Navigation Navigation

محتوا محتوا

نویسنده رمان برج قحطی:

نویسندگان شهرستانی صدای ادبیات اقلیمی را به گوش مردم برسانند


نویسنده رمان برج قحطی با بیان اینکه ادبیات اقلیمی تحت تاثیر ادبیات پایتخت در حال فراموشی است گفت: ادبیات بومی و اقلیمی به نویسندگان شهرستانی کمک می کند تا صدای ادبیات شهرستان ها را نیز به گوش مردم کشوربرسانند

به گزارش یزدامروز، هادی حکیمیان در سال 1357 در محله کسنویه یزد به دنیا امد وی پس از پایان تحصیلات متوسطه در رشته تاریخ دانشگاه تربیت معلم تهران پذیرفته شد و هم اکنون  دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ است . وي داستان‌نويسي را از سال 1379زیر نظرجلال توکلی آغاز کرد و نگاه به ادبیات بومی سبب شد تا مورد تشویق چند تن ازداستان نویسان قرار گرفته وشیوه جدید ی را درزمینه بیان پژوهش های تاریخی در قالب داستان ارائه دهد.

هادی از كودكي به داستان علاقة زيادي داشت و داستانهاي زيادي مطالعه می کرد شدت علاقه به ادبیات داستانی سبب شد تا با مطالعه كتابهاي حوزه‌ هنری استعداد خود را در زمینه داستان نویسی پيدا كرده و قدم در این عرصه بگذارد.

وی از طرفداران  آثار جلال آل احمد بوده و معتقد است یک نويسنده بايد آثار نويسندگان مختلف را مطالعه و از سبكها و آثار نويسندگان اطلاع کافی داشته باشد.

این نویسنده جوان یزدی درمصاحبه با یزدامروز؛ در خصوص انگیزه خود برای نوشتن «رمان برج قحطی» گفت: در جلسه ای که در سال 84 در حوزه هنری تهران شرکت کرده بودم مرحوم امیرحسین فردی که در آن زمان مسئولیت کارگاه های قصه و رمان حوزه هنری کشور را برعهده داشت به من پیشنهاد داد تا اثری را با محوریت انقلاب دراقلیم یزد بنویسم چرا که  عقیده داشت  علی رغم اینکه در خصوص جنگ آثار زیادی نوشته شده اما موضوع انقلاب به دلائل مختلف از جمله آغاز جنگ پس از مدت کوتاهی از پیروزی انقلاب، به ویژه در شهرستان ها مغفول مانده است.

حکیمیان ادامه داد: وی به  من گفت تصمیم دارد تا با کمک نویسندگان شهرستانی آثاری در زمینه انقلاب با نگاه بومی و اقلیمی تولید کند، در آن زمان اولین اثرم را با نام «گل انارها را باد می برد» که یک مجموعه داستانی بود به چاپ رسانده بودم و به  دلیل اینکه مرحوم فردی سبک نوشتاری بنده را پسندیده بود مسئولیت تولید این اثر در یزد را به بنده واگذار کرد.

نویسنده داستان های انقلاب در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه انقلاب حاصل سرریز شدن مطالبات ملی است اظهار داشت: انقلاب یک پدیده بزرگ بوده که ریشه در گذشته داشته و در حقیقت انقلاب نتیجه سال ها سرکوب طبقات و لایحه های مختلف اجتماعی است و در نهایت جامعه  را به این نتیجه می رساند که حکومت استبدادی را تغییر دهند.

وی افزود: دررمان «برج قحطی» به بررسی وقایع تاریخی یزد از اواخر دوره قاجار و دوران پهلوی اول پرداخته شده و اتفاقاتی نظیر انقلاب مشروطه،جریان ملی صنعت شدن صنعت نفت، کشف حجاب که همگی در ایجاد انقلاب اسلامی نقش داشته را بیان شده است.

حکیمیان تصریح کرد: در این رمان حوادث اصلی  داستان در سال 54 روایت شده و بیان کننده این مطلب است که شرایط در این سال به گونه ای پیش رفته که جامعه را آماده انقلاب کرده است.

حکیمیان درباره شیوه نگارش خود اظهار داشت: این یک شیوه کاری است که ممکن است مورد استقبال برخی قرار نگیرد چرا که  ادبیات ترویجی امروز کشور ناشی از نگاه  به ادبیات پایتخت نشینان بوده و در این میان مراکز استان ها و شهرستان ها چندان دیده نمی شوند حتی گاها نویسندگان شهرستانی هم تحت تاثیر تلویزیون و شبکه های اجتماعی و به دلیل صدای قویتر ادبیات پایتخت این شیوه را برای نوشتن انتخاب می کنند که این کارسبب خواهد شد ادبیات اقلیمی به فراموشی سپرده شود.

وی با بیان اینکه ادبیات بومی و اقلیمی به نویسندگان شهرستانی کمک می کند تا صدای ادبیات شهرستان ها را نیز به گوش مردم  کشور برسانند تاکید کرد:پرداختن به تاریخ انقلاب در شهرستان ها به ما کمک می کند تا تصاویری از انقلاب در نقاط دیگر کشور نیز ارائه شود ضمن اینکه در تاریخ انقلاب ما، برخی اتفاقات در شهرستان ها نظیر حادثه سینما رکس آبادان، حوادث نجف آباد در سال 57، آتش سوزی مسجد جامع کرمان، حوادث مشهد و تبریز رخ داده که مهمتر از اتفاقات پایتخت بوده اما به دلیل اینکه این اتفاقات دور از پایتخت بوده  آن گونه که باید مورد توجه خبرنگاران و عکاسان قرار نگرفته است.

این نویسنده جوان یزدی در خصوص آثارش هم گفت:آثاری که با محوریت انقلاب اسلامی نوشته شده شامل سروبلندگوراب(ویژه نوجوانان) برگزیده جشنواره انقلاب درسال 1394و «باغ خرمالو» برگزیده جشنواره انقلاب که این دو اثر در سال جاری منتشر شده و رمان کشته خانه(ویژه بزرگسالان)برگزیده رمان انقلاب در سال گذشته، «باد سرخ» مبتنی برخاطرات امیردریادارناصر سرنوشت، در خصوص عملیات مروارید نیروی دریایی در سال 59 و «برج نار» از دیگر آثاری است که هنوز به چاپ نرسیده اند.

گفتنی است حکیمیان در حال حاضر مدرس وعضو انجمن داستان‌نويسان حوزه‌هنري استان یزد بوده و فضاي سنتي و بومي‌استان‌يزد در داستانهايش به بهترين وجه ممكن به تصوير كشيده شده است.

این نویسنده جوان یزدی با حوزه هنری یزد وکارگاه قصه و رمان حوزه هنری تهران همکاری داشته‌ و برخی داستان هایش در مجلات «عصر پنجشنبه»، «کلک»، «گلستانه» و «آزما» به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار