Navigation Navigation

محتوا محتوا

گزارش/

مردم یزد دغدغه تئاتر ندارند


تئاتر به عنوان مادر هنرها در استان یزد مهجور است؛ چرا که به گفته برخی کارشناسان و خبرگان این هنر، مردم یزد دغدغه تئاتر ندارند. از این رو از ظرفیت‌های این هنر در استان که می‌توانست دستمایه آموزش‌های کاربردی و شهروندی قرار گیرد، غفلت شده است...

به گزارش یزد امـــــــروز، تئاتر به عنوان مادر هنرها در استان یزد مهجور است؛ چرا که به گفته برخی کارشناسان و خبرگان این هنر، مردم یزد دغدغه تئاتر ندارند.

 

همشهری نوشت:از این رو از ظرفیت‌های این هنر در استان که می‌توانست دستمایه آموزش‌های کاربردی و شهروندی قرار گیرد، غفلت شده است.


تئاتر؛ ابزاری برای انتقال فکر و اندیشه
 
یکی از هنرمندان و البته منتقدان هنر تئاتر استان گفت: از آنجا که هنر تئاتر دغدغه مردم یزد نیست، اگر سالن نمایشی هم تعطیل شود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

«محمدرضا امیرخانی» با اعتقاد به اینکه هنر تئاتر ابزاری است که اندیشه و فکر را به مردم انتقال می‌دهد، گفت: هیچ‌گاه به هنر تئاتر به‌عنوان یکی از ابزارهای مناسب آموزشی نگاه نشده است.

وی افزود: اقداماتی که برای آموزش تئاتر دانش‌آموزی در استان انجام شد به خوبی نتیجه‌بخش بود، اما مقطعی بود و عمر چندانی نداشت.
 

نبود یک گروه حرفه ای درتئاتر

این هنرمند تئاتر استان، کیفیت هنر تئاتر استان را در کشور مطلوب ارزیابی نکرد و افزود: نبود یک گروه فعال، علت نداشتن جایگاه مناسب استان در این حوزه است.

امیرخانی، بزرگ‌ترین مشکل تئاتر استان را ناتوانی در تشکیل یک گروه حرفه‌ای متشکل از نویسنده، کارگردان و بازیگر دانست و افزود: تا زمانی که این گروه منسجم تشکیل نشود، امکان آموزش و ارتقای جایگاه این هنر در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: تشکیل و حمایت از یک گروه حرفه‌ای تئاتر می‌تواند نقیصه‌های استان را در این هنر برطرف و جایگاه آن را احیا کند.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون استان افزود: اجراهای گروه‌های تئاتر استان تکراری و محدود است و فقط به برگزاری یک یا دو جشنواره یا برنامه کمیک بسنده شده است.


استفاده از نظرات متخصصان

اما رئیس پلیس راهور شهرستان یزد معتقد است هنر تئاتر نقش بسزایی در آموزش اصول شهروندی از جمله فرهنگ ترافیک دارد.

سرهنگ «منصور جمشیدی» با بیان اینکه آموزش قوانین و مقررات در بین اقشار مردم، نقش مهمی در کاهش تخلفات به ویژه در حوزه راهنمایی و رانندگی دارد، افزود: نیازمند همکاری متولیان و فعالان فرهنگی برای تبیین این آموزش‌ها هستیم.

وی افزود: آموزش‌های تصویری در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان تأثیر زیادی روی کودک می‌گذارد و کودک با دیدن، آموزش‌ها را بهتر درک و عملی می‌کند.

این مسئول، از استقبال پلیس راهنمایی و رانندگی استان برای ارائه آموزش‌ فرهنگ ترافیک در قالب تئاتر و نمایش خبر داد.

به گفته وی در حال حاضر این آموزش‌ها در قالب پارک ترافیک در شهری با ابعاد کوچک، با همکاری شهرداری به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

جمشیدی با تاکید بر نهادینه شدن آموزش در سنین کودکی، افزود: برای ارائه این آموزش‌ها نیازمند همکاری هنرمندان و اداره آموزش و پرورش استان هستیم.

رئیس پلیس راهور استان اظهار کرد: به طور قطع نظرات متخصصان روانشناسی کودک و نخبگان عرصه هنر و نمایش و طرح‌های پیشنهادی آنها می‌تواند پلیس را در انتقال مطالب به کودکان یاری کند.

وی افزود: برای اعتلای فرهنگ ترافیک در جامعه نیازمند همکاری همه اقشار جامعه هستیم تا شاهد تغییر در رفتارهای ترافیکی و به تبع آن کاهش بروز تصادفات و حوادث باشیم.
 


تئاترهای خیابانی راهی برای ایجاد مهارت‌های اجتماعی

یکی از روانشناسان و مشاوران خانواده استان گفت: قابلیت فراوان هنر تئاتر باعث شده بسیاری از جامعه‌شناسان و معلمان و حتی درمانگران روانی و روانشناسان از این هنر برای تخلیه روانی مخاطبان خود بهره بگیرند.

«محبوبه وفائیان» با تاکید بر اثرات این هنر نمایشی به ویژه در ارائه آموزش‌های اجتماعی، افزود: هنرمندان صاحب سبک و خلاق می‌توانند با درگیر کردن ذهن جستجوگر مخاطب خود در نمایش، هوشمندانه مسیر ایفای نقش را برای او فراهم کنند.

وی اجرای تئاترهای خیابانی را برای ایجاد باورها و همچنین مهارت‌های اجتماعی مورد تاکید قرار داد و افزود: استفاده از هنر تئاتر در آموزش رفتارهای شهروندی می‌تواند «من» واقعی افراد را در فرآیند متقابل یادگیری و آموزش قرار دهد و ماندگاری بیشتری در فرد ایجاد کند.

وفائیان با بیان اینکه امروزه از این ابزار قدرتمند در مسیر آموزش‌های شهروندی بهره چندانی گرفته نمی‌شود، گفت: علت این غفلت را باید در اعتقادات مسئولان متولی به اثربخشی این هنر و کم شمار بودن هنرمندان این عرصه یافت.


هنر نمایش

عصاره تمام هنرها در لابه‌لای هنر نمایش پنهان است. زمانی که هنرمند تئاتر با تمام وجود مشغول به ایفای نقشی است، بخشی از وجود خود را بی‌پرده به بیننده نشان می‌دهد و از این رو است که نمایش می‌تواند بیشترین تأثیر را بر مخاطب خود بگذارد.
 
سال‌هاست در دنیا هنر تئاتر، پای خود را از حد تنها یک هنر فراتر نهاده و وارد عرصه‌هایی چون درمان و آموزش نیز شده است اما از ظرفیت‌های این هنر در استان یزد همچنان غفلت شده است.





آخرین اخبار آخرین اخبار