Navigation Navigation

محتوا محتوا

معاون قضایی رئیس کل در امور شوراهای حل اختلاف استان خبر داد

مختومه شدن 33 هزار پرونده در شورای حل اختلاف استان یزد


معاون قضایی رئیس کل در امور شوراهای حل اختلاف استان یزد گفت : در 8 ماهه نخست سال جاری 33 هزار و 678 پرونده به شورای حل اختلاف وارد و 33 هزار و 77 پرونده نیز مختومه شده است.

به گزارش یزدامروز، معاون قضایی رئیس کل در امور شوراهای حل اختلاف استان یزد گفت : در 8 ماهه نخست سال جاری 33 هزار و 678 پرونده به شورای حل اختلاف وارد و 33 هزار و 77 پرونده نیز مختومه شده است.

محمدرضا حداد در آیین تحلیف اعضاء و کارکنان شورای حل اختلاف استان یزد افزود : در حال حاضر در استان یزد 89 شعبه حل اختلاف فعال است که 66 شعبه آن شهری 26 شعبه نیز روستایی است و در تقسیم بندی شعب صلحی و حکمی 42 شعبه آن صلحی و 47 شعبه آن حکمی می باشد.

وی انجام خدمت در شورای حل اختلاف را حرکتی ایثارگرانه و بی منَّت ذکر کرد و اظهار داشت : در مجموعه ای با شرایط کاری سخت که با حق و حقوق مردم و آبروی آنان سرکار دارد ، بودجه و اعتبار به هیچ عنوان با شرح وظایف و خدمات ارائه شده مطابقت ندارد و هرکسی نیز که در این مجموعه کار می کند می توان اذعان کرد که جهاد گونه و ایثارگرانه پا به عرصه خدمت به مردم گذارده است.

این مقام قضایی یادآور شد : در حال حاضر 505 نفر در شورای حل اختلاف استان عضویت افتخاری دارند که 300 نفر آنان را اعضای اصلی و علی البدل تشکیل میدهند و 108 نفر را کادر دبیرخانه و 97 نفر نیز در دیگر قسمت ها از جمله اجرای احکام و واحد ابلاغ مشغول به خدمت می باشند.

وی تصریح کرد : در قانون جدید به کیفی سازی کار شورا اهمیت ویژه ای داده شده است و باید با استفاده از افراد دارای مدارک و مدارج علمی همچون مددکاران اجتماعی ، روانشناسان در کنار معتمدین محلی و ریش سپیدان جهت ارتقاء و تقویت ایجاد صلح و سازش، فعالیت شورا را در یک بستر اثر گذار و ماندگار هدایت کرد.

معاون قضایی رئیس کل در امور شوراهای حل اختلاف ابراز داشت : در استان یزد سعی شده با استفاده از با سابقه ترین افراد در شورای حل اختلاف و همچنین جذب افراد جدید با توانمندی علمی بالا ، شعب صلحی کارآمدی را در جهت صلح و سازش و کسب رضایت شاکیان و همچنین ترویج این فرهنگ حسنه تشکیل داد.

وی به وجود برخی امور موازی کاری ها در دستگاه قضایی نیز اشاره کرد و بیان داشت : بموجب مواد 8 و 11 شورای حل اختلاف اجازه اجرای کلیه دعاوی مدنی و خانوادگی ، کلیه جرایم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیر قابل گذشت به شورای حل اختلاف داده شده است و این درحالی است که در قانون حمایت از خانواده نیز اجازه ارجاع برخی از دعاوی خانوادگی به مراکز مشاوره داده شده است و البته در برخی دیگر از قوانین از جمله  قانون آیین دادرسی کیفری ارجاع برخی از جرائم یا مجازات های درجه 6 و 7 و 8 را با شرایطی تجویز نموده است و آیین نامه این نهاد نیز تدوین و ابلاغ گردیده است.

حداد از کاهش پرونده های صلحی و عدم ارجاع بسیاری از پرونده ها به علت شمول موازی به عنوان چالش حال حاضر شوراهای حل اختلاف یاد کرد و بیان داشت : با توجه به شیوه پرداخت پاداش به اعضای شورای حل اختلاف ، اگر پرونده ای برای صلح و سازش به شعب شوراها ارجاع نگردد *** این خواهد شد که این شعب منحل خواهد شد و این درحالی است که با فلسفه تأسیس شورا مغایر است.

وی در پایان استفاده از این ظرفیت قانونی را جهت کاهش میزان وارده پرونده ها و همچنین کاهش موجودی پرونده های جریانی خواستار شد و ابراز داشت : روسای دادگستری ها و دادستان ها ، شعب تحقیق و اجرای احکام دادسراها و محاکم و مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می توانند از این ظرفیت قانونی بهره گیرند که حتی قانونگذار ، شکات و خواهان را از پرداخت هزینه دادرسی معاف نموده است و از طرفی جهت این صلح و سازش و خدمات مشاوره ای هیچ هزینه ای از اصحاب دعوی اخذ نخواهد شد.

انتهای پیام/م ع






آخرین اخبار آخرین اخبار