Navigation Navigation

محتوا محتوا

رئیس بسیج اصناف کشور:

فقط با اتکا بر توان داخلی، معضلات اقتصادی حل می‌شود/ نقش برجسته اصناف در رونق تولید


رئیس بسیج اصناف کشور گفت: اگر واحدهای صنفی ما خودشان را مکلف بدانند که کالای ایرانی را عرضه کنند و از آن طرف هم مشتری‌ها و مردم محترم ایران به سمت خرید کالای ایرانی بروند این یعنی چرخیدن چرخ تولید در سراسر کشور.

غلامرضا حسن‌پور در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: اصناف شامل سه میلیون واحد صنفی در کشور است که بالغ بر 600 هزار تا از این واحدها، واحدهای تولیدی هستند؛ واحدهای کوچک تولیدی که در رونق اقتصاد می‌توانند مؤثر باشند و مزیت‌شان نسبت به واحدهای بزرگ این است که با مبالغ کم و برنامه‌ریزی‌های دقیق می‌توانند در رونق تولید نقش ایفا کنند.

وی افزود: در سازمان بسیج اصناف کشور کارگروه رونق تولید ذیل هیئت اندیشه‌ورز تشکیل شده و چند موضوع را در دستور کار خودش دارد یکی از این موضوعات مهم رفع موانع تولید است که می‌تواند به رونق تولید در واحدهای صنفی کمک کند.

در زمینه توجه به کالاهای داخلی پیشرفت داشته ایم

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور با بیان اینکه ما در خصوص بازار کالاهای داخلی پیشرفت داشتیم، اظهار داشت: به طوری که سال 97 که رهبر انقلاب سال حمایت از کالای ایران نامگذاری کردند موجب شد تا تغییراتی هم در فرهنگ مردم و هم در تولیدات در داخل کشور بود.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که الان واحدهای تولیدی دارند بحث مواد اولیه است که متأسفانه در گمرکات همکاری جدی برای آزادسازی مواد اولیه انجام نمی‌شود که این موضوع به طور جدی در حال پیگیری است.

وی عنوان کرد: موضوع دیگری که قابل اهمیت است، هماهنگی واحدهای تولیدی جهت تولیدات با کیفیت و همچنین ایجاد بازار برای این تولیدی‌ها است که این هم در دستور کار جدی قرار گرفته است.

رئیس بسیج اصناف کشور بیان کرد: یکی از موانعی که برای واحدهای تولیدی وجود دارد، بحث‌های کارگری و بیمه است که ما اعتقاد داریم کسانی که در اصناف کار می‌کنند باید حتما حقوق‌شان رعایت شود اما مشکلاتی که الان وجود دارد این است که واحدهای تولیدی ما بخاطر مواردی که در قانون وجود دارد در اشتغال و گرفتن شاگرد ابا دارند.

حسن پور اضافه کرد: البته خوشبختانه قانون کار یک موضوعی را استثنا کرده و آن کارگاه‌های زیر ده نفر است که اگر بتوانیم این بحث قانون کار را دنبال کنیم و کارگاه‌های زیر ده نفری که مشمول این ماده قانونی قانون کار می‌شوند مشخص کنیم و مورد حمایت قرار بگیرند، می توانیم امیدوار باشیم که هم  اشتغال ایجاد شود و هم تولید افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یک کارگاهی که زیر ده نفر نیروی کار دارد می‌تواند کارگرهایش را به عنوان بیمه مسئولیت بیمه کند برای بیمه تأمین اجتماعی هم می‌تواند در دو بخش که یک بخشی را خود کارگر و یک بخشی را هم دولت متقبل شود، اقدام کند.

رئیس بسیج اصناف تأکید کرد: در هر صورت اگر یک واحد تولیدی یا حتی یک واحد صنفی خدماتی نتواند شاگرد تربیت کند اصلا برخی از مشاغل کم کم از بین خواهند رفت.

حسن پور ادامه داد: به همین جهت شاگرد که در مغازه حضور پیدا می‌کند باید به عنوان کارآموز  تلقی شود و صرف کارفرما و کارگر نباید به آن نگاه کرد یک مجموعه آموزشی است که این هم به عنوان استاد-شاگردی توسط بسیح اصناف تنظیم شد دارد کامل می‌شود که به هئت دولت و همچنین مسئولین زیربط ارسال بشود تا برخی از موانع کسب و کار برداشته شود.

نقش اصناف در تولید و توزیع کالای ایرانی

وی اظهار داشت: به هر حال بخش قابل توجهی از رونق تولید به اصناف مربوط می‌شود هم به جهت تولید و هم مهمترش در بحث توزیع است اگر واحدهای صنفی ما خودشان را مکلف بدانند که کالای ایرانی را عرضه کنند و از آن طرف هم  مشتری‌ها و مردم محترم ایران به سمت خرید کالای ایرانی بروند این یعنی چرخیدن چرخ تولید در سراسر کشور.

رئیس بسیج اصناف کشور عنوان کرد: در بحث نظارت بازار هم ما و هم اتحادیه های صنفی باید به درستی وظایف مان را انجام دهیم تا مردم با حاشیه امن بتوانند خرید کنند.

حسن پور گفت: در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب هم یکی از بندهای مهم بند اقتصادی است که این ملاک ما است به عنوان نقشه راه به آن نگاه می کنیم لذا تولید انبوده و با کیفیت در کنار مصرف بدون اسراف از دستورات مهم این بیانیه است که باید در دتسور کار ما باشد.

وی افزود: نکته مهم این است که تکیه به بیرون کشور هیچ گاه نمی تواند ما را به جایی برساند بلکه باید با تکیه به دورن و ظرفیت های داخلی معضل های اقفتصادی را حل کنیم.

حسن پور تأکید کرد: نگاه به بیگانه جز خسارت چیزی برای ما نخواهد داشت. همچنان که تجربه های مختلف نشان داده است که در جنگ نظامی تنها راه مقاومت است، در جنگ اقتصادی نیز تنها راه مقاومت است.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار