Navigation Navigation

محتوا محتوا

یزد همچنان با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند

لب‌های تشنه کویر همچنان نیازمند بارندگی


استان یزد به‌واسطه خشکسالی 17 ساله خود و بارندگی دو ساله، همچنان نیازمند بارندگی است که تا از وضعیت خشکسالی خارج شود.

به گزارش یزدامروز، استان یزد به‌واسطه قرارگیری در مرکز جغرافیایی کشور، بارندگی‌های کم در فصل زمستان، برداشت‌های آب‌های اضافی از چاه‌های مجاز و غیرمجاز سبب شده که سطح آب‌های زیرزمینی به شدت کاهش یابد به طوری که جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اعلام کرد که هر ساله 45 سانتیمتر از سطح آب‌های زیرزمینی در حال کاهش است.

اما در دو سال گذشته به‌واسطه بارش هایی که در فصل بهار در سطح استان یزد و حتی کشور شاهد بودیم، برخی اینگونه تصور کردند که خشکسالی در یزد پایان یافته و دیگر در معرض خطر قرار ندارد و به همین دلیل شاید در کشاورزی و حتی مصارف خانگی خود هم دیگر مثل گذشته وسواس نداشتند.

یزد همچنان نیازمند بارندگی است

رضا برهانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، به وضعیت آب‌های زیرزمینی استان اشاره کرد و گفت: وضعیت آب‌های زیرزمینی استان یزد در طول 17 سالی که با خشکسالی روبه رو با افت بسیار شدیدی مواجه شده و به همین دلیل نیازمند بارش های متعددی هم تا این چالش از استان یزد رفع شود.

مدیرکل هواشناسی استان یزد با تاکید بر اینکه خشکسالی 17 ساله در استان حتی با بارش های پنج ساله هم رفع نخواهد شد اضافه کرد: وقتی یک منطقه در طول سال های متمادی بارندگی‌های بسیار کم و برداشت‌های آب اضافی زیادی داشته باشد، طبیعتا با یک یا دو سال بارندگی نمی توان گفت که خشکسالی از استان یزد رفع شده است.

وی با بیان اینکه شاید از نظر هواشناسی بتوان گفت که خشکسالی از یزد رفع شده است افزود: اما از نظر آب و منطقه ای که بیشتر در این خصوص اطلاعات دارند، همچنان با خشکسالی روبه رو هستیم و مردم باید نسبت به استفاده از منابع آبی خود رعایت داشته باشند.
انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار