Navigation Navigation

محتوا محتوا

واکنش مردم یزد به گرانی مهم ترین کالای اساسی؛ نان

قیمت کمرشکن نان سنگک دیگر علاج بیماران هم نیست!


با انتشار خبر گرانی نان، این کالای ضروری در زندگی مردم، به نزد مردم یزد رفته و نظر آن ها را اینباره جویا شدیم؛ در ادامه این نظرات را می خوانید.

به گزارش یزدامروزبه نقل از یزد رسا؛ با انتشار خبر گرانی نان، این کالای ضروری در زندگی مردم، به نزد مردم یزد رفته و نظر آن ها را اینباره جویا شدیم؛ در ادامه این نظرات را می خوانید.

حسن غلام لو نانوای شهر یزد: در ابتدا باید این نکته مطرح شود که لازم است به وضعیت نرخ آرد توجه شده و از این حالت چند نرخی خارج شود؛ و در مرحله دوم سهمیه آرد مطرح است چرا که در بسیاری از روزها  پیش از پایان ساعت کاری به علت کمبود آرد، نان تمام شده و مردم ناراضی اند و اگر هم بخواهیم پخت بیشتری داشته باشیم دیگر آردی برای فردا باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: قیمت آرد هم به صورتی شده است که مقرون به صرفه نیست و نیروی کار راضی به ماندن نمی شود؛ در کل کیفیت آرد مناسب است ولی در خصوص قیمت نان بگویم که اکثر مشتریان مارا کارگران تشکیل می دهند و قادر به خرید نان با قیمت بالا نیستند و با این حال که نان ما از قیمت متوسطی برخوردار است، باز هم شاهد اعتراض مشترین هستیم و از نزدیک می بینیم که برخی حتی توان خرید نان هایی چون سنگک و بربری را ندارند.

شهروند یزدی در خصوص قیمت نان گفت: در حال حاضر نان استان از کیفیت مناسبی برخوردار است و لی با قیمت بالای آن تناسب ندارد، گران کردن نان بدون شک برای مردم مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: این روز ها موج بیکاری و به تبع آن فقر برخی کارخانجات و کرگاه های تولیدی استان را فرا گرفته است و جای شکی نیست که گرانی با توجه به بیکاری سرپرستان خانوار باری سنگین بردوش مردم و البته تمام جامعه خواهد بود.

هادی نخعی نانوای شهر یزد با اشاره به وضعیت نان سنگک در شهر یزد گفت: اکنون متاسفانه وضع به صورتی شده است که مردم نان سنگک را تنها در مواردی خاص خریداری می کنند و اکثر مشتریان را کسانی تشکیل می دهند که این نوع نان را به اجبار و به دلیل بیماری هایی چون دیابت انتخاب می کنند.

وی ادامه داد: کیفیت آرد نانوایی های با توجه به آزاد یا دولتی بودن آن متفاوت است و آرد آزاد از کیفیت نسبتا مناسبی برخوردار است و آرد دولتی تعریفی ندارد ولی با توجه به سهمیه ای بودن آن نانوایی ها چاره ای جز خرید آرد دولتی ندارند که این امر مستقیما بر کیفیت نان اثر می گذارد.

این نانوای نان سنگک بیان کرد: میزان تقاضای مردم برای نان سنگک روز به روز در حال کم شدن است و در صورت گران شدن آن قطعا عده زیادی حتی با وجود نیاز شدید نیز به سمت نان سنگک نخواهند رفت و به سمت خرید نان های ارزانی می روند که هرچند برایشان مضر باشد ولی راهی جز خرید آن ندارند،ما در گذشته نیزشاهد این کاهش استقبال ها بوده ایم و اکنون نیز نانوایی هایی که از سهمیه دولتی استفاده می کنند به دلیل ارزان تر بودن نانشان مشتری بیشتری دارند.

وحید علی پور؛ شهروند یزدی: در کل باید بگویم که کیفیت نان نانوایی ها رضایت بخش است و بحمد الله نانواهایی با خدایی داریم که نعمت خداوند را ضایع نمی کنند ولی قیمت آن بی اغراق گران است و توان خرید نان باکیفیت و حتی تنوع در انتخاب اساسی تری کالای معیشتی یعنی نان را از مردم گرفته است.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که اکثریت جمعیت یزد را طبقه متوسط و حتی پایین تر تشکیل داده اند و افزایش قیمت نان، به هر میزان که باشد مشکلی بر مشکلات این روز های مردم خواهد افزود؛ خانوار های کم درآمد ماهیانه مبلغی را به هر میزان که باشد برای خرید نان اختصاص می دهند چرا که چاره ای وجود ندارد ولی این مبلغ به هر میزان که افزایش یابد بار مشکلات نیز سنگین ترخواهد شد وتبعات آن بر کل ابعاد خانواده و حتی جامعه تأثیر گذار خواهد بود.






آخرین اخبار آخرین اخبار