تصادفات، نزاع و حوادث شغلی تشکیل می دهند و پزشکان ما  نظر کارشناسی خود را با اظهار نظر علمی، مدون و مستدل نسبت به این موارد به مقام قضائی ارائه داده تا قاضی بتواند بر اساس نظر کارشناسی رای درستی را صادر کند.

کمبود فضای فیزیکی و تجهیزات تخصصی بزرگترین چالش پزشکی قانونی یزد

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد بزرگترین چالش پیش روی دستگاه متبوعش را کمبود فضای فیزیکی و تجهیزات تخصصی  دانست و گفت: علی رغم اینکه در پزشکی قانونی استان یزد از بُعد نیروی انسانی به خصوص پزشک جایگاه بالادر کشور داریم و جزو سه استان برتر کشور هستیم اما متاسفانه از بُعد فضای فیزیکی و تجهیزات تخصصی  جزو استان های رتبه پایین بوده و بر اساس آمارها در زمینه سطح اشغال فضای فیزیکی در رتبه ۳۱ کشور هستیم.

وی با بیان اینکه متوسط فضای فیزیکی در استان یک چهارم این فضا در سایر استان های کشور است اظهار داشت: در مقایسه با استان های درجه دو و سه کشور استان یزد یک چهارم فضای فیزیکی آنان را در اختیار داریم واز این بابت بسیار فقیر هستیم.

آیتی تصریح کرد: محدودیت ما در زمینه فضای فیزیکی بر احساس امنیت اجتماعی مراجعه کنندگان نیز تاثیر گذار است چرا که مجبوریم در هر اتاق از چند پزشک استفاده کنیم و همزمان چند ارباب رجوع را پذیرش نماییم که این اتفاق سبب می شود افراد نتوانند حرف خود را به راحتی بر زبان بیاورند.

رشد فیزیکی 60 درصدی ساختمان توسعه معاینات در مرکز یزد

این مقام مسئول در خصوص پروژه های در دست احداث پزشکی قانونی استان گفت: درتلاشیم تا در صورت تامین اعتبارات ساختمان توسعه معاینات در مرکز استان را که تاکنون رشد فیزیکی 50 تا 60 درصدی داشته را تکمیل کنیم همچنین بهره برداری از ساختمان پروژه تشریح و آزمایشگاه واقع در بلوار بهشت جنب زندان مرکزی را که 14 سال به طول انجامیده و در یکسال اخیر اعتبارات خوبی از بخش ملی به آن اختصاص پیدا کرده را در دست اقدام داریم که بخش تشریح آن ظرف چند ماه آینده  و بخش آزمایشگاه نیز با عنایت مسئولان تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.

وی از افتتاح ساختمان پزشکی قانونی مهریز تا یکسال آینده خبر داد و ابراز داشت: در برخی شهرستان ها از جمله مهریز، ابرکوه، هرات و مروست و بافق  در زمینه معاینات پیشرفته یا کالبد گشایی با چالش فضای فیزیکی یا نیروی انسانی روبرو هستیم که باید اجساد به مرکز استان منتقل شود که برای مردم این موضوع دشوار است

آیتی افزود:  در حال حاضر سطح خدمات  پزشکی قانونی در شهرستان مهریز در یک اتاق از بیمارستان شهر مهریز صورت می گیرد که علاوه بر اینکه برای مردم مخاطره آمیز است در شان آنان نیز نیست  در صورت

عنایت امام جمعه ، فرماندار، رئیس دادگستری و دادستان شهرستان مهریز و همت والای این عزیزان انشاالله تا یکسال آینده ساختمان مستقل پزشکی قانونی در این شهرستان را  راه اندازی خواهیم کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی یزد در بخش دیگری از سخنانش  با بیان اینکه در زمینه تجهیزات نیز به استان اصفهان وابستگی داریم و این موضوع باعث اطاله دادرسی ها شده است ابراز داشت: البته همه تلاش خود را برای کاهش وابستگی در زمینه تجهیزات انجام دادیم به طوری که در آذرماه سال قبل موفق به راه آزمایشگاه پاتولوژی با حداقل امکانات شدیم اما همچنان در زمینه سم شناسی پیشرفته و ژنتیک نیازمند ارجاع نمونه به اصفهان هستیم.

مراجعه روزانه 200 نفر به مراکز پزشکی قانونی استان یزد

وی در پایان به مراجعه روزانه 180 تا 200 مراجعه کننده به پزشک قانونی مرکز استان اشاره کرد و گفت: روزانه شاهد ورود حدود 2.5 جسد به اداره مرکز استان هستیم  و در تمامی شهرستان ها به جز بهاباد مرکز پزشکی قانونی وجود دارد که البته در هرات و مروست نیز تا سه هفته آینده یک مرکز راه اندازی خواهد شد.

آیتی در پایان چالش نیروی انسانی را از دیگر چالش های پزشکی قانونی یزد برشمرد و ابراز داشت: تمامی خدمات به مردم در مراکز پزشکی قانونی استان توسط 70 نفر پرسنل که 28 نفر از آنان پزشک هستند ارائه می شود و همه همکاران بنده چند وظیفه را با هم انجام می دهند.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار