Navigation Navigation

محتوا محتوا

گنج‌های پنهان استان؛

مسئولان ظرفیت‌های گردشگری یزد را دریابند!


هزینه نسبتا پایین خدمات درمانی و وجود پزشکان حاذق و متعهد، از جمله عواملی است که هر ساله چند میلیون گردشگر سلامت را به استان یزد می‌کشاند.
گنج‌های پنهان استان؛

به گزارش یزدامروز؛ در چند دهه اخیر، صنعت توریسم به عنوان یکی از منابع برجسته درآمدی برای کشورها شناخته شده است. این صنعت بدون دود و آلودگی، در صورت برنامه‌ریزی و مدیریت‌ هوشمندانه می‌تواند بدون نیاز به سرمایه مالی هنگفت، درآمدهایی سرشار را به دنبال داشته باشد. از این روست که در سال‌های اخیر در شاخه‌های مختلف، رشد فراوانی یافته است که اهمیت اقتصادی و اجتماعی آن را نشان می‌دهد و البته به سهم خود، نقش معتنابهی در بهبود اقتصاد و معیشت جامعه و افزایش رفاه اجتماعی دارد. استان یزد نیز اگرچه در این زمینه گام‌هایی برداشته است اما اقدامات انجام‌شده و درآمدهای حاصله متناسب با ظرفیت‌های بزرگ یزد در زمینه گردشگری در ابعاد گوناگون آن نیست. دراین باره توجه به چند نکته خالی از لطف نیست؛

۱ . استان یزد به سبب وضعیت اقلیمی و شرایط آب و هوایی نمی‌تواند چندان بر روی کشاورزی سرمایه‌گذاری کند؛ به عبارتی به دلیل کمبود شدید منابع آبی، کشاورزی در استان نمی‌تواند جایگاه برجسته‌ای داشته باشد. از سوی دیگر، اگرچه به دلیل وجود واحدهای تولیدی فراوان در زمره استان‌های صنعتی به شمار می‌آید، اما به دلایل متعددی از جمله همان کمبود منابع آبی، سرمایه‌گذاری سنگین بر روی صنایع به ویژه صنایع پرآبخواه چون فولاد و شیشه و کاشی نیز در بررسی جامع‌نگرانه، مقرون به صرفه نیست؛ به ویژه این‌ که این صنایع، هرچند درآمدزایی نسبتا مطلوبی دارند، اما نمی‌توان از پیامدهای ناگوار آن همچون افت روزافزون سطح آب سفره‌های زیرزمینی، افزایش آلودگی هوا و تشدید بیماری‌ها غافل شد.

۲ . چند سالی است که یزد، به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و این، فرصت کم‌نظیری را برای مسئولان استان فراهم کرده است تا با محورقراردادن جذب گردشگر از استان‌ها و مهم‌تر از آن، کشورهای دیگر، درآمدهای چشمگیر حاصل از آن را صرف پیشرفت بیش‌تر استان کنند. کم نیستند کشورهایی که با تمرکز همه‌جانبه و کارشناسانه بر صنعت توریسم توانسته‌اند درآمدهای فراوانی را از این راه به دست آورند و آن را صرف بهبود اقتصاد و ارتقای رفاه مردم خود کنند. متاسفانه مسئولان یزد تاکنون نتوانسته‌اند از این فرصت کم‌نظیر به خوبی بهره‌برداری کنند.

۳ . وجود ظرفیت‌های درمانی در استان اعم از مراکز متعدد و کادر درمانی متعهد و حاذق در کنار معرفی یزد به عنوان شهر جهانی، ظرفیت‌ جذب گردشگر برای استان را بسیار افزایش داده است. قبل از پیروزی انقلاب، تعداد پزشکان موجود در استان یزد بسیار اندک بود و همین تعداد ناچیز نیز اغلب از کشورهایی چون هند و بنگلادش به طبابت مشغول بودند؛ اما به برکت انقلاب اسلامی و تلاش‌ فرزندان دارالعباده که بحق به دیار «قنات و قنوت و قناعت» شهرت یافته، اینک‌ چند هزار کادر درمان از پرستار و پزشک عمومی گرفته تا متخصص و فوق‌تخصص در این استان مشغول خدمت هستند؛ خدمتی که دایره شمول آن، مرزهای استان را درنوردیده است، به گونه‌ای که هر سال چند میلیون نفر از استان‌ها و حتی کشورهای دیگر برای درمان و معاینات پزشکی به یزد سفر می کنند.

هزینه نسبتا پایین خدمات درمانی در یزد، وجود پزشکانی حاذق متعهد و مردمی، و احراز رتبه اول کشور در تعداد تخت‌های بیمارستانی به نسبت جمعیت، از جمله عواملی است که هر ساله چند میلیون گردشگر سلامت را به سوی استان یزد می‌کشاند؛ گردشگرانی که به اذعان معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، در سال گذشته به تنهایی بیش از هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان تزریق کرده‌اند. بی‌گمان وظیفه مهم مسئولان، ترسیم چشم‌انداز و طراحی برنامه‌ کاربردی با هدف شکوفاکردن هرچه‌بیش‌تر این ظرفیت کم‌نظیر برای پیشرفت استان است.

۴ . گردشگری سلامت به تنهایی پتانسیل بزرگی برای ارتقای اقتصاد استان محسوب می‌شود، همچنان که گردشگری تاریخی و تفریحی نیز به تنهایی می‌تواند درآمد هنگفتی برای یزد به همراه داشته باشد. با این همه اگر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که گردشگری سلامت و گردشگری تاریخی و تفریحی موجب هم‌افزایی یکدیگر شوند و اطلاعات مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر در اختیار کسانی که برای دریافت خدمات پزشکی به استان سفر می‌کنند، قرار گیرد، تا از مکان‌های دیدنی و تاریخی هم دیدن کنند، اثرگذاری آن در اقتصاد استان مضاعف خواهد شد.

در این باره شایسته است تسهیلات لازم برای اسکان بی‌دغدغه گردشگران در سطح استان بهتر از گذشته فراهم شود تا آنان ضمن برخورداری اطمینان‌بخش از خدمات پزشکی و درمانی بتوانند با فراغت خاطر به بازدید از مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر و هزینه‌کرد در این زمینه بپردازند؛ اقدامی که برکات اقتصادی فراوانی برای شهر و مردم یزد به دنبال خواهد داشت. دراین باره گفتنی‌ها فراوان است.

نویسنده: علی شبابی

 

 




آخرین اخبار آخرین اخبار